در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ»:

اجراهای تئاتری در مشهد تنوع فراوانی دارند

محمد جهانپا، کارگردان نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ»، می‌گوید تئاتر مشهد از نظر موضوعی و فرم اجرا، تنوع فراوانی دارد و چراغ سالن‌های این شهر، در همه سال روشن است.

به گزارش ایران تئاتر، سالن اصلی تئاتر شهر مشهد، این شب‌ها میزبان نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ» به کارگردانی محمد جهانپاست.

محمد جهانپا، شامگاه دوشنبه 15 آبان، پس از پایان اجرای نمایش، در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: «نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ» به نویسندگی مهدی سیم‌ریز با برگرفتن از شاهنامه، زندگی کیخسرو، پسر سیاووش را از توران تا رسیدن او به ایران و بر سر گذاشتن تاج پادشاهی روایت می‌کند. اگرچه داستان این نمایش بر محور زندگی کیخسرو می‌چرخد، اما یکی از ویژگی‌های ممتاز آن برای مخاطب این است که می‌تواند با سایر شخصیت‌های اساطیری شاهنامه از جمله کیکاووس، فرنگیس، افراسیاب، گیو و طوس و... که هر کدام در زندگی و به پادشاهی رسیدن او نقشی مهم داشتند، آشنا شود.»

او ادامه داد: «سراسر داستان کیخسرو، خرد، احترام به بزرگ‌تر، یتیم بودن و نیکی است و شخصیت او و اتفاقاتی که در توران تجربه می‌کند، شبیه به زندگی پیامبران است و همه این ویژگی‌ها می تواند برای نوجوان امروزی الگویی مناسب باشد.»

این کارگردان درباره نحوه تمرین بازیگران نمایش گفت: «از زمان آغاز به کار تمرین بازیگران تا اینکه این اثر به مرحله اجرا برسد، یک ماه و نیم طول کشید و نحوه کار بدین صورت بود که در ابتدا دکور نمایش را آماده کردیم و بازیگر در زمان تمرین نقش، کاملا با دکور صحنه روبه‌رو بود. سپس موسیقی نیز آرام آرام به تمرینات اضافه شد. این‌گونه تمرین کردن باعث می‌شود تا بازیگران به این ذهنیت برسند که وقت به بطالت نمی‌گذرد.»

جهانپا با اشاره به حضور سه نسل از بازیگران تئاتر مشهد در این نمایش توضیح داد: «همان‌گونه که پیشکسوت‌ها در دهه هفتاد مسیر را برای نسل من باز کردند تا ما بتوانیم وارد بدنه تئاتر شویم، اکنون نیز باید اجازه دهیم تا جوانان علاقه‌مند به این هنر خودنمایی کنند.»

او درباره استفاده از پرفورمنس در این نمایش توضیح داد: «در 4 صحنه این نمایش، کاملا به‌جا از فرم استفاده شد. طبق تحلیل شاهنامه، توران بعد از رود جیحون و نزدیک ترکستان چین است و در آن مناطق، بیشتر رفتارهای مغولی وجود دارد و سعی شد تا در صحنه‌های مربوط به توران از حرکات جمعی تند و مغولی استفاده شود. در عوض، در صحنه‌های ایران و کاخ کیکاووس، حرکات جمعی به گونه‌ای طراحی شده است که آن زیبایی، شکوه و عظمت ایران به مخاطب نشان داده شود.»

این کارگردان درباره وضعیت تئاتر در مشهد گفت: «این شهر نسبت به شهرهای دیگر، چراغ سالن‌هایش در 360 روز از سال روشن است و اجراها تنوع فراوانی دارند و همه زحمت می‌کشند.»

نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ» از ۹ تا ۱۹ آبان 1402، ساعت ۱۸ هر شب در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد روی صحنه می‌رود.




مطالب مرتبط

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی ۲۳ آبان به پایان رسید. در بخش صحنه‌ای، سه نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» از نیشابور،» یه جور دیگه یعنی همین» از مشهد و«برچسب» از کاشمر و در بخش خیابانی نمایش‌های «سمپوزیوم شمر و مجنون» از سبزوار، «هفت‌سنگ» از مشهد و «خون‌بست» ...

|

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی 23 آبان به پایان رسید. در بخش صحنه‌ای، سه نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» از نیشابور،» یه جور دیگه یعنی همین» از مشهد و«برچسب» از کاشمر و در بخش خیابانی نمایش‌های «سمپوزیوم شمر و مجنون» از سبزوار، «هفت‌سنگ» از مشهد و «خون‌بست» ...

|

درنشست نقد و بررسی نمایش «بی‌خردان» مطرح شد

دلیل استفاده از بازیگران تازه‌کار در نقش‌های اصلی
درنشست نقد و بررسی نمایش «بی‌خردان» مطرح شد

دلیل استفاده از بازیگران تازه‌کار در نقش‌های اصلی

کیوان صباغ، نویسنده و کارگردان «بی‌خردان»، در نشست نقد و بررسی این نمایش، در توضیح استفاده از بازیگران تازه‌وارد در نقش‌های اصلی کارهایش، تاکید کرد این گروه از بازیگران را آسان‌تر می‌توان به سمت ایفای نقش‌شان هدایت کرد.

|

نظرات کاربران