در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با یک نویسنده و کارگردان تئاتر مطرح شد؛

اگر آموزش نباشد تئاتر هم نیست

احسان عاقل، نویسنده و کارگردان تئاتر کاشمر می‌گوید در شهرستان‌ها با فقر حوزه آموزش مواجه هستیم. اگر آموزش نباشد تئاتری هم وجود ندارد، باید قبول کرد که هنر تئاتر در دنیا به سرعت در حالِ رشد است بنابراین باید خیلی روی آموزش تمرکز کنیم. پیشکسوتان و افرادی که سی سال تئاتر کار کرده‌اند نباید تئاتر را مثل گذشته ببینند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان رضوی، احسان عاقل، نویسنده و کارگردان جوان و نام‌آشنای تئاتر کاشمر در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری سی و دومین جشنواره تئاتر استان گفت: «اگر قرار باشد که آثار نمایشی تنها باهدف اجرا در جشنواره تولید شوند، به نظر من بهتر است جشنواره تعطیل شود چراکه دیگر ارزشی ندارد، تئاتر فرآیندی طولانی دارد که جشنواره، تنها بخشی از آن است.»

وی افزود: «جشنواره نباید علت تولید نمایش باشد، بلکه باید در مسیر تئاتر قرار بگیرد اما الآن تئاتر در مسیر جشنواره قرارگرفته، یعنی برخی گروه‌ها فقط به خاطر جشنواره یک اثر نمایشی را تولید می‌کنند و این اشتباه است.»
کارگردان نمایش «هتل تایگا» ادامه داد: «انجمن هنرهای نمایش باید ترتیبی دهد تا در طول سال بازرسی‌های متعددی از گروه‌های نمایشی انجام شود تا گروه‌ها طی تمرین‌هایی درست و زمانِ استانداردی در طول سال، نمایش‌های پخته‌ای را به جشنواره برسانند.»
احسان عاقل با تأکید بر اهمیت و ضرورت بخش آموزش در جشنواره عنوان کرد: «هزینه اصلی جشنواره باید صرف آموزش بشود، یعنی اساتیدی که برای جشنواره استانی از پایتخت و دیگر شهرها برای آموزش به مشهد می‌آیند باید سطح کیفی بالایی داشته باشند تا شرکت‌کنندگان جشنواره که از شهرستان‌های استان خراسان رضوی به بهانه جشنواره به مشهد می‌آیند، از این کلاس‌های نهایت بهره را ببرند و با دست پر برگردند.»
احسان عاقل بابیان اینکه در شهرستان‌ها با فقر حوزه آموزش مواجه هستیم، ادامه داد: «اگر آموزش نباشد تئاتری هم وجود ندارد، باید قبول کرد که هنر تئاتر در دنیا به‌سرعت در حالِ رشد است بنابراین باید خیلی روی آموزش تمرکز کنیم. پیشکسوتان و افرادی که سی‌ساله تئاتر کارکرده‌اند نباید تئاتر را مثل گذشته ببینند. شیوه‌ها و گونه‌های مختلف اجرای تئاتر را باید پذیرفت، متأسفانه این مسئله باب میل پیشکسوتان تئاتر استان نیست چراکه وقتی با شیوه جدیدی در اجرا مواجه می‌شوند آن را نمی‌پذیرند و از آن حمایت نمی‌کنند.»
کارگردان نمایش «صدای سکوت» با اشاره به اینکه شهرستان‌ها علاقه‌ای به دیگر عناصر دیگر تشکیل‌دهنده تئاتر ندارند، اظهار کرد: «بچه‌های شهرستان به گریم و طراحی لباس و. اهمیت نمی‌دهند، هنوز به این باور نرسیده‌اند که یک طراحی لباس باکیفیت، چه تأثیری در ارتقا سطح کیفی یک اثر نمایشی دارد، لذا باید در ایام جشنواره این کلاس‌های آموزشی هدفمندتر از قبل برگزار شود.»
این نویسنده و کارگردان تئاتر کاشمر با اشاره به اهمیت داوری در جشنواره گفت: «انتخاب داوران جشنواره خیلی مهم است، هم هیئت بازبینی و هم داوران اصلی جشنواره. بسیار مهم است که این داوران ازنظر علمی در چه سطحی هستند، باید این افراد کارنامه درخشانی در سطح استان داشته باشند، در جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی همواره در این حوزه ضعف داشته‌ایم. یک داور با دادن جایزه‌ی اشتباه به برخی از گروه‌ها مسیر تئاتر را عوض می‌کند.»
وی بابیان اینکه انجمن هنرهای نمایشی باید از ماه‌ها قبل از جشنواره، تیمی تحقیقاتی داشته باشد، گفت: «این تیم باید سرمایه‌‌های تئاتر را بشناسد و بداند چه افرادی از دل‌وجان برای تئاتر مایه می‌گذارند. لابی‌، پارتی‌بازی و این بده‌ و بستان‌ها دارد تئاتر شهرستان‌ها را از بین می‌برد. جوانان در شهرستان‌ها نبوغشان از بین می‌رود چراکه باور همه این است که کارِ پیشکسوتان باید بیشتر دیده شود! لذا شایسته‌سالاری جایش را به دوستی و لابی‌گری داده است.»
این کارگردان تئاتر بیان کرد: «دبیر جشنواره هرکسی که باشد توفیری به حال تئاتر ندارد، به دلیل ارتباطی که مسئولان شهرستان با استان دارند، هر نمایش انگار باید از فیلتر به خصوصی رد شود، خیلی کم پیش می‌آید که گروهی شانس بیاورد و نظر بازبین‌ها را به خود جلب کند.»

