در حال بارگذاری ...

فراخوان جشنواره تئاتر استانی رضوان ۱۳۹۵ منتشر شد

فراخوان بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی (رضوان)  در سال ۱۳۹۵ منتشر شد.
 

فراخوان بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی (رضوان) ” سال ۱۳۹۵″
بنام خداوند جان و خرد
به استناد بخش نامه شماره ۳۸۸۳۸/۹۴ مورخ ۱۹/۱۱/۹۴ اداره کل هنرهای نمایشی، معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی کشور و انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان در سال ۱۳۹۵ ، را با هدف ارتقا، سطح کیفی آثار و ارتباط موثر تماشاگران با آثار نمایشی و به شرح زیر برگزار می کند:
الف : بخش مسابقه
شرایط عمومی
با عنایت به بند ب – ۴ بخش نامه اداره کل هنرهای نمایشی ” صرفا ” آن دسته از گروه های تئاتر استان که در فاصله زمانی آذرماه۱۳۹۴ تا یک هفته قبل از برگزاری جشنواره استانی در سال ۱۳۹۵ نمایش های خود را به اجرای عموم گذاشته اند ( حداقل بین ۵ تا ۱۵ اجرای عمومی ) با تایید انجمن هنرهای نمایشی یا ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان می توانند متقاضی حضور در بخش مسابقه جشنواره تئاتر استانی باشند .
تذکر : دبیرخانه جشنواره با عنایت به ضرورت ” فنی ” و ” آئین نامه ای ” اجرای عمومی نمایش ها تاکید بر اجرای صحیح بند فوق دارد . همچنین ملاک اصلی پذیرش نمایش ها اجرای عمومی نمایش ها تا قبل از شروع جشنواره می باشد .
۱- متقاضیان برای حضور در جشنواره لازم است با تکمیل فرم ارائه شده و ارسال مدارک درج شده در فراخوان آمادگی خود را برای حضور در جشنواره و مراحل ارزیابی و انتخاب به دبیر خانه جشنواره مستقر در انجمن هنرهای نمایشی استان اعلام نمایند .
۲- جشنواره بخش بازخوانی متون نخواهد داشت و متون ارسالی صرفا جهت ایجاد بانک متون نمایشی جمع آوری خواهد شد.
۳- جشنواره می تواند به صورت متمرکز در مرکز استان و یا در یکی از شهرستان های دیگر که امکانات لازم را دارد برگزار گردد .
۴- در جشنواره تئاتر استان تنها آثار صحنه ای مورد قضاوت و انتخاب قرار خواهد گرفت و نمایش های خیابانی جهت حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر لازم است در جشنواره سراسری تئاتر خیابانی مریوان شرکت نمایند و یا طبق فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر بین المللی فجر عمل نمایند .
۵- هیئت داوران جشنواره بر اساس کیفیت آثار حداکثر دو نمایش را برای حضور در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجربه اداره کل هنرهای نمایشی معرفی می نماید .
۶- نمایش های ارائه شده نباید توسط همان گروه ( کارگردان و بازیگران ) در هیچ یک از جشنواره های استانی ، منطقه ای ، سراسری ، بین المللی و … شرکت کرده باشند
تبصره : چنانچه در هر مرحله ای در خصوص آثار برگزیده تخلفی در این مورد اثبات گردد ستاد برگزاری مجاز است گروه نمایشی متخلف را از حضور در مرحله بالاتر منع نماید .
۷- آثار نمایشی با موضوع شعار سال و همچنین فرهنگ رضوی ، بومی ، ملی ، ارزش های اسلامی و دفاع مقدس در اولویت قرار خواهد گرفت و بدیع بودن و خلاقیت در اجرای آثار برای ارزیابی هیأت انتخاب تأثیر گذار خواهد بود .
تبصره : نمایش های مبتنی بر متون نمایشنامه نویسان مطرح کشور که تا کنون به تعداد زیادی اجرا شده اند در صورت اجرای خلاقانه و انتخاب شیوه نو در برخورد با اثر ، مورد قبول دبیر خانه جشنواره قرار می گیرند .
۸- ارائه مجوز کتبی نویسنده به هنگام در خواست شرکت در جشنواره الزامی است .
۹- ارائه مجوز شورای نظارت برنمایش شهرستان به هنگام در خواست شرکت در جشنواره و تایید اجرای عمومی اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان الزامی است .
