گفتوگو با کارگردان حاضر در بخش صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر
محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطنپرستی و میهندوستی است
محمد جهانپا، کارگردان نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ»، این اثر را برداشتی از داستان شاهنامه فردوسی بزرگ میداند و میگوید نمایش، نگاهی به زندگی کیخسرو دارد و به موضوع انتقام او از افراسیاب به خونخواهی پدرش و هزاران ایرانی کشتهشده میپردازد.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایلنا، بخش صحنهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از اول تا دوازدهم بهمن میزبان حدود 70 اثر نمایشی خواهد بود.
در این بخش، محمد جهانپا از استان خراسان رضوی با نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ» به نویسندگی مهدی سیمریز حضور دارد.
با محمد جهانپا درباره درونمایه این نمایش، کارگردانی و شیوه اجرای آن به گفتوگو پرداختیم.
این هنرمند در مورد داستان این اثر میگوید: «نمایش «رؤیای اسبی به نام شبرنگ» درباره حضور کیخسرو در ایران و انتقام خون پدرش از افراسیاب است. همه داستان این قهرمان، زندگی سرشار از وطنپرستی و خردورزی اوست. همه دغدغه من نیز همین است که هویت ایرانی ما برای نوجوانان و جوانان دوباره بازخوانی شود. وطنپرستی و میهندوستی جان کلام نمایش من است.»
جهانپا، شیوه کارگردانی نمایش خود را بر اساس کارگردانی درام غربی و بر پایه تولید فضاهای فرمالیستی و شیوههای بصری در طراحی صحنه و نورپردازی، معرفی میکند.
در این نمایش، سه طیف زمانی از بازیگران تئاتر خراسان و مشهد حضور دارند. این سه طیف شامل نسل دهه 50، نسل دهه 60 به بعد و نسل هنرجویان و دانشجویان کنونی هستند که با جهانپا همکاری میکنند.
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
محمدعلی دشتگلی، داور نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر منطقهای خاوران گفت هر رویدادی با عنوان جشنواره میتواند در زنده نگهداشتن تئاتر در هر مکانی موثر باشد و خود به خود سرمایه اصلی تئاتر که تماشاگر است نیز از این رویداد بهره لازم را خواهد برد.
کریم جشنی، داور نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر منطقهای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاههای آموزشی، راهحلی برای این معضلات پیدا کرد.
جهانشیر یاراحمدی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقهای خاوران، محتوای آثار ارائه شده در این رویداد را هوشمندانه و متمرکز بر ارزشهای ملی، اجتماعی و خانوادگی دانست.
امین خرمی*: بیهیچ تردید و اغراقی باید گفت که سرزمین پهناور ایران در این موزاییک فرهنگی خود لبریز از قصهها؛ داستانها؛ متلها؛ مثلها و فولکلورهایی است که هر یک، عظمتی از تاریخ و تمدن این ...
امین خرمی*: قصه و داستان نمایشنامه «شیرهای خانبابا سلطنه»، داستانی که در بیش از یک قرن گذشته به قلم افشین هاشمی روایت میشود؛ برای بسیاری از هنرمندان تئاتر و مخاطبان این هنر آشناست. اثری که ...
امین خرمی*: آیین «زار» میان مردمان خونگرم و دوستداشتنی جنوب کشورمان یکی از پُربسامدترین آیینها در انتخاب هنرمندان آثار دراماتیک برای نگارش نمایشنامههایی خوشنام و ...
امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی میکند که کماکان پرسشگری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری میکند که سالهای ...
امین خرمی*: بیهیچ تردید و اغراقی باید گفت که سرزمین پهناور ایران در این موزاییک فرهنگی خود لبریز از قصهها؛ داستانها؛ متلها؛ مثلها و فولکلورهایی است که هر یک، عظمتی از تاریخ و تمدن این ...
امین خرمی*: سلول یک زندان؛ چند زندانی از اقشار مختلف مانند دزد؛ قاچاقچی؛ معتاد تا دکتر، همه در حال تمرین تعزیه «روز عاشورا» باهدف تلاش برای گرفتن رضایت دو شاکی از یکی از همین زندانیها برای گذشتن از قصاص ...