در حال بارگذاری ...
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به جشنواره خاوران

تئاتر می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی به فضائل معنوی باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، چنین رویدادهای فرهنگی را، زمینه‌ساز دستیابی به فضائل والای معنوی که در فطرت و ازلیت تئاتر نهفته است، دانست.

به گزارش ایران تئاتر، دومین بخش از بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور با عنوان «خاوران»، از 10 تا 13 دی، به میزبانی مشهد برگزار خواهد شد. 

محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دبیر جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، به همین مناسبت، پیامی را منتشر کرد.

در متن این پیام آمده است:

«جوهره‌ وجودی هنر نمایش، مکاشفه‌ای است که در درون و برون ذات انسانی و جامعه صورت می‌گیرد؛ کشفی که غنای روح ازلی و نامیرا را به زبانی زیبا مدار متجلی می‌سازد که آن به ذات، حقیقت تئاتر است.
دور از انتظار نیست، با توجه به حکمت غنی و فرهنگ والای اسلامی–ایرانی، این هنر شریف چنان منزلتی یابد که کشف و شهود معنا را به اندرون راه دهد و افقی به پهنای الوهیت ذات حضرت ربوبیت را در برابر چشم‌ها بگستراند.
بی تردید، تئاتر ملغمه‌ای از معنا، عشق و زیبایی است و به همین دلیل است که بی‌واسطه، روح را جلا می‌دهد و شعر و شعور را به مثابه دو یار لم‌یزلی، در جوار هم نگاه می‌دارد.
تئاتری که عاری از معنا باشد و تئاتری که صدایش به ماندگاری نزدیک نشود و به جستجوی یافتن هویت نباشد، در اولین وظایف خود ناتوان مانده است. در آستانه برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر کشور، با این اصل که تمرکززدایی و تزریق روح نمایش به استان‌های دور و نزدیک، ویژگی مهم برگزاری این رویداد بزرگ است، بر این باورم که نگرش داوران متخصص، می‌تواند سطح کیفی آثار را بالا ببرد.
امید که این رویداد فرهنگی که به سعی و اهتمام مسئولان و تلاش خانواده‌ تئاتر ایران فراهم آمده، زمینه‌ای باشد برای پیشرفت و تعالی و دستیابی به فضائل والای معنوی که در فطرت و ازلیت تئاتر نهفته است و رهگشای افق‌های روشن در سپهر فرهنگی کشور عزیزمان ایران باشد.»

بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور، دی 1402 از استان فارس آغاز شد و در استان‌های خراسان رضوی، سمنان و آذربایجان شرقی ادامه خواهد یافت. 

برگزیدگان این رویداد هنری‌، به چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا خواهند کرد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با حمید ابراهیمی، داور جشنواره خاوران

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، با آثار کم‌تر و باکیفیت‌تر برگزار شوند
گفت‌وگو با حمید ابراهیمی، داور جشنواره خاوران

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، با آثار کم‌تر و باکیفیت‌تر برگزار شوند

حمید ابراهیمی، داور جشنواره خاوران (مشهد)، بر این باور است هر چقدر تعداد آثار راه‌یافته از استان به جشنواره تئاتر منطقه‌ای کاهش یابد و بر کیفیت آن ها افزوده شود، این رویداد را باشکوه‌تر و زیباتر خواهد کرد.

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

هنرمندان تئاتر در سرتاسر جهان اعتراض خود را به جنایات نشان می‌دهند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

هنرمندان تئاتر در سرتاسر جهان اعتراض خود را به جنایات نشان می‌دهند

محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مراسم اختتامیه جشنواره سی وسوم تئاتر استان خراسان رضوی گفت اگر اسرائیلی‌ها روزانه بر سر مردم غزه بمب می‌ریزند، هنرمندان تئاتر در سرتاسر جهان اعتراض خود را به جنایات نشان می‌دهند.

|

نظرات کاربران