در حال بارگذاری ...

فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی منتشر شد

فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی منتشر شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان رضوی، خراسان بزرگ از دیرباز مهد ادب و فرهنگ و یکی از قطب های اصلی هنر کشور به ویژه در هنر مردمی و فاخر تئاتر به شمار رفته و همواره حضور آثار این خطّه زرخیز در رویداد های ملی و بین المللی همراه با افتخارات فراوان و به جای گذاشتن خاطراتی افتخار آفرین بوده است. بدون شک این مهم بدون در نظر داشتن توان واقعی هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی و گزینش بهترین آثار فنی و مفهومی در این حوزه از میان کارنامه پر تلاش همه اهالی تئاتر استان میسر نمی‌شود.

در این راستا و با هدف ارائه تصویری کارآمد از مجموعه تولیدات این خانواده بزرگ، معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی کشور و انجمن هنرهای نمایشی استان  با استعانت از خداوند متعال و در پرتو عنایات خاصه سلطان سریر ارتضاء حضرت امام علی‌بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیه و الثنا) فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتر استان را به شرح ذیل اعلام می دارد:

 اهداف:

  1. گردهمایی بهترین آثار تولید شده استان در یک سال گذشته در قالب رقابتی سالم و هنرمندانه
  2.  توجه به تولید آثار نمایشی با در نظر داشتن مفاهیم والای اخلاقی و انسانی
  3.   حمایت از آثار نمایشی ارزشی به ویژه در حوزه مفاهیمی چون اعتقادات دینی، دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و  مباحث اجتماعی و تربیتی
  4.  حمایت از هنرمندان جوان و نوظهور استان و ایجاد بستری برای رشد و کارآمدسازی آنان
  5.  گزینش بهترین آثار تولید شده به عنوان نمایندگان شایسته استان در جشنواره بین المللی تئاتر فجر
  6.   کمک به اقتصاد تئاتر استان و زمینه‌سازی استقلال مالی گروه‌های نمایشی

 شرایط حضور در جشنواره:

  1. آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی صرفاً مختص  آثار نمایشی صحنه ای و خیابانی  خواهد بود و همچنین آثار تولید شده "هنرمندان استان "که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده، است . لذا گروه¬هایی می توانند در جشنواره استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی 1401 تا دو هفته قبل از شروع جشنواره استانی 1402، اثر آن ها حداقل 5 نوبت در شهرهای کوچک و 10 نوبت در کلانشهرها به اجرای عمومی رسیده باشد.آثار متقاضی شرکت در بخش رقابتی جشنواره الزاماً باید تولید شده بر اساس نمایشنامه های ایرانی باشند.
  2.  رضایت مولفین آثار نمایشی بر اساس اجازه نامه کتبی جهت حضور در جشنواره الزامی است.
  3.  طرح و ایده (ویژه بخش تئاتر خیابانی )و  همچنین استفاده از متون اقتباسی، مشروط به ذکر نحوه برداشت و ارائه مجوز از مولف، مترجم یا ناشر اثر خواهد بود.
  4. ملاک تایید اجرای عمومی آثار نمایشی، درج اطلاعات این آثار در  درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ و مکان اجرای عمومی است.
  5.  آثار بخش رقابتی صرفاً اختصاص به آثار و نمایشنامه ¬ها و طرح و ایده های (ویژه بخش تئاتر خیابانی)  ایرانی دارد اما حضور گونه‌های مختلف نمایشی از جمله فیزیکال، آیینی سنتی ، محیطی،خیابانی، هنرهای اجرایی بینارشته ای،

خارج ازصحنه،شورایی،میدانی،تئاتر در فضای باز و...بلامانع است

 داوری آثار:

 الف-  بخش اصلی

مسابقه ی تئاتر صحنه ای

مسابقه ی تئاتر خیابانی

: داوری آثار در بخش اصلی جشنواره توسط داوران معرفی شده از جانب  جشنواره  و مشتمل بر اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف  همچون نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و ... و در نهایت گزینش آثار راه یافته مسابقه ی تئاتر صحنه ای و خیابانی به مرحله بعدی برای معرفی به جشنواره منطقه ای و بین المللی تئاتر فجر  خواهد بود .

 ب-  بخش منتقدین: داوری در این بخش توسط سه منتقد برجسته استان صورت پذیرفته و شامل منتخب منتقدین در بخش های نویسندگی، کارگردانی، بازیگری زن و مرد و یک اثر برگزیده خواهد بود.

ج-  بخش همراهان: در این بخش یک اثر برگزیده به انتخاب هر نهاد مشارکت کننده بر مبنای شاخصه های اعلام شده و بر اساس رای داوران بخش اصلی یا هیئت معرفی شده توسط نهاد مذکور به شرح ذیل صورت پذیرفته و مشتمل بر حمایت مالی از اثر مذکور خواهد بود:

  1.  جایزه ویژه رضوی: انتخاب یک اثر برگزیده توسط موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی بر اساس مفاهیم رضوی یا معانی مرتبط با اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)
  2.  جایزه ویژه حماسی: انتخاب یک اثر برگزیده توسط حوزه هنری خراسان رضوی بر اساس شاخصه‌های هنر حماسی به ویژه در انعکاس داستان‌های شاهنامه فردوسی و ادبیات حماسی ایران بزرگ، ادبیات مقاومت و دفاع مقدس، ....
  3.  جایزه ویژه  جهان شهر  : انتخاب یک اثر برگزیده توسط سازمان فرهنگی اجتماعی  شهرداری مشهد بر مبنای توجه به مشهد شهر مهربانی و میزبانی ،مهد مفاخر دینی ،علمی و فرهنگی در محتوای اثر
  4.  جایزه ویژه جوانه‌ها: انتخاب یک اثر برگزیده توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی بر مبنای توجه به جایگاه کودک ونوجوان در خانواده یا شاخصه های تربیت فرزند؛ یا انتخاب یک بازیگر کودک یا نوجوان مستعد حاضر در جشنواره

بخش جنبی:

  1. نقد و بررسی آثار حاضر در بخش رقابتی جشنواره
  2. برگزاری کارگاههای آموزشی و پژوهشی با حضور استادان برجسته کشور

 نحوه ارائه درخواست حضور:

1-       تکمیل فرم شماره یک (فرم درخواست حضور) بر روی درگاه      khrz.theater.ir 

2-       ارسال فایل pdf نمایشنامه به آدرس الکترونیکی fajrtheater33.razavi@gmail.com

  1. یا به صورت  حضوری به دبیرخانه جشنواره  خانم پروستان زاده تحویل نمایید.
  2.  

گاهشمار جشنواره:

آخرین مهلت تکمیل فرم شماره یک31/ 06/1402

بازبینی آثار متقاضی شرکت در جشنواره 20/07/1402

اعلام آثار راه یافته به بخش نهایی جشنواره 30/07/1402

 برگزاری جشنواره  هفته دوم آبان ماه 1402

آدرس دبیرخانه جشنواره:

 مشهد-  پارک ملت -  مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام)

                     تلفن و نمابر:6075481-0513

 




نظرات کاربران