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است

محمد جهانپا، کارگردان نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ»، این اثر را برداشتی از داستان شاهنامه فردوسی بزرگ می‌داند و می‌گوید نمایش، نگاهی به زندگی کیخسرو دارد و به موضوع انتقام او از افراسیاب به خونخواهی پدرش و هزاران ایرانی کشته‌شده می‌پردازد.

|

گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند
گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند

محمدعلی دشتگلی، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران گفت هر رویدادی با عنوان جشنواره می‌تواند در زنده نگه‌داشتن تئاتر در هر مکانی موثر باشد و خود به خود سرمایه اصلی تئاتر که تماشاگر است نیز از این رویداد بهره لازم را خواهد برد.

|

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد
داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد

کریم جشنی، داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌حلی برای این معضلات پیدا کرد.

|

جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی
جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی

جهانشیر یاراحمدی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، محتوای آثار ارائه شده در این رویداد را هوشمندانه و متمرکز بر ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی دانست.

|

نگاهی به نمایش «مَچ مَدَک» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

هیاهویی شیرین برای هیچی تلخ!
نگاهی به نمایش «مَچ مَدَک» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

هیاهویی شیرین برای هیچی تلخ!

امین خرمی*: بی‌هیچ تردید و اغراقی باید گفت که سرزمین پهناور ایران در این موزاییک فرهنگی خود لبریز از قصه‌ها؛ داستان‌ها؛ متل‌ها؛ مثل‌ها و فولکلورهایی است که هر یک، عظمتی از تاریخ و تمدن این ...

|

نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد
نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد

امین خرمی*: قصه و داستان نمایشنامه «شیرهای خان‌بابا سلطنه»، داستانی که در بیش‌ از یک قرن گذشته به قلم افشین هاشمی روایت می‌شود؛ برای بسیاری از هنرمندان تئاتر و مخاطبان این هنر آشناست. اثری که ...

|

نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!
نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!

امین خرمی*: آیین «زار» میان مردمان خون‌گرم و دوست‌داشتنی جنوب کشورمان یکی از پُربسامدترین آیین‌ها در انتخاب هنرمندان آثار دراماتیک برای نگارش نمایشنامه‌هایی خوش‌نام و ...

|

نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟

امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی می‌کند که کماکان پرسش‌گری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری می‌کند که سال‌های ...

|

نظرات کاربران