در حال بارگذاری ...
حسین شمس‌آبادی پیشکسوت تئاتر سبزوار مطرح کرد

باید جرات کنیم و تئاتر برگزیده مردم را به‌عنوان نمایش برتر انتخاب کنیم

حسین شمس‌آبادی؛ نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر سبزوار با طرح این سوال که چرا نباید در جشنواره‌‌های تئاتر همانند جشنواره‌های فیلم، بخشی با عنوان نمایش برگزیده مردمی وجود داشته باشد، گفت: باید یک بار جرات کنیم و تئاتر برگزیده مردم را به عنوان نمایش برتر جشنواره انتخاب کنیم و به تئاتری که با اقبالِ مردم مواجه شده توجه بیشتری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان رضوی، حسین شمس‌آبادی پیشکسوت تئاتر سبزوار درباره روند برگزاری سی و دومین دوره جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی گفت: «باید بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی را در این دوره از جشنواره جدی بگیریم، ما درام‌نویس خوب نداریم یا خیلی کم داریم. این بخش پایه جشنواره است لذا باید چند سال را به صورت جدی به متون شهرستان‌ها اختصاص دهیم و این بخش را تقویت کنیم.»

او ادامه داد: «همه گروه‌ها در طی سال همواره به دنبالِ متن هستند، اگر این بخش از جشنواره جدی گرفته شود، پس از دو الی سه سال، یک بانک نمایشنامه خواهیم داشت که همه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.»

شمس‌آبادی در ادامه درباره عدم انتخاب «تئاتر مردمی» به عنوان «نمایش برگزیده» را از دیگر از مشکلات جشنواره‌ دانست و در این باره اظهار کرد: «ما در هر جشنواره با انتخاب نمایش‌های برتر توسط داوران، برای تمام شهرستان‌ها الگوسازی می‌کنیم، در حالیکه همه همواره شعارِ "تئاتر برای مردم" را بر زبان داریم. متاسفانه متونی که برگزیده‌ می‌شوند بعضا حتی  بضاعت اجرای عمومی ندارند چراکه اگر بنده به عنوان داور، تئاتر ویژه‌ی جشنواره را انتخاب نکنم متهم به بیسوادی می‌شوم.»

کارگردان نمایش «گل ممد» با طرح این سوال که چرا نباید در جشنواره‌‌های تئاتر مانند جشنواره‌های فیلم بخشی با عنوان نمایش برگزیده مردمی داشته باشیم، اضافه کرد: «این الگوسازی غلط است، باید یک‌ بار جرات کنیم و تئاتر برگزیده مردم را به عنوان نمایش برتر انتخاب کنیم و به تئاتری که با اقبالِ مردم مواجه شده توجه بیشتری کنیم.»

حسین شمس‌آبادی با بیان اینکه باید در جشنواره‌ تئاتر استان، در انتهای هر کار یک نظرسنجی انجام شود، افزود: «این نظرسنجی به ما کمک می‌کند تا بدانیم ذائقه مردم چیست، اما انتخابِ داورانِ جشنواره مردم را از تئاتر دور کرده و این مسئله ضربه مهلکی به اقتصاد تئاتر زده است. چراکه ما با مردم فاصله داریم و نسل جدید از ما جلوتر است.»

حسین شمس‌آبادی پیشکسوت تئاتر معتقد است؛ باید یک بار جرات کنیم و تئاتر برگزیده مردم را به عنوان نمایش برتر انتخاب کنیم و به تئاتری که با اقبالِ مردم مواجه شده توجه بیشتری کنیم

دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی در رابطه با اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر استان‌ها بیان کرد: «تمام رفاقت‌ها، دوستی‌ها و تعاملات در نسل ما از جشنواره تئاتر به وجود آمده است. جشنواره می‌تواند سبب هم‌افزایی و هم‌اندیشی بین بچه‌های تئاتر شود، اما متاسفانه در حال حاضر اینگونه نیست، که شاید دلیل آن مسائل اقتصادی باشد. ما در جشنواره‌های اخیر نتوانستیم یک هفته دور هم باشیم و نمایش‌های یکدیگر را نقد کنیم و در خصوص مسائل تئاتر با یکدیگر گفتگو کنیم. در سال‌های اخیر در ایام جشنواره صرفا برای تماشای یک نمایش می‌رویم و برمی‌گردیم. جشنواره باید به سمتی برود که بتوانیم مراودات تئاتری داشته باشیم، بچه‌های مشهد هم باید به تماشای تئاتر شهرستان بروند، تمام اهالی تئاتر با تماشای تئاتر، به این هنر روی آوردند اما این مسئله ابتر مانده است.»

این پیشکسوت تئاتر سبزوار با بیان اینکه برگزاری جشنواره کار بسیار پرزحمتی است، بیان کرد: «ما استان بسیار قوی و زرخیزی داریم که می‌تواند در فجر نمایندگانِ بیشتری داشته باشد. مشهد باید ارتباط‌ خود را با تهران قوی‌تر کند. همچنین  امیدوارم رسانه‌ها هم بیشتر از تئاتر حمایت کنند تا مسئولان هم تئاتر را جدی‌تر بگیرند.»

شمس‌آبادی که سه دوره مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان سبزوار بوده، بزرگترین چالش تئاتر شهرستان‌ها را عدم اجرای مستمر تئاتر برای عموم دانست و تصریح کرد: «تئاتر باید در ابتدا جزیی از زندگی روزمره خود بچه‌های تئاتر باشد، بعد در بین مردم با اجراهای مکرر، ساری و جاری بشود تا به این آرزو برسیم که هر وقت مخاطب اراده کند بتواند حداقل به تماشای یک نمایش در یک سالن از شهرستان‌ها بنشیند. این مسئله با توجه به تعداد گروه‌ها و جوان‌های علاقه‌مند با یک برنامه‌ریزی ساده امکان‌پذیر است بنابراین ما باید به مرحله‌ای برسیم که یک تقویم سالیانه ببندیم و سالن‌های شهرستان‌ها را در تمام ایام سال به گروه‌های نمایشی اختصاص بدهیم.»

کارگردان پیشکسوت تئاتر سبزوار باور دارد؛ وقتی تئاتر برای مردم اجرا شود اقتصاد تئاتر هم رونق می‌گیرد و دیگر نیازی به حمایت دولتی نخواهد داشت، چراکه خودش دیگر گیشه دارد اما وقتی در قدم اول حتی پلاتو نداریم نمایش با کیفیت هم تولید نمی‌شود

و با تاکید بر لزوم زنده‌کردن بخش خصوصی در تئاتر، اظهار کرد: «باید از ساخت پلاتوهای جدید در شهرستان‌ها حمایت کرد. من الان منزل خودم را به یک پلاتو تبدیل کرده‌ام و آن را در اختیار جوان‌های علاقه‌مند گذاشته‌ام و خودم اجاره‌نشین شده‌ام در حالیکه سیستم به هنرمندان کمک نمی‌کند. اداره ارشاد ما باید بستر لذت بردن هنرمندان را فراهم کند تا آنها با خیالِ آسوده به تولید بپردازند. وقتی اجرای عمومی زیاد باشد علاقه‌مند هم زیاد می‌شود. وقتی تئاتر برای مردم اجرا شود، اقتصاد تئاتر هم رونق می گیرد و تئاتر دیگر نیازی به حمایت دولتی نخواهد داشت، چراکه خودش دیگر گیشه دارد اما وقتی در قدم اول حتی پلاتو نداریم کاری تولید نمی‌شود.»

