گفتوگو با حمید ابراهیمی، داور جشنواره خاوران
جشنوارههای تئاتر منطقهای، با آثار کمتر و باکیفیتتر برگزار شوند
حمید ابراهیمی، داور جشنواره خاوران (مشهد)، بر این باور است هر چقدر تعداد آثار راهیافته از استان به جشنواره تئاتر منطقهای کاهش یابد و بر کیفیت آن ها افزوده شود، این رویداد را باشکوهتر و زیباتر خواهد کرد.
به گزارش ایرانتئاتر به نقل از فارس، بیستوهشتمین جشنواره تئاتر منطقهای کشور، از پنجم تا بیستم دی 1402 در استانهای فارس (پارس)، خراسان رضوی (خاوران)، سمنان (راه ابریشم) و آذربایجان شرقی (سهند) برگزار شد.
حمید ابراهیمی، بازیگر و کارگردان تئاتر به عنوان داور بخش نمایشهای صحنهای این رویداد در جشنواره تئاتر منطقهای خاوران حضور داشت.
ابراهیمی با بیان اینکه همیشه برگزاری هر جشنواره یا سوگوارهای نیاز به در نظر گرفتن بودجه خاص خودش را دارد، گفت: «در این سالها که همیشه فرهنگ و هنر در آخر فهرست بودجه قرار داشته است، گاهی ادارهکل هنرهای نمایشی برای دستمزدهای اهالی هنر در هر بخش و صنفی با مشکل روبهرو بوده و به عقیده من مسئله اقتصادی مهمترین ویژگی برگزاری رویدادهای هنری محسوب میشود.»
او با اشاره به اینکه ما در کشوری هنرخیز و هنردوست زیست میکنیم که جوانان اهل فرهنگ و هنر در آن بسیارند، افزود: «خوشبختانه جوانان ما در بخش شور و شیدایی هنر، بسیارند اما متاسفانه در بخش آگاهی و دانش، درگیر دنیای مجازیاند و تمام منابعشان وابسته به دنیای مجازی شده است و در تحقیق و تفحص در دامنه کتاب و کتابخانه جا ماندهاند و این موضوع بیشترین آسیب را به هنر تئاتر زده است، هنرمندان جوان یا کپی کار شدهاند یا بیشتر آثار نمایشی در حد سریالهای تلویزیونی است و جلوتر نمی رود.»
این هنرمند ادامه داد: «خلاقیت در هنر تئاتر، در دایره شور و دانشِ هنرمند شکل میگیرد. هنوز جوانان بسیاری را میشناسم که نام شاعران بزرگ معاصر و یا رماننویسان معاصر را نمیدانند، حتی نمایشنامهنویسان خوب را نمیشناسند، قطعاً شناخت ادبیات در پیشرفت و کیفیت آثار نمایشی تاثیر میگذارد که متاسفانه گویا تمایلی برای این شناخت نیست.»
ابراهیمی گفت: «از طرفی سهلوالوصول بودن اجراها در سالنهای خصوصی با توجه به پرداخت وجه به سالنداران باعث شده که هر کاری به سمت اجرا برود. با ساختن رزومههای جعلی و ساختگی برای خودشان، دائما بر تعداد آنها افزوده میشود که همه این موارد باعث شده کیفیت آثار بالا نباشد.»
داور بخش صحنهای جشنواره تئاتر منطقهای توضیح داد: «هنوز نویسندگان جوان ما اقتباس از ادبیات را نمیشناسند، در صورتی که اقتباس از آثار بزرگان ایران و جهان میتواند در عرصه نمایش به شدت به هنر تئاتر کمککننده باشد.»
او گفت: «هر چقدر تعداد آثار راهیافته از جشنواره استانی به جشنواره منطقهای پایینتر اما باکیفیت بالاتری باشند، میتوانند جشنوارههای ما را نیز با شکوهتر و زیباتر کنند.»
این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره آثار حاضر در جشنواره تئاتر منطقهای خاوران افزود: «میشد آثار را به چند گونه مختلف بخشبندی کرد؛ نمایشهایی که تاریخ انقضا داشتند و دمده شده و براساس محتوایی نه چندان جذاب شکل گرفته بودند.»
او ادامه داد: «گروه دوم، نمایشهایی متوسط و بدون خلاقیت بودند که در کل اصلا مبنا را زیر سوال میبردند، زیرا هنر تئاتر زنده به خلاقیت و نوآوریاش هست و نمایشهای ضعیف چه در شکل و چه در محتوا آسیب زننده هستند.»
ابراهیمی گفت: «در جشنواره تئاتر منطقهای خاوران، چند اثر قدرتمند هم حضور داشتند که از عناصر بومی، آیینی و مذهبی به خوبی در کارهایشان بهره برده بودند و ما نیز دلخوشیم به همین اجراها.»
این هنرمند با اشاره به محتوای آثار افزود: «مهم انطباقِ بر محتواهایی نظیر ارزشهای ملی، اجتماعی و خانوادگی نیست، مهم زیبا گفتن و درست گفتن است، ما میتوانیم با اجرایی بد، فرهنگ و آیین مذهبی ملیمان را زیر سوال ببریم، اما اگر با تحقیقی جهانشمول و درست و منطبق بر معیارهای درست هنری (تکنیک) در شکل و بیان کردن دقیق محتوا حرکت کنیم، چه بسا کشتی گرفتار توفان تئاتر ایران به محملی اقیانوسنورد بدل شود که چشم هنرمندان خارجی را نیز برباید، همچنان که در قدیم بارها هنر تعزیه و دیگر گونههای نمایشی ایرانی-سنتیمان توسط خیلی از کارگردانهای دنیا دیده شده و حتی گاهی الگوبرداری هم شده است.»
به گفته ابراهیمی، جمع شور و شعور میتواند هنرمند را موفق کند و از همنشینی این دو عامل است که او را به سرمنزل مقصود می رساند.