در حال بارگذاری ...
...

می‌تراود«بارثاوا»

می‌تراود«بارثاوا»

گزارشی از نتشار نخستین شماره از نشریه تخصصی تئاتر، سینما و ادبیات در مشهد

 خراسان از دیرباز تا کنون خاستگاه چهره‌هایی بزرگ در عرصه فرهنگ و هنر بوده و همچنان نقش‌آفرینِ این عرصه است. از فردوسی و خیام تا دکتر شفیعی کدکنی چهره‌های فرهنگی بسیاری در این خاک متولد شده و زمینه‌ساز تحولات و حرکت‌های فرهنگی و هنری بوده‌اند. شاید همین دلیل برای ضرورت کار فرهنگی در مشهد کافی باشد اما پرداختن به آنچه در گذشته آمده خود فصلی است که جز با پژوهش و نگاهی عمیق میسر نخواهد شد. گفت‌وگویی داشتیم با یکی از فعالان فرهنگی مشهد که دغدغه کار پژوهشگرانه از سال‌ها پیش در او انگیزه آفریده و امروز او را در قالبی جدید به میدان کارِ فرهنگی آورده است.


«بارثاوا» و دغدغه‌های فرهنگی
علی رزاقی بهار صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول نشریه «بارثاوا» میهمان روزنامه اتفاقیه بود و ضمن اعلام این خبر که ماهنامه تخصصی فرهنگی و هنری «بارثاوا» از یازدهم دی ماه امسال در خراسان رضوی منتشر و توزیع می‌شود، اولویت‌ها و چشم‌اندازهای کاری گروهش را ترسیم کرد. رزاقی در این زمینه گفت: با توجه به خلاء جدی مشهد در حوزه فرهنگ و در غیاب فعالیت دستگاه‌های متولی در این زمینه تصمیم‌ گرفتیم برای برطرف کردن این کاستی‌ها اقدام کنیم و وجود یک نشریه تخصصی را به شدت احساس کردیم. پس از آن درخواست دادیم و با همکاری «دولت تدبیر امید» مجوزهای لازم صادر شد. مجوز ما در حوزه تئاتر و سینماست و با توجه به سابقه خوب مشهد در حوزه هنرهای نمایشی و تئاتر که به تازگی فعال‌تر هم شده است جای یک نشریه تخصصی با این موضوع بسیار خالی بود. اضافه بر این با توجه به وجود مشکلات اجتماعی در مشهد، پرداختن به حوزه اجتماعی را هم ضمیمه کار کردیم.


ضرورت مطالعه و پژوهش
در «بارثاوا» تلاش می‌کنیم تا کار عمیقِ فرهنگی انجام شود و با نگاهی زیربنایی به فرهنگ و هنرهای هفتگانه کار را پیش بریم. متأسفانه در مشهد پژوهش جایگاهی ندارد و با توجه به همین خلاء جدی برنامه داریم اگر به تئاتر نگاه می‌کنیم به سراغ پژوهش در تئاتر برویم؛ یا موسیقی که باید با نگاهی عمیق و کارشناسانه به آن توجه شود.
برای پژوهش و مطالعه پیرامون هنر و مشورت با اساتید و چهره‌های فرهنگی و هنری تأکید و تمرکز بر چهره‌های مشهدی است اما با توجه به اهمیت گسترده بودن مطالعه در این حوزه به سراغ چهره‌های خارج از استان هم می‌رویم. «بارثاوا» ماهنامه تئاتر، سینما و ادبیات است و در کنار آن به مسائل اجتماعی هم پرداخته می‌شود؛ پس طبیعی است که گستردگی تحقیق پیرامون این موضوعات را نمی‌شود به محدوده جغرافیایی استان محدود کرد. با این حال موضوع‌هایی که به آنها خواهیم پرداخت در فضای خراسان است. در حال حاضر یک تیم پژوهشی متشکل از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای شکل گرفته است که در حوزه‌های تئاتر و سینما و ادبیات و دیگر رشته‌ها تخصص دارند.


