در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی:

انجمن هنرهای نمایشی باید شرایط را به نفع تئاتر تغییر دهد

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور گفت: از وظایف روسای انجمن هنرهای نمایشی این است که باید شرایط را به نفع تئاتر تغییر دهد، به هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان جوان توجه داشته باشد و از همه اقشار هنرمندان حمایت کند.

به گزارش ایران تئاتر مدیرکل هنرهای نمایشی کشور گفت: از وظایف روسای انجمن هنرهای نمایشی این است که باید شرایط را به نفع تئاتر تغییر دهد،  به هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان جوان توجه داشته باشد و از همه اقشار هنرمندان حمایت کند.

به گزارش ایسنا، شهرام کرمی که در همایش «روسای انجمن‌های هنرهای نمایشی کشور» سخن می‌گفت، با بیان این مطلب اظهار کرد: تئاتر رشد کرده است؛ در شرایطی تئاتر ما رو به توسعه بوده که تعداد فعالان این عرصه زیاد است‌، تعداد گروه‌های نمایشی و تعداد مطالبات این حوزه نیز زیاد است، اگر تعداد مخاطبان، تعداد گروه‌های نمایشی و تعداد هنرمندان را به جهت آماری به نسبت ۱۰ سال پیش ارزیابی کنیم، شاهد رشد چشم‌گیر این حوزه هستیم، ولی منابع اعتباری، منابع انسانی و امکانات ما هیچ رشدی نداشته و در نتیجه ما با مطالبات انبوهی مواجه هستیم بدون این‌که منابع ما رشدی داشته باشد.

وی ادامه داد: این یکی از معضلات است و در واقع ما همیشه شاهد بودیم که هیچ وقت وضعیت تئاتر در وضعیت یکسان و قابل قبولی نبوده و ادامه دارد و تا وقتی ساختار درست نشود و شرایطی برای جذب اعتبار و امکانات در حوزه هنرهای نمایشی ایجاد نشود، این معضل ادامه خواهد داشت.

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور تصریح کرد: اعتبار تئاتر در سال ۹۷ چیزی حدود ۲۵ میلیارد بوده و امیدوارم امسال همین اعتبار جذب شود و در مقایسه با سال ۹۶ که ۳۳ میلیارد اعتبار مصوب داشته است، می‌بینیم رشد منفی داشتیم، در برابر رشد و توسعه‌ای که در عرصه تئاتر وجود دارد؛ اما با استناد به این موارد به چند موضوع در هنرهای نمایشی گریز می‌زنم.

کرمی گفت: اگر در یک استان تئاتر با رشد توام است، ناشی از توجه مدیرکل است. در برخی از استان‌ها، مدیرکل‌ها به هر دلیلی توجه کمتری به حوزه تئاتر می‌کنند و شاید تمایل طرف بیشتر به موسیقی باشد، بعضی‌ها بسیار سعی می‌کنند به صورت همه‌جانبه به حوزه‌های مختلف هنری توجه کنند.

وی گفت: این جلسه باید از دو طرف مطالبه‌گری داشته باشد. بسیاری از موضوعات مطرح شده از جهت ساختاری و اجرایی امکان عملی شدن ندارد، بسیاری از مباحث که ما در خصوص آن غفلت کردیم، باید مباحثی شود که بتوان آن‌ها را به صورت عملی اجرا کنیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور افزود: همیشه مطالبه وجود داشته است؛ این‌که سالن‌ها را تجهیز کنیم، تجهیز سالن‌ها در حوزه وظایف اداره کل هنرهای نمایشی نیست و انجمن هنرهای نمایشی نمی‌تواند ورود کند و جزو وظایف استان است.

کرمی ادامه داد: با ارزیابی در سال گذشته، مشاهده کردیم که در طول ۱۰ سال گذشته اعتبار زیادی جهت تجهیز سالن‌ها به استان‌ها از طریق انجمن بابت تجهیز سالن‌ها داده شد و با ارزیابی می‌بینم هیچ اتفاقی در سالن‌ها شکل نگرفته؛ یعنی فقط اعتباری پرداخت شده و دوباره همان سالن امسال مطالبه برای تجهیز داشته است؛ یعنی ما حتی بودجه‌ای را به یک استان بابت تجهیز سالن تزریق کردیم به جای این‌که تجهیز عملی اتفاق بیفتد.

