در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

ارسلان محبی: کوچک‌ترین کار جشنواره، معرفی تئاتر خیابانی به مردم است

ارسلان محبی، کارگردان نمایش خیابانی «چرمت شاه» براین باور است که جشنواره‌ها حداقل کاری که می‌کنند فراهم کردن بستر شناخت مردم از این گونه نمایشی است.

به گزارش ایران تئاتر، جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران از روز یکشنبه دهم تا چهارشنبه سیزدهم دی با حضور هنرمندان هشت استان کشور به میزبانی استان خراسان رضوی در شهر مشهد در حال برگزاری است.
ارسلان محبی، نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «چرمت شاه» یکی از هنرمندان حاضر در این رویداد هنری است که از استان سیستان و بلوچستان در جشنواره حضور دارد.
این هنرمند درباره نمایش «چرمت شاه» گفت: «این اثر یک نقد سیاسی اجتماعی با زبان کمدی و طنازانه به مسائل استان سیستان و بلوچستان همچون بیکاری و خشکسالی مصنوعی که زاییده دست بشر است، اشاره دارد.»
او ادامه داد: «البته ما تنها به مسائل مرتبط با مشکلات استان نپرداخته‌ایم و به صورت فراتر به بیان دغدغه‌هایی چون نظام بانکداری و دیگر موضوعاتی که مردم جامعه در سراسر کشور با آن روبرو هستند، اشاره داریم.»
محبی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره منطقه‌ای بسیار پراهمیت است، افزود: «جشنواره تئاتر منطقه‌ای امکان حضور و معرفی گروه‌های هنری بیشتری را در جامعه هنری فراهم می‌کند. تبادل دانش، اطلاعات، تجربیات و هنر در این جشنواره بین هنرمندان تئاتر سراسر کشور اتفاق بسیار مبارکی است.»
او با بیان اینکه جشنواره غربالگر آثار است و به رشد کیفی تولیدات هنری کمک می‌کند، گفت: «زمانی که آب در دستگاه تصفیه قرار می‌گیرد در هر لایه با کیفیت متفاوتی غربال می‌شود. این اتفاق برای تئاتر در سطح جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای رخ خواهد داد تا آثاری با کیفیت خوب به مرحله نهایی که همان جشنواره بین‌المللی فجر است، راه پیدا کنند. این اتفاق سال گذشته و در زمان احیای دوباره جشنواره تئاتر منطقه‌ای برای بسیاری از آثار افتاد و امیدوارم همچنان ادامه داشته باشد.»
این هنرمند، ضما اظهار خشنودی از اینکه امسال در بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای حضور دارد، توضیح داد: «زمانی که ما جامعه تئاتربین نداریم تا به سالن‌های تئاتر مراجعه کنند؛ وظیفه سنگینی بر دوش هنرمندان گذاشته خواهد شد. آن‌ها با عدم حضور مردم در سالن‌ها خودشان به سطح جامعه رفته و در کنار آن‌ها قرار می‌گیرند.»
او ادامه داد: «نمایش خیابانی رهگذران و عابرانی را که از مسیر عبور می‌کنند به سوی خود دعوت می‌کند و کنجکاوی آن‌ها را برای تماشای نمایش برمی‌انگیزد. این نمایش باعث ایجاد شور و اشتیاق در بین مردم می‌شود. در طول مدت اجرای نمایش «چرمت شاه» شاهد حضور عابرانی بودم که کم‌کم به جمعیت مخاطبان نمایش اضافه می‌شدند و در بسیاری از موارد با بازیگران همراهی می‌کردند.»
او گفت: «مردم نمایش خیابانی را از خود دانسته و به صورت مشترک با آن همراه می‌شوند. برگزاری این بخش در جشنواره تئاتر منطقه‌ای بیش از پیش بر تاثیر نمایش در شکل‌گیری یک اتفاق جمعی می‌افزاید.»
محبی افزود: «این گونه نمایشی در کلان شهرها مخاطبان خود را دارد اما در شهرهای کوچک جامعه، انس و الفتی که باید با تئاتر داشته باشد؛ نگرفته است. بخشی از این ناشناختگی به فعالیت اندک هنرمندان و بخش مهم و قابل توجه آن به نبود حمایت از سوی مدیران و مسئولان برمی‌گردد. جشنواره‌ها حداقل کاری که می‌کنند فراهم کردن بستر شناخت مردم از این گونه نمایشی است.»
او با بیان اینکه سازمان‌های دولتی و خصوصی باید با تخصیص بودجه در تئاتر در این زمینه سرمایه‌گذاری بلند مدت داشته باشند، گفت: «در میان تمام بی‌مهری‌هایی که در حق هنرمندان می‌شود؛ برگزاری جشنواره و تخصیص ورودیه برای این رویداد به گروه‌های نمایشی برای برخی از هنرمندان تنها نقطه امید آن‌هاست. این ورودیه برای منبع مالی نیست بلکه برای تامین مخارج تئاتری که تولید کرده‌اند، مورد توجه است. در واقع آن‌ها با حضور در جشنواره به مبلغی بیش از آنچه هزینه کرده‌اند؛ دست پیدا نمی‌کنند اما حداقل با ضرر کمتری مواجه می‌شوند.»
این هنرمند در پایان سخنانش توضیح داد: «در بسیاری از شهرهای دورافتاده مردم آنقدر غم نان دارند که دیگر به فرهنگ و هنر فکر نمی‌کند.امیدوارم مسائل و مشکلات به حداقل برسد و روزی برسد که هنرمندان تئاتر در تمامی استان‌ها به جایگاه رفیع خود دست پیدا کنند.»

