در حال بارگذاری ...

امروز جوانان قصه‌های فولکلور را فراموش کرده‌اند!

نمایش «حسن کچل» کاری از گروه تئاتر هامش، نوشته علی حاتمی با کارگردانی منصور جهانبخش در بخش مرور سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.
عباس جان‌فدا سرپرست گروه تئاتر هامش گفت: نمایش «حسن کچل» شهریور و مهرماه امسال در سالن هلال احمر مشهد روی صحنه رفت و براساس آمار منتشر شده با شش هزار مخاطب و فروش پنجاه میلیونی عنوان پرفروش و پرمخاطب‌ترین نمایش سال جاری مشهد را از آن خود کرد.
او افزود: این نمایش بازتولید فیلم سینمایی «حسن کچل» علی حاتمی است. حسن کچل اولین فیلم سینمایی علی حاتمی و اولین فیلم موزیکال ایران است. او این فیلم را در سال ۱۳۴۸ کارگردانی کرد. در این فیلم، علاوه بر کارگردان، نویسنده فیلم‌نامه و سراینده اشعار نیز بود.
جان فدا افزود: نمایش «حسن کچل» را با کسب اجازه رسمی از خانواده علی حاتمی روی صحنه بردیم و نگارش نمایشنامه آن را من برعهده داشتم. در این نمایش تا جایی که امکان داشت به متن اصلی وفادار بودیم و تنها مواردی را که به فراخور زمان حال امکان نمایش‌اش را نداشتیم از متن اصلی حذف کردیم.
سرپرست گروه هامش با بیان این که هدف اصلی این گروه احیای قصه‌های قدیمی است، گفت: متاسفانه امروز بیشتر جوانان قصه‌های فولکلور را فراموش کرده‌اند و کمتر سراغ نوشته‌ها و آثار فولکلوریک می‌روند. گروه ما قصد دارد که این قصه‌ها را احیا کند و با روی صحنه بردن نمایش‌های ایرانی اجازه ندهیم که فرهنگ اصیل ایرانی به فراموشی سپرده شود.
به گفته جان فدا، این نمایش ۲۶ کاراکتر دارد و مدت اجرا ۹۵ دقیقه است و شیوه اجرای نمایش برپایه نمایش‌های ایرانی با تکیه بر نقالی و پرده‌خوانی است.
او افزود: این نمایش عرفانی است و مراحل سلوک انسان از تولد تا عروج را به تصویر می‌کشد. بخشی از بار نمایش را موسیقی برعهده دارد و گروه موسیقی شامل نوازنده، خواننده است و موسیقی این نمایش توسط مژگان خوش‌اندام ساخته شده است.
به گفته جان فدا، این نمایش در مشهد ۳۲ اجرا رفته است و از ۱۵ دی‌ماه اجرای مجدد این نمایش در مشهد آغاز شده و پس از آن در سبزوار، سرخس و نیشابور نیز روی صحنه خواهد رفت.
نمایش پیشین گروه هامش، «علیمردان خان» بود که هم‌زمان با روی صحنه رفتن این نمایش تالار هلال احمر مشهد که قدیمی‌ترین سالن نمایش این شهر به شمار می‌رود پس از ۲۰ سال بازگشایی شد.
تارخ اردشیری، علیرضا ضیا چمنی، کریم جشنی، رضا عرفانی، حسین شیبانی، جلال شهباز نژاد، نوشین حشمتی‌زاده، تکتم اخجوانی، شیده یزدانی، رضا رجب‌زاده، یاشار یزدانی، زهره وکیلی، هلیا زارع، فرشته ثابت، سامان رضایی‌نیا، محمد دانا، رسول فولادی، محمد ضیایی، مجتبی مولوی، علی عشقی، بهراد بهنود و آفرین ربانی بازیگران این نمایش هستند.




نظرات کاربران