۱۰- متون خارجی صرفا می تواند در بخش جنبی جشنواره استانی به اجرا در آید و یک اثر نیز در این بخش با موضوع سال مورد تقدیر ویژه قرار خواهد گرفت .
۱۱- متون اقتباسی ( آداپته ایرانی شده ) نیز می توانند در بخش رقابتی حاضر باشند .
۱۲- جشنواره بجز بخش رقابتی به تشخیص دبیر جشنواره می تواند میزبان آثار نمایشی در بخش های دیگر همچون مهمان ، ویژه ، جنبی ، یا … باشد.
ب ) مسابقه نمایشنامه نویسی
در این بخش با توجه به محور های ذیل صرفا نمایشنامه های مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت که در هیچ جشنواره ای نمایشنامه نویسی و صحنه ای شرکت نداشته باشند و لزوما آثار ارائه شده می بایست توسط نویسندگان بومی نگارش شده باشد .
محورهای بخش نمایشنامه نویسی
۱- شعار سال
۲- فرهنگ بومی و آئینی خراسان رضوی
۳- فرهنگ رضوی و آموزه های دینی
۴- معضلات اجتماعی
• آخرین مهلت ارسال آثار و سایر مدارک تا تاریخ ۲۰/۵/۹۵ می باشد .
• آثار می توانند به صورت اقتباسی باشند .
• به دو اثر برگزیده در آئین اختتامیه جشنواره تندیس جشنواره ، لوح تقدیر و مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال تعلق خواهد گرفت و امتیاز این دو نمایش به انجمن هنرهای نمایشی جهت هرگونه بهره برداری واگذار می گردد .
مدارک مورد نیاز :
• درخواست شرکت در جشنواره
• سه نسخه از نمایشنامه به همراه فایل در محیط واژه پرداز word
• خلاصه نمایشنامه
• رزومه نویسنده
ج ) بخش پژوهش تئاتر
در این بخش با توجه به اهمیت مبحث پژوهش در تئاتر تاثیر گذار بودن آن در ارتقاء سطح کمی و کیفی آثار نمایش و همچنین مباحث آموزشی در محورهای ذیل آثار پژوهشگران موارد ذیل قرار می گیرد .
• راهکارهای توسعه و پیوند اقتصاد با تئاتر
• راهکارهای موثر تبلیغات در جذب مخاطب
• ظرفیت های دراماتیک در شاهنامه فردوسی
شرایط پذیرش آثار :
آثار می بایست و دارای منابع و ماخذ موثق و بر اساس شیوه علمی پژوهشی باشد .
آثار پژوهشی نباید در هیچ نشریه ، جشنواره و یا تارنمایی منتشر شده باشد .
شرکت کنندگان می بایست فرم درخواست جشنواره را تکمیل نمایند و به همراه ۳ نسخه از اثر و رزومه نویسنده به دبیرخانه جشنواره تا ۳۰/۵/۹۴ ارائه نمایند .
به بهترین اثر پژوهشی در آئین اختتام بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان ( رضوان ) لوح تقدیر و جایزه نقدی تعلق می گیرد .
د ) مسابقه پوستر جشنواره
با عنایت به پیشبینی بند ج – ۵ بخش نامه اداره کل هنرهای نمایشی مبنی بر تقدیر از پوستر برگزیده جشنواره های تئاتر استانی، دبیرخانه جشنواره طراحی پوستر جشنواره را به مسابقه گذاشته است . در این بخش طراحان محترم می بایست فایل و ۲ نمونه چاپی طرح پیشنهادی خود را حداکثر تا تاریخ ۰۱/۰۵/۹۵ به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند . بدیهی است طرح برگزیده بنام طراح مورد استفاده و به نحو شایسته ای در اختتامیه مورد تقدیری قرار خواهد گرفت و همچنین جهت شرکت در مسابقه پوستر جشنواره ها به اداره کل هنرهای نمایشی معرفی می گردد.
ه- گاه شمار بخش مسابقه جشنواره :
*آخرین مهلت ارسال آثار و سایر مدارک تا تاریخ : ۳۱ اردیبهشت ۹۵
*بازبینی آثار:دهه آخر تیرماه ماه ۹۵
*برگزاری جشنواره:نیمه دوم شهریورماه ۹۵
۱۴– مدارک مورد نیاز:
*درخواست شرکت در جشنواره
* لوح فشرده از متن نمایش
* تاییدیه اجرای عمومی ( مجوز شورای نظارت بر نمایش شهرستان و یا استان (
* ارائه مجوز کتبی نویسنده
نشانی دبیر خانه : ( مشهد مقدس – بوستان ملت – مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) – انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی
تلفن : ۶۰۷۵۲۷۶ ۳ و۳۶۰۴۲۸۲۴
معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی
انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی
اداره هنرهای نمایشی




نظرات کاربران