یک کارگردان تئاتر:
آموزش تئاتر باید آکادمیک شود
کارگردان تئاتر«اطلسیهای لگدمال شده» گفت: آموزش تئاتردر مشهد باید به سمت آکادمیزه شدن پیش برود.
به گزارش تئاتر خراسان رضوی، فرزاد علوی گفت: با توجه به پتانسیلها، میل و علاقهای که در مشهد وجود دارد وضعیت آموزش تئاتر در این شهر فاجعهبار است، درمشهد حدود۷۰ کارگردان وجود دارد و با توجه به این پتانسیل انسانی موجود ما حتما میتوانیم دانشگاهی در مشهد داشته باشیم که تئاتر در آن تدریس شود.
وی تصریح کرد: وچود دانشگاه تئاتر به این معنا نیست که در این دانشگاه قراراست عمل خلاف عفت و جنایتی اتفاق بیافتد، ما میتوانیم در چهارچوب قانون از تمام امکاناتی که برای ما تعریف شده است استفاده کنیم.
این کارگردان تئاتر اظهار کرد: مشهد شهر پرترددی است وما کارشناسان ارشد تئاتر و کسانی را در این شهر داریم که میتوانند تجربیاتی را که طی سالهای گذشته کسب کردند به دیگران انتقال دهند.
وی اضافه کرد: ما میتوانیم از کارشناسان بینالمللی استفاده کنیم یا وورکشاپهایی با حضور اساتید بینالمللی برگزار کنیم که نیازمند بودجه است.
علوی خاطرنشان کرد: امکان اینکه ما به سمت یک فضای آموزشی سالم و پویا حرکت کنیم وجود دارد به شرط اینکه خود را درگیر کنیم.
این کارگردان تئاتر اضافه کرد: «اطلسیهای لگدمال شده» نمایشی است که در دهه ۴۰ تا ۵۰ آمریکا توسط تنسی ویلیامز نوشته شده است، این نمایشنامه از لحاظ مفهومی به محورهایی از جمله نفی جنگ، اهمیت زندگی و درگیریهایی که انسان مدرن با پدیدههای پیرامون خود دارد اشاره میکند واینها میتواند مفاهیم جهان شمولی باشد از این منظر که جنگ صرفا یک جغرافیای خاص را تهدید نمیکند بلکه درتمام دنیا مسالهای جدی است و مد نظر همه متفکران است.
وی با بیان اینکه ما صرفا نباید فقط بومی سازی کنیم عنوان کرد: ما باید ببینیم دیگرانی که صاحب تئاتر هستند تا به امروز چه کاری انجام دادهاند که مسلماتجربیات کاملتر و جسورانهتری در تئاتر داشتند.
علوی گقت:دلیل خاصی برای اینکه یک متن خارجی را برای نمایش انتخاب کردم وجود ندارد بلکه وظیفه خود را انجام دادهام، معتقدم وقتی من هنوز تجربهای در نویسندگی ندارم چرا از نمایشنامهی خوبی که سراسر کنش است استفاده نکنم.
علوی گفت: ما نمایشنامه نویسهای بسیار خوبی در مشهد داریم ولی قرار نیست همه در این شور قرار بگیرند که بنویسند، ما میتوانیم از تجربیات آنها در شناخت درام کمک بگیریم.
این کارگردان تئاتر افزود: چه اصراری که ما نویسندهایی تولید کنیم که بعضا شناختی ندارند، ما در مشهد نمایشی را میبینیم که صرفا نمایشنامه ندارد یعنی یک اصل ابتدایی را دارا نیست، ما نیاز نداریم که چرایی نمایشنامههای خارجی یا نمایشنامههای درام دنیا را پیدا کنیم بلکه باید این نمایشنامهها را کار کنیم.
وی با اشاره به اینکه نمایشنامه اطلسیهای لگد مال به هیچ عنوان اقتباسی نیست، تصریح کرد: هیچ دخل و تصرفی در اصل نمایشنامه اتفاق نیافتاده است و فقط متن کمی به زبان ما نزدیک شده است و تنها سعی کردیم که متن راحت و باورپذیرتر باشد.
