در حال بارگذاری ...
یک کارگردان تئاتر:

مخاطب عام باید با تئاتر پیوند بخورد

کارگردان تئاتر رادیکال ۲ گفت: مهمترین پیام رادیکال ۲ شاید تجویز دیالوگ و گفت‌وگو محوری برای برطرف کردن مشکلات زوجین در عصر جدید باشد.

به گزارش تئاتر خراسان رضوی، تئاتر رادیکال ۲ به کارگردانی امیر بشیری چند روزی است که در تماشاخانه اشراق مشهد واقع در حوزه هنری خراسان رضوی روی صحنه آمده و توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.
رادیکال ۲ با محوریت زندگی یک زوج جوان و مشکلات آنها در عصر جدید روی صحنه آمده و شاید دیالوگ محوری و گفت‌وگوی صادقانه را به‌عنوان مهمترین راهکار برطرف کردن مشکلات زناشوئی تجویز می‌کند. «رادیکال۲» منتخب حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر روسیه و در جشنواره بین‌المللی تئاتر فرانسه در پاریس نیز اجرا شده است.
امیر بشیری، کارگردان نمایش با اشاره به عنوان «رادیکال ۲» به خبرنگار تسنیم می‌گوید: عنوان و نام هر اثری، بار محتوایی آن اثر را به‌دنبال خود می‌کشد، شاید برای مخاطب در ابتدا عنوان نمایش غیرمرتبط باشد، ولی زمانی که نمایش را تا انتها می‌بیند، برای مخاطب ملموس خواهد بود.÷
کارگردان نمایش «رادیکال ۲» با بیان اینکه طرح ایده نمایش در اواخر سال ۸۹ شکل گرفت، گفت: با محمد نوایی، برای طرح ابتدایی کار صحبت کردیم که داستان و موضوع آن برای من خیلی جذاب بود. نوشتن نمایشنامه در اوایل سال ۹۰ شروع شد تا به طراحی و تمرینات رسیدیم. زمانی که تمرینات شروع شد، ما به تازگی از جشنواره بین‌المللی انگلیس آمده بودیم و باید نمایش را به بازبینی فستیوال بعدی می‌رساندیم که کار در جشنواره بین‌المللی پاریس به عنوان تنها نماینده آسیا قبول شد.
وی افزود: ما در نمایشی که اجرای عموم محدودی هم در مشهد داشت، ۵ بازیگر داشتیم که در حال حاضر در این نمایش تنها از دو بازیگر یعنی سجاد انتظاری که جایزه بین‌اللملی از جشنواره تئاتر انگلستان دارند و همین طور عارفه معماریان استفاده کردیم اما بن‌مایه اصلی داستان «رادیکال ۲» نسبت به چند سال قبل تغییری نکرده در واقع این نخستین اجرای جدی عموم «رادیکال ۲» در مشهد است.
کارگردان نمایش «رادیکال ۲» با اشاره به جنس چالش‌هایی که بین زن و شوهر در این نمایش پیش می‌آید، بیان کرد: شخصیت زن داستان سرخورده هنری است که در گذشته نقاشی می‌کرده و شخصیت مرد داستان شخصیتی حسابگر است و جنس چالش‌هایی که بین این دو ایجاد می‌شود محور اصلی تئاتر است؛ البته ما همه یکسری ایده‌آل در ذهن داریم و در مسیر همان ایده‌آل‌ها قدم برمی‌داریم ولی همیشه به آنها نمی‌رسیم.
وی افزود: خیلی دوست داشتم که نمایش برای مخاطبان عام ملموس باشد، آشفتگی که در ابتدا در صحنه وجود دارد تبدیل به یک نظم تو خالی می‌شود از جایی به بعد، گذشته زن و شوهر اهمیت پیدا می‌کند و شکاف‌های بین آنها ملموس‌تر می‌شود.
بشیری با اشاره به طراحی لباس این نمایش بیان کرد: در همه جزئیات نمایش خیلی ساده و روتین و ملموس پیش رفتیم، طراحی لباس بازیگران هم به این شکل بود، چرا که شما وقتی در اسباب‌کشی هستید، هر لباسی را ممکن است بپوشید.
کارگردان نمایش «رادیکال ۲» گفت: در گروه ما، روی هر موضوعی که کار می‌کنیم، برای خودمان نیز دغدغه است و هیچ زمان کاری را به صرف اینکه فقط روی صحنه برود، انجام ندادیم و امیدوارم این نمایش برای مخاطبان نیز تلنگری باشد که بدانند هر اتفاق کوچکی در زندگی می‌تواند تبدیل به یک شکاف بزرگ در زندگی‌شان شود. در واقع دغدغه اصلی رادیکال ۲ این است زوجین به ویژه در عصر جدید می‌توانند با ملاک قرار دادن گفت‌وگو و دیالوگ مشکلات خود را برطرف کنند.
بشیری افزود: پس از استقبال خوبی که از نمایش شد امکان تمدید آن در تماشاخانه اشراق وجود دارد و البته پیشنهاداتی نیز برای اجرای تئاتر در سایر شهرستان‌ها و استانها داریم که باید بررسی شود.
 




نظرات کاربران