در حال بارگذاری ...
تئاتر مشهد در سوگ حسین مقدم

جای او در صحنه نمایش و در قلب دوستان وفادارش خالی ماند

مرحوم حسین مقدم معروف بود به مهربانی و محبوبیت و شهره بود به صمیمیت با جوان تر‌ها که او را «عمو حسین» صدا می‌کردند. در ادامه، گفتار‌هایی از رضا حسینی، هادی نوری و علیرضا سوزنچی سه پیشکسوت و هنرمند تئاتر مشهد را در سوگ شادروان حسین مقدم می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خراسان، حسین مقدم در نوبت بود تا برایش مراسم بزرگداشت بگیرند. اما مرگ مهلتش نداد و حسین مقدم برای همیشه رفت. مرحوم حسین مقدم معروف بود به مهربانی و محبوبیت و شهره بود به صمیمیت با جوان تر‌ها که او را «عمو حسین» صدا می‌کردند.

با همکاران و دوستانش که درباره‌اش صحبت می‌کنیم نمی‌توانند جلوی بغضشان را بگیرند و از اندوه فراق یار و دوست قدیمی شان بریده بریده سخن می‌گویند و تمامشان بر یک ویژگی مرحوم مقدم اتفاق نظر دارند:«جوانمردی».

مقدم که کار هنری اش را با تئاتر و از سال ۶۹ آغاز کرد،سابقه بازیگری در نمایش‌های متعددی را در کارنامه داشت و همچنین در آثاری همچون «سبیل مردونه»،«گنج روان»،«مردی شبیه باران»،«گرگ‌های گرسنه»،«حلقه‌های ازدواج» به عنوان «بازیگر» و «دستیار صدابردار» حضور داشته است. این هنرمند فقید مشهدی 20 مهرماه بر اثر عوارض ناشی از بیماری کبد بدرود حیات گفت و 21 مهرماه در زادگاهش روستای «کاهو» به خاک سپرده شد.

رضا حسینی، کارگردان تئاتر که در شوک خبر درگذشت رفیق قدیمی‌اش است با بغض می‌گوید: حسین را از سال‌ها پیش می‌شناختم و به رفاقتمان افتخار می‌کردم، با اینکه سخت مریض بود و کبدش نیاز به پیوند داشت، خبر درگذشتش بازهم برای من و جامعه تئاتر مشهد شوک بزرگی بود.

او درباره ویژگی‌های کاری مرحوم مقدم یادآور می‌شود:ما در دنیای بازیگری به دنبال پدیده‌هایی هستیم که بیان و صدای خوبی دارند و خوش‌قامت و خوش‌قواره هستند که این ویژگی‌ها را حسین داشت. او بازیگری توانمند،ورزشکار،خواننده و نوازنده بود. ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که در کمتر بازیگری می‌توان پیدا کرد.
به گفته این کارگردان،حسین مقدم،فردی شاد بوده که با حضورش در تمرین هر نمایشی به گروه انرژی می‌داده و همچنین دل‌گرمی برای کارگردان بوده‌است.

علیرضا سوزنچی پیشکسوت تئاتر مشهد نیز در غم از دست دادن رفیق و همکار قدیمی‌اش اندوهگین است. وقتی با او تماس می‌گیریم مشغول تدریس است، اما وقتی از او می‌خواهیم درباره حسین مقدم صحبت کند با کمال میل می‌پذیرد.

به گفته سوزنچی شادروان حسین مقدم فعالیتش را در هنر تئاتر از سال ۱۳۶۹‌و با بازی در نمایش «نقل تلخ» آغاز کرد،پله پله در حرفه بازیگری پیشرفت کرد و جزو بهترین بازیگران تئاتر مشهد و ایران شد. این مدرس هنر‌های نمایشی می‌گوید:ما ۱۷ سال در نمایش «خورشید کاروان» با یکدیگر هم‌بازی و هردومان ایفاگر نقش اشقیا بودیم. به خاطر دارم که در صحنه نمایش گریه‌مان می‌گرفت و ناخواسته شرمنده امام حسین(ع)می‌شدیم.

