نظام آموزشی صحیحی در تئاتر مشهد نداریم

کارگردان تئاتر مشهد مقدس گفت: ضعف تئاتر مشهد به دلیل نداشتن سیستم آموزشی صحیح در این حوزه است و فیلترهای ورودی به تئاتر به درستی تعریف نشدهاند.
به گزارش تئاتر خراسان رضوی، احسان روحی مدیر اجرایی و از نویسندگان و کارگردانهای «شنبههای خوانش» است. وی کار خود را از اوایل دهه ۷۰ با تئاتر دانشآموزی آغاز کرد و از دهه ۸۰ تئاتر را به صورت حرفهای دنبال کرد.
در حال حاضر مشغول به کارگردانی تئاتر است و از آثاری که توسط وی به روی صحنه رفته میتوان به نمایشنامه «زرافه»، «دستفروش»، «آنچه بگذشت نمیآید باز»، «راه رفتن ابرها»، «هیاهوی خیال» و علاوه بر اینها اجرای نمایشنامههای «لبخند به زن هاگ» و «رویای خیس در حوالی پلکهایت» نیز اشاره کرد.
روحی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم بر اهمیت شکلگیری «شنبههای خوانش» تأکید کرد و اظهار داشت: «شنبههای خوانش» سه سال پیش در زمان مدیریت علی روحی آغاز شد که در آن نمایشنامهها شنبهها توسط بازیگران خوانده میشد. در مدت این سه سال حدودا ۷۰ نمایشنامه توسط گروههای نمایشی خوانش شده و به اجرا درآمدهاند.
روحی بیان کرد: سال گذشته با فراخوانی که داشتیم برای برگزاری «شنبههای خوانش» در شهرستانهای چناران، نیشابور، تربتحیدریه، قوچان، سبزوار، کاشمر و فریمان اعلام آمادگی شد و خوانشهایی داشتیم اما متاسفانه به علت عدم آگاهی مسئولان شهرستانها و نبود گروههای خوانش هماهنگ با یکدیگر و حمایت نشدن این جلسه از سوی مدیریت تئاتر استان و برگزار نشدن نشستها، خوانش در شهرستانها با موفقیت انجام نشد.
وی تصریح کرد: «شنبههای خوانش» میتواند پلی برای ورود جوانان به فضای حرفهای تئاتر باشد. ضعف تئاتر مشهد به دلیل نداشتن سیستم آموزشی صحیح در این حوزه است و فیلترهای ورودی به تئاتر به درستی تعریف نشدهاند؛ تنها نگاه به این هنر نگاهی جشنوارهای است و کارهایی که در جشنوارهها اجرا میشود آثاری است که از لحاظ محتوایی مطلوب نیستند و همین عامل توجه به آموزش تئاتر را ضرورت میبخشد.
روحی در ادامه هیئت مدیره قوی را الزامی اعلام و خاطرنشان کرد: توجه هیئت مدیره نباید تنها به جشنواره رفتن و این گونه مسائل باشد. برای انتخاب هیئت مدیره باید کسانی برگزیده شوند که توانایی ایدهپردازی و اجرا دارند.
کارگردان تئاتر مشهد تاکید کرد: اگر مدیران ارشاد برای به رسمیت شناختن هیئت مدیره سختگیری بیشتری داشته باشند و هر هیئت مدیرهای را به سادگی به رسمیت نشناسند و علاقهها را کنار گذاشته و لیاقت را مدنظر بگیرند وضعیت تئاتر خیلی بهتر میشود.
روحی تئاتر مشهد را جزیرهای خواند و افزود: متاسفانه بیشتر نگاهی حاشیهای به تئاتر شده که سبب تبعیضها و چند دستگی میشود؛ علت اصلی این مسئله هم سلیقهای عمل کردن هیئت مدیره است. کدام مرجع تشخیص میدهد که شورای تئاتر مشهد چه کسی باشد؟
روحی افزود: از سوی شورای نظارت بر نمایش برای اجرای آثار تلاشهای فراوانی صورت گرفته است اما از سوی مسئولان آثار شخصی قضاوت میشود و این نقطه ضعفی است که تئاتر مشهد را به یک تئاتر جزیرهای تبدیل کرده و هرکسی در گوشهای کار میکند و میخواهد با قدرت خود تیم خود را معرفی و تبلیغ کند. متأسفانه تفکری در طیف جوان ما به وجود آمده که اگر با یک جریان فکری تئاتری خاص هم سو باشید میتوانید دیده شوید و اگر با این جریان فکری مخالف باشید جایگاهی در این هنر نخواهید داشت.
وی بیان کرد: هنرمندان و مسئولین تئاتر یکدست نیستند و به جای اینکه کنار هم قرار گیرند بر علیه یکدیگرند. امیدوارم در انتخابات پیشرو کسانی انتخاب شوند که با ایجاد وحدت در میان هنرمندان وضعیت تئاتر مشهد را بهبود بخشند. تئاتر در سبد کالای مردم قرار بگیرد و از دغدغههای شود که بیایند و تئاتر را تماشا کنند.