در حال بارگذاری ...

جشنواره تئاتر فجر با گروه های شهرستانی نامهربان است

یک کارگردان تئاتر مشهدی گفت: موفقیت گروه های نمایشی مشهد که امسال در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر رخ داد، یک شبه به دست نیامده بلکه نتیجه ماه ها و سال ها تلاش اهالی تئاتر این شهر است.
به گزارش تئاتر خراسان رضوی، عبدالله برجسته در نشست تخصصی تحلیل حضور گروه های نمایشی مشهد در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر، اظهار کرد: امسال سه نمایش از مشهد به بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر راه یافت که عمده ترین علت این موفقیت چرخه موفق اجرای عمومی تئاتر در مشهد است که طی سال های گذشته شکل گرفته است و همت هنرمندان و انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی، سبب شده که چراغ اجرای نمایش در سالن های مشهد همیشه روشن باشد.
وی بیان کرد: جشنواره امسال از نظر حضور هنرمندان شاخص تئاتر ایران بسیار منحصر به فرد بود، اما متاسفانه نگاه متفاوتی که نسبت به آثار شهرستانی همواره وجود دارد، مانند سال های گذشته یکی از نقاط اصلی ضعف جشنواره بود.
برجسته ادامه داد: از ویژگی های این دوره جشنواره این بود که برنامه ریزی تقویمی خوبی داشت و نظم خوبی در سیستم نرم افزاری اتفاق افتاده بود، اما به لحاظ بلیط فروشی نمایش ها و برخی مسایل دیگر در شرایط ناگواری بود.
وی درباره نمایش «تاریکی» که خود آن را کارگردانی کرده، عنوان کرد: نمایش “تاریکی” به نویسندگی علی حاتمی‌نژاد و رئوف دشتی کاری از گروه کربن سفر خیالی است به دوران نادر شاه افشار که به شیوه دو سویه اجرا می شود، خوشبختانه اجراهای خوبی در جشنواره امسال داشتیم و بازیگران با آمادگی و پختگی کامل نمایش را روی صحنه بردند.
کارگردان نمایش «تاریکی» برگزیده بخش تازه های جشنواره تئاتر فجر امسال، خاطرنشان کرد: در این بخش حدود ۵٠٠ نمایشنامه به دبیرخانه رسیده بود که پس بازبینی ٣٠ متن به مرحله دوم رسیدند و پس از تماشای فیلم این تعداد اثر، ١٠ نمایش به این بخش راه یافتند از این تعداد دو اثر از مشهد و بندرعباس و هشت اثر از تهران پذیرفته شد.
برجسته با اشاره به برخی نگاه‌های ناصحیح و نامهربانی در جشنواره تئاتر فجر با گروه های شهرستانی، تاکید کرد: این بخش به عنوان چشم‌انداز تئاتر در سال ٩۵ تنها بخشی است که گروه های نمایشی اجازه اجرای عمومی قبل از آن را ندارند و پس از اجرا در جشنواره می توانند از حمایت های مالی آن بهره مند شوند.
وی افزود: با توجه به اینکه در سال های گذشته شاهد حمایت مالی بخش تازه های جشنواره از گروه های نمایشی تهران بودیم، امیدوارم در سال آینده این امر برای گروه های نمایشی شهرستانی نیز اتفاق بیفتد.
برجسته اضافه کرد: خوشبختانه ما در سالن استاد سمندریان که از سالن های دوسویه و بسیار استاندارد تئاتر در تهران است، دو اجرای موفق داشتیم که به نظرم در میان اجراهای گذشته ام در جشنواره سال های گذشته، روند رو به رشدی بود.
وی در خصوص نحوه داوری جشنواره که عادلانه‌ای بوده یا خیر، گفت: نمی توانم اظهارنظر قطعی در این رابطه داشته باشم، چون فکر نمی کنم کشش یا غرضی وجود داشته و من اسمش را اعمال سلیقه می گذارم.
این طراح صحنه تئاتر با تاکید بر اینکه مسوولان به فکر احیای سالن های مرده تئاتر یا با کاربری غیرتئاتری در مشهد نباشند، گفت: هنرمندان تئاتر مشهد نیازمند سالن هایی مانند مجموعه ایران‌شهر یا خانه هنرمندان ایران در تهران، هستند.

 




نظرات کاربران