در حال بارگذاری ...
رضا کیانیان:

پرداختن به فرهنگ و هنر عامل موفقیت نشریات تخصصی است

رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون در مراسم رونمایی از ماهنامه تخصصی فرهنگ و هنر «بارثاوا» در سالن خیریه همدم، یکشنبه نوزدهم دی ماه، درباره لزوم پرداختن هنرمندان به هنر گفت: مثلا اکنون آنچه از شوروی مانده‌است، هنرمندان آن هستند.

به گزارش تئاتر خراسان رضوی، رضا کیانیان ضمن تاکید بر اینکه این نشریه فقط برای فرهنگ و هنر باشد، عنوان کرد: «بارثاوا» باید بگذارد ریشه‌های فرهنگی و هنری رشد کند و خود را درگیر دیگر مسائل دیگر نکند.
وی با اشاره به گروه نمایشی پارت و نشریه «جنگ بینالود» که در کنار آن منتشر می‌شد، خاطرنشان کرد: ابتدا با این که ادبی بود ولی از آنجا که همه چیز در آن زمان بوی سیاست می‌داد، چندان نپایید.
او افزود: در تئاتر هم اوضاع همین طور بود با این که زیاد کار تئاتری کردیم اما چون به مسائل سیاسی می‌پرداختیم کمتر به تئاتر بها می‌دادیم. اگر بیشتر روی خود تئاتر کار می‌کردیم الان جلوتر بودیم.
این بازیگر سرشناس درباره ضرورت پرداخت به ساختار هنری آثار تصریح کرد: در گذشته وقتی فیلمی را نقد می‌کردیم پیام آن را نقد می‌کردیم و هیچ وقت به ساختار هنری آن توجه نمی کردیم، پیام را در مقاله و تریبون هم می‌شود گفت. اثر هنری چیزی ورای پیام دارد که همان وجه و ساختار هنری آن است.
او اضافه کرد: حرف همیشه هست اما این که چگونه به تئاتر تبدیل شود مغفول مانده‌است. سینما را هم باید سینمایی نقد کرد یعنی به فیلم‌نامه، طراحی صحنه و مواردی از این دست بپردازیم.
کیانیان درخصوص تغییر و تاثیر این نشریه در این زمینه گفت: تغییر و تاثیری که این نشریه می‌تواند داشته باشد همین نور انداختن و روشن کردن زوایای هنری است.
او افزود: رویکرد تخصصی به یک امر هنری شناختن ساختار هنری آن است. هنر را باید برای هنر دانست نه این که وسیله‌ای برای رسیدن به چیز دیگری باشد.
این نویسنده درباره  تاثیر گروه نمایشی پارت بر نوشتن او عنوان کرد: . پارت به من نوشتن یاد داد. داوود به من می‌گفت هر چه میخواهی بگویی را بنویس.
او گفت: وقتی فکر در ذهن ماست بهتر به نظر می‌آید. اما وقتی بیرون می‌آید زخم‌هایش مشخص می‌شود. من نوشتن همه کتاب‌هایم را مدیون پارت هستم.
این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه مشهد بعد از تهران پررونق‌ترین شهر در اجراهای تئاتر است، گفت: روزی آرزوی گروه پارت بود که به اینجا برسیم که شبی حدودا هفت نمایش در مشهد و ۱۱۵ نمایش در تهران همزمان اجرا می‌شوند.
سروش مظفرمقدم، سردبیر نشریه بارثاوا در ادامه این نشست ضمن امید به آغاز جریانی فرهنگی، مستقل، بدون شاعبه، پاکیزه و بدون حاشیه با انتشار این نشریه، گفت: تاثیر بارثاوا بر ما معلوم نیست اما امیدواریم در خراسانی که در دوران معاصر مهد ادبیات، فرهنگ و آزادی خواهی بوده، پا بر شانه‌های غول گذاشته تا بتوانیم بخش کوچکی از این فرهنگ باشیم.
وی افزود: ما جمعی از افراد دغدغه‌مند فرهنگی هستیم، شاعر، نویسنده، تئاتری و هنرمندان تجسمی در جمع ما هستند.  یکی از دغدغه‌های ما تولیدی بودن مطالب بود، در نتیجه اولین پرونده بارثاوا را به همت داوود کیانیان که شرایط را فراهم آورد به گروه نمایشی پارت پرداختیم.
مظفرمقدم خاطرنشان کرد: می‌خواهیم صدای کسانی باشیم که تریبون ندارند.
علی رزاقی‌بهار، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه بارثاواهم در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: ماهنامه بارثاوا در کنار فرهنگ غنی خراسان خواهدماند تا روزی که بتواند از تنگنای نگاه‌های حسودانه بگذرد.
 




نظرات کاربران