۱۱ دی ماه؛ نخستین شماره
نخستین شماره ما ۱۱ دی ماه منتشر و توزیع می‌شود که پس از آن، بررسی‌ها برای ارزیابی کیفیت و کمیت کار آغاز می‌شود. چون نشریه خصوصی است و محدودیت‌های مالی هم داریم و از طرفی برنامه داریم که بمانیم و و هیچ وابستگی به هیچ جریانی نداشته باشیم، باید بر روی جامعه هدف که همان هنرمندان و چهره‌های فرهنگی و سپس مردم مشهد هستند، برنامه‌ریزی کنیم. تأکید بر مستقل بودن نشریه تا جایی است که اگر زمانی بخواهیم بنا به ضرورت‌های مالی به جریانی وابسته شویم، ترجیح خواهیم داد فعالیت خود را پایان دهیم. به سمت مسئولین فرهنگی نرفتیم و برنامه‌ای در این رابطه نداریم اما خوشبختانه تاکنون هنرمندان رابطه خوبی با نشریه برقرار کردند و برای همین تصمیم گرفتیم مطالبات و خواسته‌های آنان را ببینیم و این بخشی از رسالت کاری ما در «بارثاوا» است.


تجلیل از خانواده کیانیان در مشهد
سرویس‌های همیشگی ما تئاتر، سینما، ادبیات و اجتماعی است و قسمت‌هایی مانند موسیقی و هنرهای تجسمی که موضوع‌های فرهنگی است بنا به شرایط و مسایل مختلف ممکن است در یک شماره باشد و یا نباشد اما چهار فصل اصلی که در همه شماره‌ها خواهیم داشت همان‌هایی است که ذکر شد.
در هفته‌های آینده مراسم تجلیل از خانواده کیانیان را داریم که به همت نشریه «بارثاوا» تشکیل می‌شود. در همین راستا به دنبال بازیگران و هنرمندان گروه تئاتر «پارت» رفتیم و تعدادی از آنها را پیدا کردیم. امیدواریم تا در آینده با همکاری خانواده کیانیان  کتاب پارت با مضمون پرداختن به این گروه هنری هم منتشر شود.


محتوا حرف می‌زند!
قطعا باید حرفمان تأثیر داشته باشد و بر رفتار فرهنگی مسئولین اثرگذار باشیم، اما قبل از اینکه بخواهیم تأثیری بگذاریم باید محتوا و مخاطب ما آنقدر با هم نزدیک شوند که هر جا صدایی از «بارثاوا» شنیده شد، مسئولین حساس شوند که این نشریه به چه مسائلی پرداخته است. این مسیر را می‌رویم اما بنا نداریم بگوییم که مدیری یا مسئولی خوب یا بد بوده است. در واقع وقتی مردم بدانند ما در مورد تئاتری با این سابقه می‌گوییم و این در حالی است که هنوز تعداد سالن‌ها در مشهد بسیار اندک است، خواهند فهمید در این حوزه حتما کوتاهی شده است.


چشم‌انداز و آینده کار
به عنوان مخاطب فکر می‌کنم «بارثاوا» در شماره اول به موضوعی پرداخته که تا کنون به آن اینچنین توجه نشده است. به لحاظ شکلی ماهنامه می‌مانیم چون در هفته‌نامه کار عمیق نمی‌شود انجام داد؛ اما به جهت گستردگی و فضا ممکن است سرویس‌های ما بیشتر شود و حتی تعداد صفحات را بیشتر کنیم. تیراژ نشریه هم خیلی اهمیت دارد، به طوری که بعد از بررسی مخاطبان خودمان بعد از چند شماره در این حوزه‌ برنامه‌هایی داریم.
نکته اصلی «بارثاوا» این است که مردم بدانند این نشریه‌ای دولتی، سازمانی و وابسته به نهاد خاصی نیست. کاملاً خصوصی است و ما نیاز به حمایت مردم داریم تا آن را به نهادها و مجموعه‌های هنری معرفی کنیم. حتی برای مراسم تجلیل از خانواده کیانیان هم می‌دانستیم اگر به سراغ نهادهای متولی برویم آنها از ما حمایت می‌کنند، اما چنین اقدامی نکردیم که استقلال نشریه حفظ شود. مخلص کلام اینکه «بارثاوا» را مردم باید از خودشان بدانند چون نامش هم نام خراسان قدیم است.

 

گزارش از: نوید موسوی