در حال بارگذاری ...
کارگردان جویندگان‌طلا:

داشتنِ زنجیره‌ای از نداشتن‌ها در مشهد

این نمایش در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ اتفاق می افتد، زمانی که تب طلا در آمریکا باب شده بود و اصطلاحا به آن «تب الماس» می گفتند که در واقع نمادِ حرص و طمع آدم‌ها بود، و همه سعی داشتند از هم سبقت بگیرند و به بهای این سبقت کارهای غیر اخلاقی هم انجام می‌دادند

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خراسان رضوی، «کسب ثروت به هرقیمتی» از مسائل روز است، در اطراف و اکناف خود با جوانان بی‌شماری برخورد می‌کنیم که با سرچ «رابطه ی ثروت و سلامت» ، «چگونه ثروتمند شویم» ، «آموزش ارز دیجیتال» و..  روزانه در اینترنت پرسه می‌زنند.

به گزارش خبرنگار ایران‌تئاتر از خراسان رضوی،نمایش «جویندگان طلا» درست دست روی همین دغدغه گذاشته،اینکه آیا کسب ثروث به هربهایی،جواب تشنه‌گی ما را می‌دهد؟
این نمایش در اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 اتفاق می افتد، زمانی که تب طلا در آمریکا باب شده بود و اصطلاحا به آن «تب الماس» می گفتند که در واقع نمادِ حرص و طمع آدم‌ها بود، و همه سعی داشتند از هم سبقت بگیرند و به بهای این سبقت کارهای غیر اخلاقی هم انجام می‌دادند، کارگردانِ این اثر می‌گوید: حدود پنج ماه قبل سفارشی برای نوشتن، طراحی و اجرای این نمایش به ما رسید، موضوع را با میلاد کاشانی که از نویسندگان خوب مشهدی است مطرح کردیم و آن موضوع تبدیل به نمایشنامه شد. درواقع در این اثر می‌خواستیم از مخاطب بپرسیم که تا کجا می‌خواهد در طمع کسب ثروت به مسیر خود ادامه دهد؟ و البته لابه‌لای اثر نقدهای اجتماعی هم به سیستم های اداری زده شده است.

روانشناسی موفقیت و موضوعات انگیزشی که این روزها به صورت جمله‌های یک خطی یا آیتم‌های اینستاگرامی در فضای مجازی دست به دست می‌شود هم از مهم‌ترین موضوعات روز است که موافقان و منتقدان زیادی دارد،رمضانی با پیوند این مسئله به «جویندگان طلا»،«امید واهی» را یک نوع سم می‌داند و می‌گوید:تلاش بیهوده باعث می‌شود انسان نتواند به درستی مسیر پیش روی‌اش را ببیند و انتخاب درستی بکند،بنابراین «امید» در این اثر جایگاه مهمی دارد
اشباع کلاس‌های بازیگری تئاتر
این کارگردان که از مدیران آموزشگاه بازیگری «صحنه» نیز هست،به ارتباط این موضوع با یکی از چالش‌های بزرگ تئاتر یعنی انباشت‌ کلاس‌های بازیگری تئاتر از بازیگر اشاره کرده و اضافه ‌می‌کند:امروزه ما جوان‌هایی را می‌بینیم که با امید و ذوق فراوان و پرداخت هزینه‌های هنگفت بازیگری وارد موسسات آموزشی تئاتر می‌شوند و پس از آن سرخورده از این مسیر باز می‌گردند. موسسات آموزشی و یا افراد حقیقی از این علاقه‌ی جوان‌ها به بازیگری سوءاستفاده می‌کنند و از آن‌ها رقم‌های نجومی می‌گیرند،من به تازگی با رقم چهارصد میلیون،برای بازی در تمام آثار یک کارگردان بر خورده‌ام. کاش این کار یک خروجی داشته باشد چون در نهایت روی صحنه رفتن حداقل یک تلاش است،اما بعضا برخی از این علاقه‌مندان حتی به صحنه هم نمی‌رسند و مدرکی هم عایدشان نمی‌شود ودر نهایت تئاتری‌ها به کلاهبرداری متهم می‌شوند
او راه‌حل این مسئله را گذاشتن فیلتر برای ورود هنرجویان به عرصه تئاتر می‌داند و بیان می‌کند:به نظر من برای اینکه هر کارگردانی مجوز بردن یک اثر را به صحنه داشتند باشد،باید مسیری را طی کند،مثلا در سه اجرا،دستیار کارگردان باشد این‌گونه هم تئاتر از این آشفته‌گی در می‌آید و بر کیفیت نمایش‌های روی صحنه افزوده می‌شود. در بازیگری هم با داشتن یک شورای فنی،می‌توان سطح کیفی آثار را بالا برد.
زنجیره‌ی نداشتن‌ها در قطب دوم تئاتر کشور
کارگردان «جویندگان طلا» نبود دانشکده‌ی ادبیات نمایشی در مشهد را،از اساسی‌ترین مشکلات تئاتر می‌داند و می‌گوید:ما دردانشگاه اقبال اساتید خوبی برای این رشته داریم اما با فقر این رشته در دانشگاه‌های دولتی مواجه هستیم که باعث مهاجرت استعدادهای تئاتری به پایتخت می‌شود. ما در این شهر زنجیره‌ای از نداشتن‌ها را داریم که تمامی‌شان به هم مربوط هستند.
قهر شهرداری با انجمن هنرهای نمایشی
او با اشاره به مشکلات انجمن هنرهای نمایشی در استان می‌گوید:ما اهالی تئاتر حتی الآن نمی‌دانیم که آیا انجمن نمایش داریم یا خیر،و اینکه اگر داریم مدیر آن کیست. انتخابات انجمن هنرهای نمایشی معلق است،وضعیت مالکیت ساختمان تئاتر شهر مشخص نیست،انجمن نمایش و شهرداری باهم تعامل خوبی ندارند و دود آن در چشم اهالی تئاتر فرو می‌رود.شهرداری هیچ گونه حمایتی از تئاتر نمی‌کند،ما تئاتری‌ها اصلا قید حمایت شهرداری را زده‌ایم،با ما درست برخورد نمی‌شود و بعضا اگر حمایتی هم می‌شود،این حمایت توزیع عادلانه‌ای ندارد،روابط سیاسی و اجتماعی تعیین کننده‌ی تمام این اتفاقات است با روابط می‌توانید حمایت مالی،رسانه‌ی تبلیغاتی و بیلبورد و.. همه چیز داشته باشید.
ریسک سرمایه‌گذاری در «هنر»
« مسئولین در این شهر نمی‌خواهند تئاتری وجود داشته باشد» ایمان رمضانی در حالی این جمله را می‌گوید که از تئاتر را از دوران دبستان با حسن عابدی شروع کرده و از طریق آن ارتزاق می‌کند،او ادامه می‌دهد:مسئولین در شهر امام رضا(ع)نمی‌خواهند تئاتر و اندیشه‌ای باشد،بنابراین ما تئاتری‌ها می‌دانیم که نباید انتظار حمایتی هم داشته باشیم چراکه مرگ تئاتر برای آن‌ها بهتر است.
احمدرضا قرایی،تهیه‌کننده این اثر نیز در همین خصوص می‌گوید:در کل برنامه و زیرساخت جامعی برای حمایت از هنر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری مشهد وجود ندارد. ما در مشهد،شهری که اهالی تئاتر آن اینقدر در عرصه‌ی ملی و بین‌المللی افتخار آفرین بوده‌اند حتی یک بیلبورد برای تئاتر نداریم تا مردم از اجراهای ما مطلع باشند. ما برای اخذ یک تابلو برای تبلیغات محیطی‌مان باید مدام باید در حال رایزنی و چانه‌زنی با شرکت‌های تبلیغاتی باشیم
قرایی که چهارمین تجربه‌ی تئاتری‌اش را با این اثر پشت‌سر می‌گذارد،با تاکید بر ریسک سرمایه‌گذاری در هنر می‌گوید:تمام این مسائل سرمایه‌‌گذاری در حوزه‌ی «هنر» را تبدیل به یک کار پر ریسک می‌کند. اگر به‌دنبال تجارت و بازگشت سرمایه باشیم ورود به این حوزه اشتباه است

