در حال بارگذاری ...
گزارش آیین آغازین سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی

نقش پُر رنگ شهرستان‌ها در جشنواره امسال

محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در آیین آغازین سی‌ودومین جشنواره تئاتر این استان، تاکید کرد در این دوره از جشنواره تلاش شده است تا حضور و نقش هنرمندان شهرستان‌ها، پُر رنگ‌تر شود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان رضوی، مراسم افتتاحیه سی‌ودومین جشنواره تئاتر این استان، بعدازظهر چهارشنبه 9 آذر در سالن تئاتر عروسکی مجتمع امام رضا(ع) با حضور محمد حسین‌زاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی)، محمدعلی لطفی‌مقدم (از مدیران پیشکسوت تئاتر در خراسان)، هوشنگ جاوید (پژوهشگر و نویسنده)، جواد روشندل (مدیر گروه امور هنری اداره‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان) و گروهی از هنرمندان برگزار شد.

محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در بخشی از این مراسم گفت: «جمع بزرگان حاضر در سالن که تاریخ، گنجینه و سرمایه تئاتر خراسان رضوی هستند، نشان می‌دهد که در طول سال‌های گذشته سرمایه‌ بزرگی از تئاتر کشور در این شهر زیسته‌اند، شاگرد پرورانده و فرهنگ و تئاتر را از این نقطه به کشور تابانده‌اند.»

وی افزود: «بسیاری از بزرگان تئاتر و سینمای کشور از همین استان با امکانات کم و زیر نظر همین اساتید رشد کرده و توانسته‌اند روی قله‌های هنر کشور بایستند. بزرگان تئاتر سرمایه‌هایی هستند که جوانان باید از آن‌ها اندوخته کسب کنند و راه آن‌ها را ادامه دهند.»

حسین‌زاده ادامه داد: «این جشنواره بهانه‌ای برای جمع شدن اهالی تئاتر است تا در این جمع، هنر جوانان به نمایش درآید و بزرگان آن‌ها را راهنمایی کنند. در این دوره از جشنواره تلاش ما این است که شهرستان‌ها نقش پررنگی داشته باشند و در راستای بهبود تئاتر شهرستان‌ها از اساتید بزرگ این حوزه نیز کمک می‌خواهیم. در تمام زمینه‌ها مانند نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، طراحی و نور به تجربه بزرگترها نیاز داریم.»

رونمایی از دو کتاب درباره حمید قلعه‌ای و داود کیانیان

در ادامه این مراسم، از دو کتاب درباره حمید قلعه‌ای و داود کیانیان، دو تن از اساتید تئاتر خراسان رضوی، با حضور محمد برومند، نویسنده این کتاب‌ها، رونمایی شد.

برومند درباره این کتاب‌ها گفت: «مجموعه کتاب «مطربان عشق» شامل دو جلد کتاب است که جلد اول به زندگی داوود کیانیان و جلد دوم به زندگی حمید قلعه‌ای پرداخته است. من شاگرد هر ۲ استاد بودم و به همین دلیل تصمیم گرفتم از زندگی‌شان بنویسم.»

وی افزود: «بزرگان زیادی در عرصه تئاتر استان حضور دارند که باید نسل امروز آن‌ها را بشناسند. این دو کتاب شامل بیوگرافی، سال شمار، نام آثار، توضیحاتی درباره دوران کودکی آن‌ها و نظر چند تن از بزرگان تئاتر استان درباره آن‌هاست.»

سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی از 9 آذر تا 12 آذر در مشهد برگزار خواهد شد که در آن، نصرالله قادری، رضاصابری و رضا حسینی، داوری ۱۱ اثر راه یافته به این رویداد هنری را برعهده خواهند داشت.