او یادی از نمایش«دلبسته» می‌کند که مرحوم مقدم در آن تئاتر نقش اصلی را بازی می‌کرد: حسین مقدم در سریال «روایت عشق» نیز بسیار خوش درخشید و به‌واقع در تمام نقش‌هایی که بازی می‌کرد موفق ظاهر می‌شد: او در نقالی نیز زبردست بود، ما یکی از بازیگران و هنرمندان خوب و مهربان مشهدی را از دست دادیم.

هادی نوری پیشکسوت تئاتر مشهد که در دهه شصت با حسین مقدم آشنا شده با یادآوری اجرایی که این هنرمند فقید در تهران داشته می‌گوید: حسین مقدم تئاتری به نام «حسنی نگو یه دسته گل» را در موزه هنر‌های معاصر اجرا کرد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. مردم هم نمایش را دوست داشتند و هم تیپ و صدای خاص این هنرمند را.

نوری با اشاره به سفر‌های مشترکی که باهم برای حضور در جشنواره‌های گوناگون داشتند خاطرنشان می‌کند:او به لحاظ اخلاقی فردی،مهربان،متواضع،جوانمرد ودل‌سوز بود و هرچند در ظاهر چهره‌اش خشن بود،ولی به‌واقع دلی رئوف و مهربان داشت. کافی بود یک نفر مشکلی داشته باشد تا او درصدد رفع آن بربیاید. حتی در بستر بیماری هم نگران دیگران بود و حال بقیه را می‌پرسید.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است

محمد جهانپا، کارگردان نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ»، این اثر را برداشتی از داستان شاهنامه فردوسی بزرگ می‌داند و می‌گوید نمایش، نگاهی به زندگی کیخسرو دارد و به موضوع انتقام او از افراسیاب به خونخواهی پدرش و هزاران ایرانی کشته‌شده می‌پردازد.

|

گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند
گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند

محمدعلی دشتگلی، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران گفت هر رویدادی با عنوان جشنواره می‌تواند در زنده نگه‌داشتن تئاتر در هر مکانی موثر باشد و خود به خود سرمایه اصلی تئاتر که تماشاگر است نیز از این رویداد بهره لازم را خواهد برد.

|

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد
داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد

کریم جشنی، داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌حلی برای این معضلات پیدا کرد.

|

جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی
جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی

جهانشیر یاراحمدی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، محتوای آثار ارائه شده در این رویداد را هوشمندانه و متمرکز بر ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی دانست.

|

نگاهی به نمایش «مَچ مَدَک» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

هیاهویی شیرین برای هیچی تلخ!
نگاهی به نمایش «مَچ مَدَک» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

هیاهویی شیرین برای هیچی تلخ!

امین خرمی*: بی‌هیچ تردید و اغراقی باید گفت که سرزمین پهناور ایران در این موزاییک فرهنگی خود لبریز از قصه‌ها؛ داستان‌ها؛ متل‌ها؛ مثل‌ها و فولکلورهایی است که هر یک، عظمتی از تاریخ و تمدن این ...

|

نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد
نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد

امین خرمی*: قصه و داستان نمایشنامه «شیرهای خان‌بابا سلطنه»، داستانی که در بیش‌ از یک قرن گذشته به قلم افشین هاشمی روایت می‌شود؛ برای بسیاری از هنرمندان تئاتر و مخاطبان این هنر آشناست. اثری که ...

|

نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!
نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!

امین خرمی*: آیین «زار» میان مردمان خون‌گرم و دوست‌داشتنی جنوب کشورمان یکی از پُربسامدترین آیین‌ها در انتخاب هنرمندان آثار دراماتیک برای نگارش نمایشنامه‌هایی خوش‌نام و ...

|

نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟

امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی می‌کند که کماکان پرسش‌گری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری می‌کند که سال‌های ...

|

نظرات کاربران