در حال بارگذاری ...

«تمام من همه عدو» در جشنواره فجر استانی مشهد به صحنه می‌رود

نمایش «تمام من همه عدو» اثر برگزیده سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت خرمشهر، نوشته و کارگردانی مرتضی شاه‌کرم، امشب در جشنواره فجر استانی مشهد روی صحنه می‌رود.

این نمایش  شیوه اجرایی رئالیسم جادویی دارد و داستان دو پیرمرد را روایت می‌کند که 30 سال است با هم در خانه‌ای زندگی می‌کنند، یکی از این پیرمردها ایرانی و دیگری عراقی است. پیرمرد ایرانی به دلیل اینکه سربازان عراقی خانواده او را به شکل وحشتناکی در جنگ تحمیلی به شهادت رسانده‌اند، یک سرباز عراقی را بدون اینکه کسی بفهمد اسیر کرده است؛ ‌به مرور زمان این حس انتقام به یک وابستگی و رابطه ای در هم پیچیده‌ای از عشق و نفرت تبدیل می‌شود و موقعیت‌هایی خاص را ایجاد می‌کند.

مرتضی شاه‌کرم درباره ایده این اثر گفت: سال‌ها پیش و پس از اتمام جنگ ماجرایی در یکی از روستاهای سوسنگرد، مردی کشاورز در مزرعه خود تانکی عراقی را نگهداری می‌کرد و حاضر نبود آن را پس بدهد،  این ماجرا جرقه اولیه خلق نمایش «تمام من، همه عدو» را در ذهن من زد و به این مسئله فکر کردم که وقتی فردی بتواند تانکی را نزد خود نگاه دارد شاید توانایی نگهداری دشمن خود را نیز داشته‌باشد.

این نویسنده جوان که در تمام نمایشنامه‌هایش نگاهی به دفاع مقدس دارد گفت: من وظیفه دارم تا می‌توانم برای مردم جنگدیده شهرم و آدم‌هایی که درکنارشان زندگی کردم و بزرگ شدم بنویسم.

او تصریح کرد: از آن‌جایی که من اجتماع را دوست دارم، تمام نوشته‌هایم رویکرد اجتماعی دارد اما به اجتماع کوچک تری به اسم مردم شهرم احساس دین بیش‌تری می‌کنم.

شاه‌کرم در ادامه به شرایط سخت خود در زمان نوشتن نمایشنامه«تمام من همه عدو» اشاره کرد و گفت:  از زمانی که علی غابشی بازیگر این نمایش، به پروژه اضافه شد. نمایشنامه روح تازه‌ای گرفت، چون او بسیار ایده پرداز و خوش‌فکر است و بعد از همفکری باهم، بار دیگر نمایشنامه را بازخوانی و بازنویسی کردم و حالا به جایی رسیده‌است که حتی نمی‌توانم یک لغت از آن را حذف کنم.

او همچنین افزود: ویژگی این  نمایشنامه قصه دلنشین و سادگی کلام در گفتار و دیالوگ نویسی روان و حس جاری و سرشاری است که در صحنه‌ها وجود دارد.

نمایش «تمام من، همه عدو» نوشته و کارگردانی مرتضی شاه‌کرم اثر برگزیده سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت خرمشهر در تمام رشته‌ها است

در این نمایش که کاری از گروه دیدومک به سرپرستی ابراهیم گله دار زاده‌است، مرتضی شاه‌کرم و علی غابشی بازی می‌کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مدیرتولید، برنامه ریز و دستیار کارگردان: مسعود شامی، گروه کارگردانی:‌محسن کوشایی، میلاد خرمن بیز،‌رسول وفایی و مجتبی احمدی،‌مشاور طرح و طراح پوستر و بروشور: میلاد خرمن بیز، طراحلباس: پروا آقاجانی، ساخت و تنظیم موسیقی: سید محمدحسین مرعشی پور.

«تمام من همه عدو» در جشنواره فجر استانی 27 دیماه در  تبریز، ساعت 17:30 و  19 اجرا شد و امروز 29 دی‌ماه در مشهد، تالار بهار، مجموعه تئاتر شهر ساعت 16 و 18 به صحنه می‌رود.

 




نظرات کاربران