گفتوگو با امیر زارع کارگردان نمایش مرگ فروشنده
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر ، نمایش «مرگ فروشنده» به کارگردانی محمدحسین اتحادیان مقدم و امیر زارع، از ۱۳ آبان به مدت یک ماه در پردیس تئاتر مستقل اجرا شد.
به این بهانه با یکی از دو کارگردان این اثر گفت و گویی داشتیم که در ادامه میخوانید. امیر زارع، کارگردان نمایش مرگ فروشنده در خصوص اجرای این نمایش گفت: چالش وفاداری به متن و نگاه به معقوله مورد توجه میلر از منظر یه تیم جوان،متناسب با اقلیم خود و پرداخت به کاراکترهای نمایش بهگونهای است که هر یک بازتابی از مسائل اجتماعی و فرهنگی زمانه خود را بازگو میکنند. میل جوانان و عطش آنان به معقوله موفقیت و بستر سازی خانواده، همان ایدهای است که آرتور میلر به آن توجه داشته و دلیل اصلی اینکه در این برهه تصمیم گرفتیم این متن را روی صحنه اجرا کنیم، میل شتابزده جامعه حال حاضر برای دستیابی به مفهومی به نام موفقیت است . این نمایش چند هزار بار در سراسر جهان اجرا شده ولی معمولاً افراد با سابقه آن را به اجرا بردهاند که دارای بینش و تجربه زیستی بیشتری هستند اما ما با تجربه زیستی کمتر تصویری از ویلی رومان ابتدای مسیر را ترسیم کردهایم که خوب متناسب با آنچه تا به امروز داریم باعث شد که دید متفاوت و بهطبع ارائه متفاوتی داشته باشیم .
وی درخصوص میانگین سنی تیم افزود: این نمایش با میانگین سنی ۲۳ سال اجرا شدو تبدیل به عرصهای برای تبادل میان نسل جوان و باسابقه تئاتر شد.
زارع درباره چالشهای همکاری با یک تیم کارگردانی پنج نفره و فرآیند ساخت بیان کرد: ما برای نزدیک کردن نظرات تیم به یکدیگر جلسات سنگین و طولانی برگزار میکردیم. این همکاریها گاهی باعث شد کار کندتر پیش برود، اما همین تفاوتها باعث شد کار شکل بگیرد و هرکدام از ما یاد گرفتیم چطور ساخته بشویم.
وی در خصوص چالش های کارگردانی مشترک افزود: طبیعتاً دو نفر با دو دنیای متفاوت، اختلاف نظرهایی داشتند، ولی این همان چیزی بود که باعث شد کار به نتیجه برسد. با همه نقاط قوت و ضعف، این کار برای من یادگیری و تجربهای خاص بود.
زارع در خصوص نحوه ارتباط گیری تماشاگر با اثر افزود: در طی اجرا و گفتوگو با برخی از تماشاگران، آنان دست کم با یکی از اشخاص داستانی همراه بوده و همزادپنداری میکردند و این نزدیکی صرفاً محدود به شخصیت اصلی که تشنه موفقیت است نشد و برای سایر کاراکترها که ترسیمگر شاکله خانواده است اتفاق افتاد.
وی افزود: بازخوردها به گونهای بوده که با دید دیگری نسبت به مفهوم موفقیت و یا شکست مینگریستند و موضوعی چون وحدت خانواده و همچنین موضوع خیانت از سری بازخوردهای مخاطبین نمایش ما بود.
زارع ادامه داد :انتخاب این دست از متنها و به اجرا بردن آن توسط تیمی جوان امری خطیر است و چون این سبک اجرایی مختص گیشه نیست نیازمند شجاعتی است که خب این گروه از مرحله آغاز تا به اجرا با چالشهای متفاوتی روبرو شد اما حرفی که داشتیم تا به مخاطب القاء شود مفهوم بازنگری و پالایش در موفقیت است آن هم در برههای که فشار روانی و عاطفی زیاد شده است.
وی در خصوص استقبال مخاطبین افزود: میزان استقبال به پارامتر های متعددی مرتبط است، این کار مخاطب هدف مخصوص خود را دارد که خوب سعی بر ایجاد بافت گفتمانی مشترک در این قبیل از مخاطبین بود و تنوع طیف سنی، اتفاقی زیبا در پروسه اجرا بود چرا که جوانانی داشتیم که به مفهوم آینده و دستیابی و موفقیت میاندیشیدند و نیز مخاطبینی که سالخوردهتر بوده و به گذشته نگاه میکردند و این امر برای تیم کارگردانی امر جذابی بود اما با توجه به اینکه تیم کارگردانی واقف به آن بود که این نمایش برای گیشه نیست و با توجه به شرایط معیشت مردم، مورد استقبال خوبی قرار گرفت.
عوامل نمایش مرگ فروشنده به شرح زیر است: تهیه کننده:آرمان آذریان، علی ذبیحی /دستیاران کارگردان: سروش رشیدی، یگانه محسنی، امیررضا ارسی/ مشاور پروژه: عباس جانفدا /طراح گریم: الهام دری /مجریان گریم: الهام دری، آتنا دُری، آنیا زارع، ماری مقدم، علیرضا سجادی/ طراح لباس: عارفه مختاری، آنیا زارع /طراح و مجری دکور: علی اکبر مهدیزاده /فیلمبرداری و تدوین تیزر: سینا ساقی/ طراح پوستر: امیر حسین ترابی /طراح نور: محمود کریمی/ روانشناس: مهدیه محجوب /مدیر رسانهای: کیان صنعتی رودی.