علوی افزود: من متن نمایشنامه را به زبان محاوره تبدیل کردم و به همین دلیل بازیگران شرایط سختی را پیش رو داشتند زیرا برای بازیگر سخت است که با دو زبان رو به رو باشد یک زبانی که ابتدا کار با آن مواجه میشود ودیگری زبانی که در سیر بازی شکل میگیرد، این موضوع اجرا به اجرا رو به بهبود رفت و بازیگران شناخت بیشتری نسبت به فضای متن پیدا کردند.
وی اظهار کرد: به دلیل اینکه من دانشجو تئاتر هستم و تئاتر برای من یک دغدغه، وظیفه، کار و علاقه است تصمیم داشتم در این تابستان که در مشهد حضور دارم یک نمایش کار کنم و ناگزیر به متنی دقت کنم که شرایط راحتتری برای اجرا داشته باشم که به مشاوره یکی از اساتید اطلسیهای لگدمال شده انتخاب شد و تولید این نمایشنامه دوماه زمان برد.
این کارگردان تئاتر در شرح اطلسیهای لگدمال شده افزود: در مشهد تصمیم گرفتم دو تک پردهای را در یک نمایش با شیوه تئاتر روایی ترکیب کنم ولی با مقتضیات شهر مشهد و اتفاقاتی که در تمرین افتاد موفق به سرانجام رساندن پروژه نشدیم و سرانجام تصمیم گرفتیم یکی از تک پردهایها را به صورت کامل اجرا کنیم که در همین راستا اطلسیهای لگدمال شده از ۱۴ شهریور در سالن تئاتر شمایل به اجرا گذاشته شد.
علوی خاطرنشان کرد: امیدارم این نمایش پس از اجرا به مرحله پختگی برسد تا یک فیلم از این نمایش تهیه کنیم و به دبیرخانه جشنواره فجر برای بخش نسل نو بفرستیم و به شخصه این امید را دارم زیرا نمایش کوتاهی است که به راحتی میتواند با بیننده ارتباط برقرار کند و روی فکر و ذهن تماشاچی تاثیر بگذارد.
وی اظهار کرد: دیدگاه من نوعی دیدگاه جشنوارهای نیست و با روندی که ما را به سمت جشنوارهها میبرد مخالفم زیرا در نفس هنرمندان مسمومیت ایجاد میکند و انتظارات آنها را به جشنواره ها کاهش میدهد و اجرای عمومی که حیات تئاتر به آن وابسته است را زیر سوال میبرد.
این کارگردان تئاتر عنوان کرد: در مشهد به خصوص از سمت رئیس انجمنهنرهای نمایشی تلاشهایی صورت گرفته و امسال توانستهاند تمام آثاری را که قرار است به جشنواره استانی بروند قبل از جشنواره به اجرای عمومی ببرند اما این کافی نیست و خود جشنواره یک جریان مسموم است زیرا آموزش در آن در نظر گرفته نمیشود و سلیقه در آن نقش بسیاری دارد و ماهیت تئاتر که بر اساس فرصت،تمرین، فضا و مکان است در زمان محدود جشنواره نمیتواند حیات پیدا کند.
علوی با بیان اینکه ما شاهد این بودیم که در جشنوارهها آثار هم را تحریم میکنند اضافه کرد: در مشهد هم برخی گروهها آثار اجرای عموم یکدیگر را تحریم میکنند و از محتوای اصلی فاصله میگیرند ، ما باید تلاش کنیم تا زیرساختها را اصلاح کنیم.
وی ابراز کرد: شهرداری به جای کمک و پشتیبانی هر روز برای تئاتر و مسائل فرهنگی مشکل ایجاد میکند، مگر اینگونه نیست که ما یک شهروند هستیم و از امکاناتی که شهرداری برای ما فراهم میکند باید استفاده کنیم چرا ما هر روز این زمزمه را میشنویم که همین روزها است که شهرداری مجتمع امام رضا(ع) را از اداره ارشاد بگیرد و این یک مشکل اساسی است که همه ما با آن مواجه هستیم.