در حال بارگذاری ...

نگاهی به عملکرد معاونت انجمن هنرهای نمایش استان

 امیراحسان امیرپور؛ دوستان هنرمندم واساتید بزرگوارم بهترین کلام برای ارتباط چیزی جز سلام نیست، سلام.

به پیشنهاد و تاکید برخی دوستان لازم دیدم بعنوان معاون انجمن هنرهای نمایش استان در امور مشهد گزارش ونکاتی را که در طول دوره معاونتم سپری گردیده است از جهت شفاف سازی بیان نمایم.
اینجانب به موجب حکمی در تاریخ۱۲/۳/۹۴ که به بنده ابلاغ گردید بعد از کش وقوسهای بسیار مبنی بر وجاهت قانونی داشتن یا نداشتن موجودیت انجمن نمایش مشهد فی مابین مسولین وقت بعنوان معاون انجمن هنرهای نمایشی در امور مشهد توسط اقای کیوان صباغ ریاست محترم انجمن هنرهای نمایشی استان منتخب گردیدم و حدود اختیاراتم طی صورتجلسه و مرقومه شماره ۸۱۹/۹۴ مورخه ۳۰/۳/۹۴ عبارت بود از موارد زیر:
۱- تشکیل بانک اطلاعاتی هنرمندان
۲- تشکیل پرونده اخذ پرونده نمایش
۳- پیشنهاد برنامه های آموزشی و پیگیری اجرا
۴- پیشنهاد اجرای جشواره های تاتر
۵- پیشنهاد حامیان مالی
۶- سازماندهی تمرین گروه ها ی نمایشی
۷- سازماندهی و هماهنگی گروه های نمایشی
در طول این دوران ۱۱ ماهه با توجه به اختیارات حاصله، پیشنهاداتی به آقایان گردید که متاسفانه هیچکدام به منصه ظهور نرسید که علت ان را لازم دانستم عرض نمایم. پیشنهادات از این قرار بود:
۱- ایجاد کانونهای تخصصی تاتر و تصویب ایین نامه مستقل… (بند۳ صورتجلسه)
۲- تشکیل بانک اطلاعاتی هنرمندان… (بند ۲ صورتجلسه)
۳- تشکیل کانون تاتر و عضوگیری هنرمندان و صدور کارت شناسایی (بند۷صورتجلسه)
۴- برگزاری نمایش دوره ای فیلم تاترهای برتر ایران و جهان (بند۳صورتجلسه)
۵- برگزاری جلسه هم اندیشی و پرسش و پاسخ و معارفه اعضای جدید شورای محترم نظارت بر نمایش باهنرمندان در اسفند ۹۴
که مختصرا علت عقیم ماندن طرح ها را بازگو خواهم نمود.
۱- در خصوص کانونهای تخصصی علی رغم اینکه خبر آن در رسانه ها و سایت مشهد تاتر طرح گردید و متعاقب پیگیری آن، بعد از چندی از سوی ریاست محترم انجمن اعلام شد تا زمانی که طرح استقرار گروهها در مشهد عملی نگردیده است تشکیل کانونهای تخصصی ممکن نیست.هرچند که تعدادی از گروهها در طرح مزبور ثبت و نتیجه آن با توجه به درجه کیفی (الف) (ب) و… به سرپرست گروهها ابلاغ گردید.
۲- در خصوص تشکیل بانک اطلاعاتی هنرمندان در جهت اقدام از اختیار حاصله (بند ۲) قصد بر احیای سایت تخصصی انجمن نمایش (استان یا مشهد) که سابقا وجود داشت بود اما در جلسه هم اندیشی اعلام شد که سایت مشهد تاتر در حال حاضر سایت شناخته شده در این خصوص می باشد و باز هم مشکل عدم ثبت گروهها در طرح استقرار همچنان وجود داشت.
۳- در خصوص تشکیل کانون تاتر که از روزهای اول توسط اینجانب مرتبا پیگیری می شد قصد بر این مهم بود که به کرات سازماندهی هویتی در خصوص هنرمندان تاتر صورت گیرد و حداقل هریک از هنرمندان کارت شناسایی با عنوان مربوطه از قبیل کارگردان،بازیگر،طراح صحنه و..داشته باشند تا صرفا در جهت شرکت در مراسم،تماشای تاتر و مزایای فرهنگی رفاهی وغیره مورد استفاده قرار گیرد که حتی این موضوع به طور رسمی در یکی از جلسات هیات مدیره انجمن مطرح گردید وایضا در گروه تلگرامی هیات مدیره مطرح شد که اقای صباغ فرمودند تشکیل کانون تاتر و عضوگیری هنرمندان و صدور کارت شناسایی قانونا ممنوع است و این موضوع در مرکزنیز به همین منوال می باشد در حالیکه با اطلاعات حاصله در شهر تهران چنین اقداماتی در حال حاضر انجام شده است. و متعاقب آن کانون تاتر توسط دوست هنرمندمان آقای علی روحی تاسیس گردید .
