در حال بارگذاری ...
در گفتگو با کاظم شیبانی

نگاهی به وضعیت تئاتر در شهرستان بردسکن

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان رضوی، کاظم شیبانی، متولد 1363، از هنرمندان تئاتر بردسکن است که سال‌هاست در زمینۀ نویسندگی، کارگردانی و بازیگری فعالیت دارد. به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان رضوی، این هنرمند بازیگری تئاتر را به‌صورت جدی از 10 سالگی  آغاز کرده و در طول فعالیت هنری خود فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است. از کارهای به‌یادماندنی این نویسنده و کارگردان می‌توان به نمایش‌های محتسب ،اتوبان،"خدا رحمتش کنه" اشاره کرد.

 کاظم شیبانی، سال ها به عنوان یکی از هنرمندان شناخته شده  عرصه نمایش در شهرستان بردسکن   فعالیت داشته است .به بهانه بررسی وضعیت تئاتر در شهرستان بردسکن سراغ او رفتیم تا وضعیت امروز تئاتر این شهرستان  را از زبان او بشنویم.

سوابق هنری

اولین بار درسن 10سالگی  نمایش خیابانی به عنوان بازیگر  " شما بگین کدوم یکی " شرکت کردم که این نمایش به جشنواره فجر هم راه یافت.

در دوران دانشگاه چند کارنمایشی  دانشجویی انجام دادم از جمله نمایش "خورشید پنهان"که در جشنواره ادبیات دینی ویژه دانشجویان پذیرفته شد.

همواره با هنرمندانت تئاتر در بردسکن ارتباط داشتم حتی در دوران خدمت سربازی نمایشنامه "وعده گاه روزهای رفته" را به سفارش هنرمندان تئاتر بردسکن نوشتم و پس از  اتمام خدمت سربازی  در مشهد با چندین فرهنگسرا همکاری داشتم.   در این مدت   نمایش های " طی الارض " درفرهنگسرای کودک و آینده، و نمایش "شاهرخ" را در فرهنگسرای انقلاب روی صحنه بردم.

سرانجام در بردسکن ساکن شدم و با هنرمندان عرصه نمایش در این شهرستان قرار گذاشتیم کار نمایش را به صورت جدی و حرفه ای دنبال کنیم تا به جشنواره ها راه پیدا کنیمتا در نهایت موفق به ثبت گروه نمایشی شویم .

  از سال 98 پیگیر ثبت گروه نمایشی بودیم و بعد 3 سال و اندی به تازگی موفق به  تائید ثبت گرفتیم.

 

اولین تئاتر خیابانی در شهرستان بردسکن

  در سال 98  اولین تئاتر خیابانی به نام " محتسب"را در شهرستان  بردسکن اجرا کردیم.

 این نمایش از تاریخ 12 لغایت 16 اسفند ماه 1400 به مدت 45 دقیقه اولین نمایش خیابانی بود که در شهرستان بردسکن اجرا شد.

نمایش "محتسب" با بیانی طنزگونه به اتفاقات اجتماعی و تغییرات زندگی آدم ها در دهه ی نود می پردازد.

حمیدرضا حمیدی،علی اکبر همایونی،کاظم شیبانی بازیگران این نمایش بودند و سایر عوامل این نمایش عبارتند از

مشاور هنری : علی اکبر محمدنژاد،دستیار کارگردان و منشی صحنه : بهناز ایلخانی،تهیه کننده : کاظم شیبانی،حمیدرضا حمیدی،مدیر صحنه ، طراح پوستر و بروشور و امور رایانه: محمدرضا آوینی،کاظم شیبانی،آکسسوار : حسین علیپور،طراح لباس و دوخت لباس : منصوره مدرس مقدم،طراح و اجرای گریم : سیدعلی سیدی،تدارکات : مهدی طاهری،هادی معلمی،تبلیغات : محمد ذاکری،علیرضا نظافتی،هماهنگی : حمیدرضا حمیدی،عکس : روح الله ملانژاد

مشکلات اجرای نمایش در شهرستان

در اواخر ماه مبارک رمضان 1401 علیرغم مشکلات زیاد کار صحنه ای به نام " خدا رحمتش کنه" را در تالار هنر بردسکن اجرا کردیم.

نمایش "خدارحمتش کنه" کاری از گروه نمایش باران سحردر اردیبهشت ماه 1401 به مدت 5 شب در تالار هنر بردسکن روی صحنه رفت.

نویسندگی و کارگردانی این نمایش توسط خودم انجام شد و موضوع آن مربوط به حادثه فوت پدری ست که در تصادفی جان خودش را از دست داده و دوستان پسرش  به دنبال راهی هستند تا به او بگویند پدرش به رحمت خدا رفته است اما موانعی همچون  ترس در این بین وجود دارد.

علیرضا نظافتی،علی اکبر همایونی،محمد ذاکری،عبدالرضا اسماعیلی،علی اکبر عبدالسرخ،کاظم شیبانی بازیگران این نمایش بودند و سایر عوامل آن عبارتند از

نویسنده و کارگردان: کاظم شیبانی،مشاور هنری و مدیر صحنه : علی اکبر محمدنژاد،دستیار کارگردان : علی اکبر همایونی،تهیه کننده : روح الله ملانژاد،موسیقی : حسین باقری نجار،طراح پوستر و بروشور: کاظم شیبانی،وسایل صحنه : حمیدرضا حمیدی،طراحی صحنه،لباس و گریم : کار گروهی،تدارکات : محمد اسماعیل نیا،هماهنگی : حمید حسن آبادی

احساس وظیفه نسبت به شهدا

در خرداد ماه 1401 نمایش خیابانی  "اتوبان" را بنا به احساس وظیفه و دینی که نسبت به شهدا داشتم اجرا کردم.

