در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با جابر اصلاحی، کارگردان بردسکنی

تئاتر عروسکی، ظرفیت اقتصادی بالایی دارد

جابر اصلاحی، اعتقاد دارد تئاتر عروسکی با توجه به توان بالایش برای جذب مخاطب کودک و نوجوان، در حوزه اقتصاد هنر نمایش، ظرفیت‌‌سازی می‌کند و از این رو، انجمن هنرهای نمایشی شهرستان بردسکن، برای توسعه این گونه و قالب تئاتری، برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان رضوی، جابر اصلاحی که کارشناس عمران و فوق دیپلم نرم‌افزار است، از سال 79 به صورت حرفه‌ای در شهرستان بردسکن کار تئاتر انجام داده و در سال 1384 گروه نقاب را ثبت کرده است. کارگردانی نمایش‌های «دومرد و یک نیمکت»، «ازدواج یارانه‌ای»، «پرچم افراشته»، «دردونه تا درخت»، «روباه و زاغ و جنگلبان» و ... از جمله آثار صحنه‌ای او به شمار می‌آیند.

او همچنین تاکنون در نمایش‌هایی چون «روز با شکوه آقای گورکن»، «درد من عشق نیست»، «لوطی»، «کارآگاه قور قور»، «ارتفاعات الله‌اکبر»، «پود محنت و تار محبت» و ... ایفای نقش کرده است.

اصلاحی که بسیاری از کارهایش برای گروه سنی کودک و نوجوان اجرا شده‌اند، در رابطه با وضعیت تئاتر شهرستان بردسکن گفت: «تئاتر در بردسکن یک پدیده مناسبتی است، یعنی بیشتر در مناسبت‌های خاص چون دهه فجر و ایام مذهبی و ملی، ما نمایش روی صحنه داریم؛ هم هنرمند و هم مخاطب به این رویه عادت کرده‌اند.»

این کارگردان با اشاره به فعالیت‌های تئاتری دو سال گذشته در این شهرستان افزود: «بعد از خانه‌نشینی‌های دوران کرونا، یک نیاز در جامعه برای دیدن نمایش در سالن به وجود آمده است. کرونا یک خدمتی کرد و آن اینکه مردم از فضای مجازی اشباع شدند و حالا یک فرصت پدید آمده است و اگر هنرمندان از این فرصت استفاده بکنند، امیدواریم ذائقه‌های مخاطبان باز تغییر کنند. ما در انجمن هنرهای نمایشی بردسکن، در پی استفاده از این فرصت برای هویت بخشی به تئاتر شهرستان هستیم.»

او، نمایش کودک و نوجوان را یکی از ژانرهای موفق تئاتر در بردسکن دانست و ادامه داد: «بیشترین جمعیت مخاطب تئاتر در بردسکن، کودکان و نوجوانان هستند و ژانر مورد علاقه آنها، تئاتر عروسکی است. تئاتر عروسکی در مسابقات فرهنگی هنری مدارس هم جای دارد، ولی از سطح کیفی مناسبی برخوردار نیست، مخاطب هم ندارد. یعنی مدرسه زحمت می‌کشد، انرژی می‌گذارد و تئاتر عروسکی تولید می‌کند و بعد برای داوران جشنواره اجرا می‌شود و تمام. حتی این نمایش‌ها برای دانش‌آموزان همان مدرسه هم اجرا نمی‌شوند.»

اصلاحی درباره تدابیر جدید انجمن هنرهای نمایشی بردسکن توضیح داد: «انجمن هنرهای نمایشی بردسکن در رویکرد تازه‌اش برای تئاتر کودک و نوجوان، خصوصاً تئاتر عروسکی، جایگاهی ویژه قائل است. برای نمونه، تابستان را با اجرای هفت کار عروسکی با موضوعات محیط زیست و منابع طبیعی آغاز کردیم. از اول مهر هم انشاالله این مسیر پرشتاب‌تر و غنی‌تر ادامه خواهد یافت.»

او در این‌باره افزود: «تئاتر عروسکی، ظرفیت اقتصادی بالایی دارد. البته تولید کار هم هزینه‌بر است، اما وقت کمتری در مقایسه با تئاتر صحنه‌ای صرف تولیدش می‌‌شود. همچنین اقبال ادارات، خصوصاً آموزش و پرورش شهرستان به سمت تئاتر عروسکی بیشتر شده است. ما یک دوره آموزشی هم برای کشف استعدادهای کودک و نوجوان برگزار کردیم. ایمان دارم با وفاق و همدلی که در بین هنرمندان شهرستان ایجاد شده است، امسال، شاهد شکوفایی تئاتر بردسکن باشیم.»

این کارگردان با تاکید بر لزوم اجرای نمایش‌های شاد گفت: «یکی از نیازهای کودک و نوجوان امروز، تجربه حس نشاط و شادابی در فضاهای فرهنگی هنری است. بر این اساس، اردیبهشت امسال، نمایش شاد و موزیکال کودکانه «دردونه تا درخت»، توسط گروه هنری نقاب به کارگردانی خودم در تالار هنر اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بردسکن روی صحنه رفت که مورد استقبال قرار گرفت. در این نمایش، حسن لطیفی، علی‌اکبر همایونی، پرهمام همایونی و خودم بازی کردیم و نویسنگی آن را حسن لطیفی به عهده داشت. اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت آموزش و پرورش شهرستان در اجرای این نمایش همکاری و مساعدت داشتند.»




نظرات کاربران