 

گفت و گو از: مرجانه حسین‌زاده




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است

محمد جهانپا، کارگردان نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ»، این اثر را برداشتی از داستان شاهنامه فردوسی بزرگ می‌داند و می‌گوید نمایش، نگاهی به زندگی کیخسرو دارد و به موضوع انتقام او از افراسیاب به خونخواهی پدرش و هزاران ایرانی کشته‌شده می‌پردازد.

|

گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند
گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند

محمدعلی دشتگلی، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران گفت هر رویدادی با عنوان جشنواره می‌تواند در زنده نگه‌داشتن تئاتر در هر مکانی موثر باشد و خود به خود سرمایه اصلی تئاتر که تماشاگر است نیز از این رویداد بهره لازم را خواهد برد.

|

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد
داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد

کریم جشنی، داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌حلی برای این معضلات پیدا کرد.

|

جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی
جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی

جهانشیر یاراحمدی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، محتوای آثار ارائه شده در این رویداد را هوشمندانه و متمرکز بر ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی دانست.

|

نگاهی به نمایش «مَچ مَدَک» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

هیاهویی شیرین برای هیچی تلخ!
نگاهی به نمایش «مَچ مَدَک» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

هیاهویی شیرین برای هیچی تلخ!

امین خرمی*: بی‌هیچ تردید و اغراقی باید گفت که سرزمین پهناور ایران در این موزاییک فرهنگی خود لبریز از قصه‌ها؛ داستان‌ها؛ متل‌ها؛ مثل‌ها و فولکلورهایی است که هر یک، عظمتی از تاریخ و تمدن این ...

|

نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد
نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد

امین خرمی*: قصه و داستان نمایشنامه «شیرهای خان‌بابا سلطنه»، داستانی که در بیش‌ از یک قرن گذشته به قلم افشین هاشمی روایت می‌شود؛ برای بسیاری از هنرمندان تئاتر و مخاطبان این هنر آشناست. اثری که ...

|

نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!
نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!

امین خرمی*: آیین «زار» میان مردمان خون‌گرم و دوست‌داشتنی جنوب کشورمان یکی از پُربسامدترین آیین‌ها در انتخاب هنرمندان آثار دراماتیک برای نگارش نمایشنامه‌هایی خوش‌نام و ...

|

نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟

امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی می‌کند که کماکان پرسش‌گری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری می‌کند که سال‌های ...

|

نظرات کاربران