موضوع این نمایش به نویسندگی پژمان شاه وردی در مورد خانه ای است که در مسیر ساخت اتوبان قرار می گیرد،خانه ای که در آن چند شهید دفن شده اند،برادر این شهدا در تلاش است مسیر اتوبان را تغییر دهد.

 اجرای نمایش های مذهبی

بنا به تعهد و اعتقادی که در خصوص اجرای نمایش مذهبی دارم ،نمایش های کوتاه از جمله  "یاس کبود"با موضوع شهادت حضرت زهرا(س) و  "عجب شام عجیبی"ویژه  شهادت امام علی (ع) و نمایش "منم آرش" راویژه شهادت سردار سلیمانی اجرا کردم.

 عدم حمایت مسئولان از هنر نمایش در شهرستان بردسکن

به عنوان یک هنرمند فعال در عرصه نمایش همیشه تنها هدفم کمک به سطح ارتقاء فرهنگ و هنر شهرستان و کمک به معرفی استعدادهای  هنرمندان بردسکن بوده است.

اما طی یک سال گذشته مشکلات متعددی سر راه اجرای نمایش در این شهرستان هست که مار ا به مرز ناامیدی رسانده و علیرغم میل باطنی کم کار شدیم.

ما از برخی امکانات ابتدایی ساده هم محروم هستیم و با پاره ای از مشکلات عجیب و غریب در شهرستان بردسکن دست به گریبان هستیم.

اگر مسئولان ما هنردوست باشند و درک درستی از هنر داشته باشند حمایت به درستی شکل می گیرد .

متاسفانه  اکثر مسئولان فرهنگی در این شهرستان بر این باورند که حمایت از تئاتر تنها به معنای حمایت مالی ست در حالیکه در وادی هنر مفهوم حمایت خیلی گسترده است وگاهی یک  خدا قوت ساده و لبخند بی ریا می تواند برای هنرمند جنبه حمایت و دلگرمی داشته باشد.

در خواست نظارت مسئولان استانی

سالن نمایش در  شهرستان بردسکن اصلا وضعیت مطلوب و استانداردی ندارد حتی مشکلات نورو صوت این سالن توسط خود هنرمندان شهرستان تا حدودی مرتفع شده با اینحال  باوضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد .

تنها یک فرهنگسرا درشهرستان  بردسکن احداث شده که  متاسفانه صرفا نام فرهنگسرا را یدک می کشد و درواقع ساختمان اداری شهرداری در این شهرستان است.

مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در عرصه هنرهای نمایشی باید در طی سال حداقل 2 یا 3 جلسه با هنرمندان این شهرستان داشته باشند تا ما  بتوانیم حداقل درد دل ها را بگوییم و  ایده ها را بیان کنیم و با حمایت آنها به  پرورش ایده ها کمک شود.

  مشکلات تئاتر شهرستان بسیار  زیاد هست و من در روزنامه رویداد امروز مطلبی با عنوان "خوابی عمیق هنر بردسکن را در آغوش گرفته است "منتشر کردم و به جزئیات کاستی ها و بی مهری ها از سوی مسئولین در این شهرستان اشاره کردم،که امیدوارم مسئولان ما انتقاد پذیر باشند و دریاری هنرمندان که قشر حساسی از جامعه هستند شتاب کنند.

 

 

 




مطالب مرتبط

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد
داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد

کریم جشنی، داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌حلی برای این معضلات پیدا کرد.

|

نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟

امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی می‌کند که کماکان پرسش‌گری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری می‌کند که سال‌های ...

|

نگاهی به نمایش «کلاه شما قاضی» اجرا شده در جشنواره منطقه‌ای خاوران

پیرنگی ناب و محتوایی بکر با چشم‌اسفندیارهای خاص خودش!
نگاهی به نمایش «کلاه شما قاضی» اجرا شده در جشنواره منطقه‌ای خاوران

پیرنگی ناب و محتوایی بکر با چشم‌اسفندیارهای خاص خودش!

امین خرمی*: سلول یک زندان؛ چند زندانی از اقشار مختلف مانند دزد؛ قاچاقچی؛ معتاد تا دکتر، همه در حال تمرین تعزیه «روز عاشورا» باهدف تلاش برای گرفتن رضایت دو شاکی از یکی از همین زندانی‌ها برای گذشتن از قصاص ...

|

پیام استاندار خراسان رضوی به جشنواره خاوران

هنر نمایش می‌تواند آیینه فرهنگ جامعه باشد
پیام استاندار خراسان رضوی به جشنواره خاوران

هنر نمایش می‌تواند آیینه فرهنگ جامعه باشد

استاندار خراسان رضوی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، هنر نمایش را آیینه فرهنگ جامعه دانست که می‌تواند تأثیر عمیق و بلند مدتی در ارائه پیام‌های درست و انتقال مفاهیم متعالی برگرفته از آموزه‌های دینی داشته باشد.

|

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی 23 آبان به پایان رسید. در بخش صحنه‌ای، سه نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» از نیشابور،» یه جور دیگه یعنی همین» از مشهد و«برچسب» از کاشمر و در بخش خیابانی نمایش‌های «سمپوزیوم شمر و مجنون» از سبزوار، «هفت‌سنگ» از مشهد و «خون‌بست» ...

|

نظرات کاربران