۴- اقدام بعدی انتشار فراخوان طرح اکران فیلم تاتر در سالن عروسکی بود هر چند که جلساتی با اقایان وحدتی و روحی در این خصوص برگزار گردید وحتی این دوستان بدون هیچ چشمداشتی زحمت برگزاری این طرح را بطور مستمر پذیرفتند وحتی تهیه اثار را نیز بعهده گرفتند و سمت دوستان نیز تعیین گردید وحتی نام اختصاصی برای شخصیت حقوقی تعیین شد و فراخوان ان به کرات نشر و در سایت مشهد تاتر نیز انتشار یافت.صرفا به دلیل عدم امکانات مالی و نبود دستگاه ویدیو پروجکشن طرح مسکوت ماند لازم به ذکر است معاونت انجمن از روز اول تا کنون هیچگونه بودجه مالی مستقل نداشته وبه عبارتی ورود و خروج مالی ندارد وبعضا وسایل مورد نیاز و مایحتاج دفتر از هزینه شخصی تامین میگردد.
۵- در خصوص برگزاری جلسه هم اندیشی و …نیز که قرار بود در اسفند ۹۴ برگزار گردد به علت مشکلات مالی این جلسه تشکیل نگردید و هیچ ارگان یا نهادی حاضر به پرداخت هزینه جزیی پذیرایی مراسم نشدند.
و اما اقداماتی که در طول این ۱۱ماهه انجام پذیرفته است که البته تلاش بیدریغ سرکار خانم پروستان زاده در اجرای این امور نیز نباید نادیده گرفته شود.
۱- برگزاری یازدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی رمضان ۹۴
۲- اداره دبیرخانه بیست وپنجمین جشواره استانی تاتر رضوان
۳- حمایت از شنبه های خوانش و تلاش در جهت برگزاری مستمر شنبه های خوانش توسط دوستان عزیزم اقایان وحدتی و روحی
۴- سازماندهی و تشکیل پرونده برای هرنمایش جهت اخذ مجوز نمایشنامه و اجرای نمایش
۵- اداره دبیرخانه شورای نظارت بر نمایش و برگزاری بازبینی نمایشها و هماهنگی با اعضای محترم این شورا
۶- سازماندهی گروههای نمایشی در خصوص زمان و مکان تمرینها در پلاتوهای تاتر مشهد
۷- تسویه حساب مالی نمایشهای اجرا شده و محاسبه میزان فروش بلیت در مجموعه تاتر شهر
۸- تهیه امار ولیست کلیه نمایشهای اجرا شده در طول سال , در شهر مشهد
۹- اداره دبیرخانه جشنواره فجر مشهد
۱۰- سازماندهی داخلی انجمن نمایش سابق مشهد بعنوان معاونت انجمن استان در امور مشهد
در خاتمه معروض می دارم مطابق حدیث شریفه منسوب به پیامبر اکرم ” کلکم راع وکلکم مسوول عن رعیته” هرکسی که در هر سمتی عهده دار وظیفه ایست در مقابل اربابان رجوع و مردم باید مسوول و پاسخگو باشد.لذا لازم دانستم موارد فوق را که حق دانستن هنرمندان نمایش این شهر می باشد بازگوکنم.امیدوارم قضاوتهای بخردانه شما عزیزان در اینده در جهت اعتلای هنر تاتر قرار گیرد.زیرا گذر زمان و تاریخ حقایق پنهان حال را روشن و اشکار می سازد.

 

و من الله التوفیق
امیر احسان امیرپور
معاون انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان در امور مشهد




نظرات کاربران