در حال بارگذاری ...
در نشست خبری نمایش مطرح شد

«رورانس»؛ یک نقد اجتماعی است

نوید اسدیان که پس از چند سال دوری از عرصه تئاتر، نمایش «رورانس» را در مشهد روی صحنه آورده است، در نشستی خبری، تاکید کرد این اثر اجرایی که یک نقد اجتماعی به شمار می‌‌رود، برای او به مثابه یک چالش و ریسک بزرگ بوده است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان رضوی، شامگاه سه‌شنبه ۵ دی، نشست خبری نمایش «رورانس» در تماشاخانه شمایل مشهد برگزار شد.

نوید اسدیان، کارگردان نمایش، در خصوص تصمیمش برای انتخاب این متن پس از سال‌ها دوری از صحنه، به عنوان یک انتخاب پرچالش گفت: «چالش و ریسک، جزء جدایی نشدنی زندگی من است و همیشه از آن استقبال می‌کنم. ما در این نمایش، تئاتر را یک مصداق گرفتیم؛ بحث من در واقع نقد اجتماعی است. در هرچیزی امکان دارد این سوءاستفاده به وجود آید، افرادی که سالم کار می‌کنند و دغدغه‌مند هستند قطعا از این ماجرا استقبال می‌کنند.»

او ادامه داد: «حرفی که من در نمایش زدم، این است که چرا ما دنیای تلخ زندگی‌مان را تبدیل به شیرینی کاذب می‌کنیم. چرا می‌خواهیم آن چیزی باشیم که نیستیم، چه چیزی ما را به این قضیه وارد می‌کند. طراحی انجام شده صرفا به دلیل این موضوع بوده و اگر نقدی بر آن وارد است من آن را می‌پذیرم.»

در ادامه این نشست، حبیب قاآنی، فعال رسانه‌ای و  مشاور کارگردان نمایش «رورانس»، با اشاره به اینکه هنوز در شهر مشهد هنرمندانی وجود دارند که می‌توانند بنویسند، گفت: «در بحث نویسندگی در مشهد، بسیار خلاء وجود دارد، چون برخی از نویسندگان ما مهاجرت کرده‌اند و آن‌هایی که مانده‌اند نیز  مورد حمایت قرار نمی‌گیرند؛ حضور افرادی چون نوید اسدیان که خود متن نمایشش را نوشته، اتفاق خوبی است.»

او افزود: «این موضوع، ریسک بسیار بالایی دارد و آن هم این است که برای فعالان صنف تئاتر شاید خیلی خوشایند نباشد که نمایشی با این مضمون آسیب‌شناسانه اجرا شود، اما نوید اسدیان چنین ریسکی را پذیرفته و موضوع حساسی را به روی صحنه آورده است. نمی‌شود منکر آن شد، چون به هرحال بخشی از واقعیت هنری ما این موضوع است و پشت صحنه‌هایی وجود دارد که همیشه سالم نیست و در این نمایش به شکلی دیده شده است.»

این فعال رسانه‌ای، با اشاره به رشد قارچ‌گونه کلاس‌های بازیگری در مشهد، گفت: «این نمایش، فرصت و تلنگری است تا چشم‌مان را روی برخی از واقعیت‌ها نبندیم. هم‌زمانی این نمایش با اتفاقاتی که در سطح شهر در حال وقوع است، خصوصا که چهره‌ها و آدم‌هایی از تهران می‌آیند و دوره می‌گذارند و تصور اینکه من با شرکت در این دوره‌ها طی یک هفته یا ۱۰ روز می‌توانم بهترین بازیگر شوم، حبابی است که برای نسل جوان و علاقه‌مند به این حوزه ایجاد می‌شود، شاید این نمایش این حباب را بترکاند و مقداری چشم والدین را به واقعیت‌های جامعه باز کند.»

نمایش «رورانس» که در سی‌وسومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی به نمایش درآمده بود، اکنون در سالن «شمایل» مشهد روی صحنه است و اجرایش تا یک هفته دیگر، ادامه دارد. 

بازیگران و عوامل نمایش «رورانس» به تهیه‌کنندگی محمد طحان، در مجموع حدود ۴۰ نفر هستند. 

بازیگران این نمایش عبارتند از الهه کریمی، امیرعباس پیش بین، معین تیموری، محمدحسین خسروی، مجید محسنی، سارا ابراهیمی، کیان صنعتی رودی، الهام آقایی، صالح اخلاقی، مهدیه نقدی، نادیا محمدیان، صبا سرهنگی، زهرا رحمانی، رضا خالویی، حجت حدادیان، امینا اخوان ادبائی، فاطمه میری، نگار شالچی، راضیه گریزپا و محمود کریمی.

گروه بازی‌سازان این نمایش عبارتند از دانیال عرفانی، امیر محمد اسمعیل زاده بیلندی، بهنام احمدی نغندر، فرشاد نیرومند، هنگامه اکبیا، عرفان اردیانی، مریم شریفی دهشیری، داریوش صنعتی، مبینا شریفی، مارال صالحی، ساغر نظام‌دوست و جواد کریمی. 

سایر عوامل نمایش «رورانس» عبارتند از:

دستیار کارگردان: معین تیموری و نازنین پهلوان زاده/ طراح حرکت و فرم: معین تیموری، محمد حسین خسروی، کیان صنعتی رودی/ مشاور کارگردان: حبیب قاآنی/ طراح نور: محمود کریمی، آهنگساز: مهرداد عبدالهی/ طراح لباس: ماندانا سلطانی / طراح صحنه: نوید اسدیان/ ساخت و اجرای دکور: عماد ذوالفقاری/ طراح پوستر و بروشور: سلیم واحدی/ مدیر روابط عمومی: کیان صنعتی رودی (آکادمی دوبلاژ مشهد). 




مطالب مرتبط

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی ۲۳ آبان به پایان رسید. در بخش صحنه‌ای، سه نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» از نیشابور،» یه جور دیگه یعنی همین» از مشهد و«برچسب» از کاشمر و در بخش خیابانی نمایش‌های «سمپوزیوم شمر و مجنون» از سبزوار، «هفت‌سنگ» از مشهد و «خون‌بست» ...

|

نظرات کاربران