وی گفت: ما هر سال ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون اعتبار اختصاص دادیم و دوباره سال بعد همان سالن درخواست برای تجهیز داشتند، سال گذشته در این عرصه ورود نکردیم و این وظایف اداره کل استان‌ها است که در این حوزه ورود کنند. ما تحت عنوان تولید اعتبار اختصاص می‌دادیم و بسیاری از موضوعات دیگر، مطالباتی است که انجمن هنرهای نمایشی و استان باید پیگیر باشد. اداره کل در بسیاری از این بخش‌ها وظیفه‌ای ندارد و نمی‌تواند نقش داشته باشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور بیان کرد: بیشترین اعتبار ما حدود ۱۶ میلیارد است که صرف حوزه جشنواره‌ها می‌شود. ما به همان اندازه که بابت تولید در تهران هزینه می‌کنیم، به همان اندازه بابت شهرستان‌ها هزینه می‌کنیم. ما حدود ۳ و نیم میلیارد تومان تولید در تهران هزینه و ۴ میلیارد تومان تولید در شهرهای ایران تزریق می‌کنیم، و این تلقی پیش می‌آید که در تهران اعتبارات بیشتری ثبت می‌‌شود.

کرمی ادامه داد: در راستای سیاست شفاف‌سازی، تمام پرداخت‌های ما در سال گذشته در سایت منتشر می‌شود. انجمن هنرهای نمایشی به عنوان متولی تئاتر کشور است در حالی که متولی تئاتر کشور خود هنرمندان هستد.

وی با تاکید بر اینکه انجمن هنرهای نمایشی بازوی اجرایی فعالیت تئاتر در تهران و انجمن هنرهای نمایشی است، افزود: اکنون رونق تئاتر ما از طریق انجمن هنرهای نمایشی است و ارگان‌های دیگر هم دخیل هستند. با هویتی که انجمن هنرهای نمایشی دارد، بخشی از هنرمندان جذب این فعالیت می‌شوند؛ برای این‌که به رشد و توسعه تئاتر کمک کنند.

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور اضافه کرد: در تعریف و ترسیم انجمن هنرهای نمایشی نقاط ضعف و قوت داریم. در برخی استان‌ها فعالیت هنرهای نمایشی چشمگیر و قابل توجه و فعال و موثر است که راهکارهای جدید در این عرضه ایجاد کرده است.

کرمی بیان کرد: متاسفانه در برخی استان‌ها فاصله بین هنرمندان و هنرهای نمایشی وجود دارد.

وی عنوان کرد: اولین برنامه مهم ما در سال جاری جشنواره تئاتر چهار سوی کشور بود که فقط سه استان کهگلویه و بویر احمر، فارس و بوشهر برای برگزاری اعلام آمادگی کردند و مجبور به منحل کردن آن شدیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور افزود: امسال با بهره‌گیری از یک هیئت علمی و بهره‌گیری از شرایط بومی و محلی که در آن طرح تعریف و بهره‌گیری از اساتید درجه یک اجرایی شده، اداره کل هنرهای نمایشی انجمن‌ها هیچ وظایفی در قبال آموزش هنرمندان ندارد، اما در حوزه اجرایی یعنی در حوزه عملیاتی تولید و اجرا ورود می‌کنیم.

کرمی با بیان اینکه ما درثبت گروه‌ها دچار ضعف هستیم، گفت: در شهر تهران اکنون هر شب ۱۴۰ نمایش اجرا می‌شود و ما ظرفیت بالقوه‌ای در این خصوص داریم و با جمعیت مخاطب خوبی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: هم‌چنین جشنواره تئاتر فجر به عنوان رویداد مهم صاحب پیشینه است و گروه‌ها تئاتر استانی سهم عمده‌ای در آن دارند.




مطالب مرتبط

در نشست خبری نمایش مطرح شد

«رورانس»؛ یک نقد اجتماعی است
در نشست خبری نمایش مطرح شد

«رورانس»؛ یک نقد اجتماعی است

نوید اسدیان که پس از چند سال دوری از عرصه تئاتر، نمایش «رورانس» را در مشهد روی صحنه آورده است، در نشستی خبری، تاکید کرد این اثر اجرایی که یک نقد اجتماعی به شمار می‌‌رود، برای او به مثابه یک چالش و ریسک بزرگ بوده است.

|

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی ۲۳ آبان به پایان رسید. در بخش صحنه‌ای، سه نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» از نیشابور،» یه جور دیگه یعنی همین» از مشهد و«برچسب» از کاشمر و در بخش خیابانی نمایش‌های «سمپوزیوم شمر و مجنون» از سبزوار، «هفت‌سنگ» از مشهد و «خون‌بست» ...

|

نظرات کاربران