در حال بارگذاری ...
...

کارگردان نمایش «بی آنکه بدانیم برعمق برف افزوده شد»:

در عرصه بازیگری تئاتر نیازمند افراد تحصیلکرده هستیم

یک کارگردان تئاتر گفت: داشتن افراد تحصیلکرده را در عرصه بازیگری تئاتر ضروری است.

به گزارش تئاتر خراسان رضوی، عباس دانش‌ دوست کارگردان این نمایش از کاشمر که در ششمین جشنواره استانی تئاتر میثاق حضور دارد، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه جایگاه تئاتر دفاع مقدس بسیار کمرنگ شده و کارگردانان به درستی به این حوزه ادای دین نمی‌کنند.
وی نبود متن‌های خوب و بی توجهی کارگردانان و نویسندگان به موضوع دفاع مقدس را یکی از مشکلات دانست و افزود: به رغم اینکه در کاشمر استعدادهای بسیار خوبی در حوزه تئاتر وجود دارد اما متاسفانه مسئولان به بازیگران بها نمی‌دهند.
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه متاسفانه اگر مسئولان وعده و قولی را می‌دهند اما آن را ادا نمی‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه حرکت کردن در زمینه تئاتر سخت شده و با مشکلاتی در این حوزه مواجه هستیم.
وی در ادامه با بیان اینکه تمامی هزینه‌های مورد نیاز این نمایش را خود عوامل و بازیگران تأمین کرده‌اند، گفت: آنقدر حمایت‌های اداره فرهنگ و ارشاد ناچیز است که حتی نمی‌توان یک دکور بزنیم و شاید تنها کفاف رفت و آمدهای بازیگران را بدهد.
دانش‌دوست با اعلام اینکه مشکلات موجب شده انگیزه برای کار تئاتر کمتر شود، عنوان کرد: فعالان عرصه نمایش تنها نیازمند حمایت هستند.
وی شخصیت‌پردازی را یکی از ارکان اصلی تئاتر دانست و اظهار کرد: ما نمی‌توانیم بازیگران را سلیقه‌ای انتخاب کنیم و تنها باید در جهت اهداف تئاتر باشد.
این بازیگر تئاتر با بیان اینکه متاسفانه در کاشمر سلیقه‌ای به بازیگران نگاه شده و به شخصیت پردازی بها داده نمی‌شود، عنوان کرد: متاسفانه تئاتر هنوز جای خود را به عنوان کالای فرهنگی در سبد خانوارها باز نکرده است.
وی با اعلام اینکه در شهرهای بزرگ از روی درآمد تئاتر زندگی می‌کنند اما در شهرهای کوچک هنوز به این باور هستیم که تئاتر باید رایگان باشد، گفت: هرچند در دو سال اخیر در خصوص اقتصاد تئاتر اقداماتی شده اما هنوز کافی نیست.
دانش دوست گیشه و کسب درآمد را انگیزه‌ای برای بازیگران دانست و افزود: امیدواریم با گیشه شدن تئاتر مشکلات بازیگران حل شود.
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه مردم کاشمر هزینه‌های خوبی برای رفاه و تفریح خودشان می‌کنند، افزود: کاشمر شهری نیست که فقیر یا بسیار مستضعف باشد و بدون شک با بهای پرداخت بلیط ۵ هزار تومان است، مشکلی پیش نمی‌آید.
این نویسنده تئاتر در ادامه به مهمترین مشکلات شهرستان اشاره کرد و گفت: به رغم اینکه کاشمر از سالن نمایش خوبی برخوردار هست اما از نبود تجهیزات رنج می‌بریم.
وی یکی از بزرگترین مشکلات را نبود نویسنده بومی دانست و اظهار کرد: به رغم اینکه یکی از عوامل پیشرفت گروههای نمایشی و راهیابی به مقاطع بالاتر وجود متن‌های نمایشی خوب هست اما در شهرهای کوچک از متن خوبی برخوردار نیستیم.
دانش دوست با بیان اینکه به دست آوردن متن‌های نمایشی به دلیل هزینه‌های بالا مقدور نیست به طوریکه برای یک متن نمایشی خوب باید دو میلیون تومان هزینه کنیم، عنوان کرد: به رغم اینکه افراد تجربی داریم اما تئاتر کاشمر نیازمند افراد تحصیلکرده است.
این کارگردان تئاتر در ادامه با اعلام اینکه منیت و رفاتت در میان برخی بازیگران کمتر شده و بیشتر می‌خواهند خود را به رخ یکدیگر بکشند، این مشکل بیشتر در بازیگران تازه کار دیده می‌شود.
وی همچنین با اظهار تأسف از اینکه برخی افراد با دو بار روی سن نمایش رفتن مدعی کارگردانی هستند، گفت: امیدواریم انجمن نمایش و مسئول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد جلوی این فعالیت‌ها را بگیرد و اجازه ندهند هر شخص بدون تجربه‌ای به کارگردانی بپردازد.
دانش دوست با تاکید براینکه کارگردانی تئاتر ساده نیست و نیازمند تجربه است، عنوان کرد: تئاتر شاخه ای است که تمامی رشته‌های تحصیلی و هنری را در برمی‌گیرد.
این کارگردان تئاتر در با بیان اینکه با تمام مشکلات موجود اما به آینده تئاتر کاشمر امید دارم، گفت: به رغم اینکه چند سالی هست عقب افتاده‌ایم اما نیاز به تلاش بیشتری است.
وی در ادامه به معرفی نمایش بی آنکه بدانیم برعمق برف افزوده شد، که به ششمین جشنواره تئاتر استانی میثاق راه یافته اشاره کرد و افزود: این نمایش به نویسندگی سحر رضوانی و با تم دفاع مقدس است.
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه این نمایش دارای دو شخصیت به نام هدی و لاله است که خانم دلیری و عاطفه عباس زاده در آن به ایفای نقش می‌پردازند.
وی گفت: موضوع نمایش مربوط به خیاط خانه‌ای در دهه ۶۰ است که خانواده‌ای لباس عروس می‌دوختند و با شروع جنگ اقدام به دوخت لباس‌های نظامی‌های جنگ می‌کنند.
بعد از اینکه مسعود شوهر هدی یکی از شخصیت‌های نمایش در جنگ مفقود می‌شود و اثری از وی پیدا نمی‌شود هدی به جای مسعود برای خانواده نامه می‌نویسد.