در حال بارگذاری ...

چهاردهمین جشنواره خوانش مشهد برگزار می‌شود

با حضور کاظم نظری، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی کشور و محمد حسین زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از پوستر نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی دلیران ایران زمین و چهاردهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد مقدس رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان رضوی، از پوستر نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی دلیران ایران زمین و چهاردهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد مقدس رونمایی شد.

در این مراسم که با حضور کاظم نظری، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی کشوربرگزار شد، محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی خراسان رضوی طی سخنانی در این باره گفت: قطعاً تئاتر برای ارتقای عرصه فرهنگی استان، گرانمایه است. اندیشه و تفکر، دو بال اصلی یک اثر فاخر در هنر تئاتر است و شاکله این بینش در متون نمایشی، نمایان می‌شود و قامت و قوت یک اثر نمایشی، ارتباط مستقیم با متن آن دارد.

او افزود: تئاتر امروز ما، با ضعف در نمایشنامه‌ها مواجه است. در این هنر به مقوله نمایشنامه نویسی، کمتر پرداخته شده است و این خلل در اجراها، بروز و ظهور می‌یابد. حسین‌زاده ادامه داد: در استان خراسان رضوی به ویژه کلانشهر مشهد، باید و لازم است؛ خیزشی آگاهانه و مدون در راستای تقویت بنیه نمایشنامه‌ها، صورت گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این موضوع که هنرمندان تئاتر به دلیل ضعف نمایشنامه‌ها به ترجمه نمایش‌های خارجی روی آورده اند؛ گفت: این سستی و کژی به دلیل عدم پرداخت متون نمایشی به موضوعات روز و دغدغه‌های جامعه است. خوب دیدن، خوب شنیدن، تحلیل درست و واقعی شرایط جامعه، هویت بخشی به متون نمایشی و آموزش، راهکارهایی است که می‌تواند زمینه را برای تولید آثار خوب و فاخر نمایشی، هموار نماید.

او در خصوص ضرورت برگزاری این جشنواره، ادامه داد: در شرایط کنونی، ترغیب هنرمندان به پرداخت و نگارش نمایشنامه‌ها با موضوع هویت و فرهنگ ایرانی و قهرمانان ملی، می‌تواند ضمن تزریق آگاهی و حس غیرت و همیت ایرانی به جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان این کشور، بار فرهنگی و هنری آثار تولید شده را دوچندان نماید. پرداختن به نیازهای فرهنگی و هنری جامعه، باید در اولویت تولید اثر، باشد. کریم جشنی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی و دبیر این جشنواره نیز در خصوص برگزاری نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی دلیران ایران زمین، گفت: جشنواره در دو بخش اصلی، مسابقه نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی، برگزار می‌ شود.

بخش نمایشنامه نویسی در گستره ملی است و نویسندگان در موضوعات: قهرمانان اساطیری، قهرمانان ملی، قهرمانان انقلاب اسلامی، قهرمانان دفاع مقدس، مدافعان حرم، مجاهدان اقتصادی و کارآفرینان و قهرمانان سلامت به رقابت می پردازند. گفتنی است فراخوان و تاریخ برگزاری این جشنواره متعاقبا اعلام خواهد شد.




نظرات کاربران