او با اشاره به رونق تئاتر در مشهد، تاکید کرد: «مشهد الگوی خوبی است، هرشب در سالن‌های دولتی و خصوصی تئاتر در مشهد چند نمایش مستمرا در حالِ اجرا هستند، این اجراهای مستمر مردم را تئاتری کرده است. ما باید مخاطب تئاتر را زیاد کنیم و به این کشتی به گل نشسته رونق بدهیم. تئاتر و سینما نباید تفاوتی باهم داشته باشند، باید در هر شهرستان هرشب حداقل یک تئاتر در حالِ اجرا داشته باشیم.»

شمس‌آبادی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌ها به شهرستان‌ها هم سپرده شود، افزود: «به عنوان مثال برگزاری جشنواره یکسال به نیشابور سپرده شود، بعد سبزوار، خواف و.. وقتی در شانزدهمین دور، جشنواره تئاتر استان در سبزوار برگزار شد، تئاتر سبزوار در همان سال خیلی رونق گرفت لذا باید تمرکززدایی شود و اجازه داده شود که شهرستانها هم جشنواره را برگزار کنند.»

او در پایان اظهار کرد: «در مرحله بازخوانی متون، مسئله‌ای که وجود دارد این است که هیات انتخاب و داورهای بخش اصلی از بچه های شهرستان نیستند. چرا مسئولان جشنواره برای داوری از شهرستان‌ها کمک نمی‌گیرند؟ بخش زیادی از هنرمندان مشهد متولد شهرستان‌های خراسان رضوی هستند، اما شهر محل زندگی و ظرفیت‌های شهرشان را فراموش کرده‌اند، باید در شورای سیاست‌گذاری و ستاد برگزاری از ظرفیت شهرستان‌ها هم بهره گرفت.»

گفت‌و گو: مرجانه حسین زاده




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است

محمد جهانپا، کارگردان نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ»، این اثر را برداشتی از داستان شاهنامه فردوسی بزرگ می‌داند و می‌گوید نمایش، نگاهی به زندگی کیخسرو دارد و به موضوع انتقام او از افراسیاب به خونخواهی پدرش و هزاران ایرانی کشته‌شده می‌پردازد.

|

گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند
گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند

محمدعلی دشتگلی، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران گفت هر رویدادی با عنوان جشنواره می‌تواند در زنده نگه‌داشتن تئاتر در هر مکانی موثر باشد و خود به خود سرمایه اصلی تئاتر که تماشاگر است نیز از این رویداد بهره لازم را خواهد برد.

|

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد
داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد

کریم جشنی، داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌حلی برای این معضلات پیدا کرد.

|

جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی
جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی

جهانشیر یاراحمدی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، محتوای آثار ارائه شده در این رویداد را هوشمندانه و متمرکز بر ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی دانست.

|

نگاهی به نمایش «مَچ مَدَک» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

هیاهویی شیرین برای هیچی تلخ!
نگاهی به نمایش «مَچ مَدَک» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

هیاهویی شیرین برای هیچی تلخ!

امین خرمی*: بی‌هیچ تردید و اغراقی باید گفت که سرزمین پهناور ایران در این موزاییک فرهنگی خود لبریز از قصه‌ها؛ داستان‌ها؛ متل‌ها؛ مثل‌ها و فولکلورهایی است که هر یک، عظمتی از تاریخ و تمدن این ...

|

نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد
نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد

امین خرمی*: قصه و داستان نمایشنامه «شیرهای خان‌بابا سلطنه»، داستانی که در بیش‌ از یک قرن گذشته به قلم افشین هاشمی روایت می‌شود؛ برای بسیاری از هنرمندان تئاتر و مخاطبان این هنر آشناست. اثری که ...

|

نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!
نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!

امین خرمی*: آیین «زار» میان مردمان خون‌گرم و دوست‌داشتنی جنوب کشورمان یکی از پُربسامدترین آیین‌ها در انتخاب هنرمندان آثار دراماتیک برای نگارش نمایشنامه‌هایی خوش‌نام و ...

|

نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟

امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی می‌کند که کماکان پرسش‌گری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری می‌کند که سال‌های ...

|

نظرات کاربران