بیست‌و‌هشتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر کشور، پس از استان فارس (پارس)، در ادامه مسیر خود با میزبانی خراسان رضوی (خاوران)، سمنان (راه ابریشم) و آذربایجان شرقی (سهند) برگزار خواهد شد.برگزیدگان این رویداد هنری‌، به چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر  فجر راه پیدا خواهند کرد.




مطالب مرتبط

گفت و گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

صادق سهرابی: توقف جشنواره تئاتر منطقه‌ای ضایع‌کننده حق هنرمندان بود
گفت و گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

صادق سهرابی: توقف جشنواره تئاتر منطقه‌ای ضایع‌کننده حق هنرمندان بود

صادق سهرابی، کارگردان نمایش صحنه‌ای «مچ مدگ ابدمان» توقف جشنواره تئاتر منطقه‌ای را باعث ضایع شدن حق بسیاری از هنرمندان دانست و گفت این رویداد هنری برای شهرها و مناطق کم‌برخودار جای امید و محلی برای یک اتفاق خوب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است

محمد جهانپا، کارگردان نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ»، این اثر را برداشتی از داستان شاهنامه فردوسی بزرگ می‌داند و می‌گوید نمایش، نگاهی به زندگی کیخسرو دارد و به موضوع انتقام او از افراسیاب به خونخواهی پدرش و هزاران ایرانی کشته‌شده می‌پردازد.

|

نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد
نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد

امین خرمی*: قصه و داستان نمایشنامه «شیرهای خان‌بابا سلطنه»، داستانی که در بیش‌ از یک قرن گذشته به قلم افشین هاشمی روایت می‌شود؛ برای بسیاری از هنرمندان تئاتر و مخاطبان این هنر آشناست. اثری که ...

|

نگاهی به نمایش «گنجشکک اشی‌مشی» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی مخاطب از نمایش جلو می‌زند...
نگاهی به نمایش «گنجشکک اشی‌مشی» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی مخاطب از نمایش جلو می‌زند...

امین خرمی*: مردی که به‌واسطه تلاش خود ازنظر مادی به جایگاهی می‌رسد؛ سختی‌های پیش خود را فراموش کرده؛ به همسرش خیانت می‌کند؛ دخترش را بدون نظر و علاقه او، به‌زور شوهر می‌دهد؛ غرق اعتیاد ...

|

نظرات کاربران