در حال بارگذاری ...
هم‌زمان با قرار گرفتن در آستانه‌ی بیست و هشتمین جشنواره‌ی تئاتر استان خراسان رضوی

دور جدید فعالیت‌های رسانه‌ای در انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی

ایران تئاتر- آرش خیرآبادی، رییس جدید انجمن هنرهای نمایشی‌ی استان خراسان رضوی، یادداشتی را برای آغازِ فعالیت‌های رسانه‌ای در دوره‌ی مسوولیت‌اش، منتشر کرد.

ایران تئاتر- ایران تئاتر به گزارش روابط عمومی‌ی انجمنِ هنرهای نمایشی‌ی خراسان رضوی، در آستانه‌ی برگزاری‌ی بیست و هشتمین جشنواره‌ی تآترِ استانی، آرش خیرآبادی، رییس جدید انجمن هنرهای نمایشی در این استان، یادداشتی را برای آغازِ فعالیت‌های رسانه‌ای در دوره‌ی مسوولیت‌اش، منتشر کرد. متنِ کامل یادداشت، به شرح ذیل است:
 

به کوی می‌کده، یا رب، سَحَر چه مشغله بود
که جوشِ شاهد و ساقی و شمع و مشعله بود؟

حدیث عشق که از حرف و صوت مُستغنی‌ست
به ناله‌ی دف و نِی، در خروش و ولوله بود

مباحثی که در آن مجلسِ جنون می‌رفت
وَرای مدرسه و قال و قیلِ مساله بود

دل از کرشمه‌ی ساقی به شُکر بود، ولی،
ز نامساعدی‌ی بخت‌اش، اندکی گله بود

آن‌چه حضرتِ حافظ در چندِ بیتِ پیشْ‌گفته آورده، گویی واگوی حدیثِ عاشقی در این روزهای پر جُنب و جوشِ تآترِ خراسان رضوی است. تآترِ خراسان این روزها چنان به تکاپو و مشغله است که توانِ تماشاخانه‌های ما در برابرش اندک نُموده و لاجرم بر آن‌مان داشته تا از صحنه‌ها و سالن‌هایی بهره گیریم که در اختیارِ نهادها و ارگان‌های دیگر است.
بیش از بیست نمایش بر صحنه‌ی اجرا ست؛ و ما را بالفعل، تنها شش تماشاخانه تحتِ مدیریت و نظارتِ اداره‌ی فرهنگ و ارشادِ اسلامی است. باقی، از فرهنگ‌سراهای شهرداری و تماشاخانه‌های خصوصی و سالن‌های منتسب به ادارات و ارگان‌های دولتی و شبه‌دولتی تأمین می‌شود. این خود، آینده‌ای درخشان برای تآترِ امروز خراسان را نوید می‌دهد که از بامدادانِ رخشیدنِ هنرهای نمایشی در این سامان، تا امروز، طلایه‌دارِ تآترِ ایران بوده و اینک، دومینِ قطبِ تآترِ کشور، پس از پای‌تخت به شمار می‌رود.
مدتی ست که اخبارِ روی‌دادهای خراسان رضوی، به رسانه‌هایی چون رسانه‌ی گران‌سنگِ ایران‌تآتر نمی‌رسد. دلیل‌اش را باید در چهارِ عنوانِ خلاصه، تلخیص کرد:
1-    برگزاری‌ی انتخاباتِ انجمنِ هنرهای نمایشی و جابه‌جا شدنِ مسوولیت‌ها از هیئت‌مدیره‌ی پیشین به هیئت‌مدیره‌ی تازه.
2-    هم‌زمانی با بیست و هشتمین جشنواره‌ی تآترِ استان خراسان رضوی که بالمآل، کمر بستن به انجام‌اش، زمان‌خوار و زمان‌شکار بود.
3-    توالی و ترتیبِ رخ‌داده‌های انتخابات و جشنواره‌ی تآترِ استانی، هم‌تقویم با برگزاری‌ی دو انتخاباتِ انجمنِ هنرهای نمایشی در دو شهرِ استان: انتخاب هیئت‌مدیره‌ی شهرهای نیشابور و قوچان. و این نیز، بسا که زمان می‌گرفت.
4-    تغییراتِ گسترده‌ی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در قوانینِ انتشار خبر از سوی انجمنِ هنرهای نمایشی‌ی استان و تغییراتِ بزرگ در شکلِ اطلاع‌رسانی. که سبب می‌شد تا روی‌داده‌ها، از معبر تازه‌ای به رسانه‌ها رسند.
به عنوانِ رییسِ انجمنِ هنرهای نمایشی‌ی استان خراسان رضوی، مرا مهلتی می‌بایست تا می‌توانستم این مشغله‌ی پر فراز و نشیب را بگذرانم و چاله‌های چالش‌آور و دست‌اندازهای دستْ‌بند را بگشایم و فرصتی به رخصتِ آسوده فراچنگ آورم که این همه را سامانی دهم و چهارچوبی فعال، استوار، پابرجا و بی‌تزلزل را درست کنم که بر بُن‌اش بتوان کاخی بلند فرازید تا از باد و باران گزند نیابد.

گرچه شاید در ارسالِ اخبار و خوشه‌چینی‌ی گفتار، متهم به کاهلی شده‌ایم، اما این به آن می‌ارزید که خبر، سست‌نهاد و بی‌بنیاد و ابتر به مخاطبان رسد. پس، علاجِ کار در آن بود تا قرصْ‌دل از قوانین و دلْ‌استوار به مقررات، صبر کنیم تا همه‌ی شرایطِ تثبیت فراهم گردد، آن‌گاه دست به کارِ خبررسانی شویم.
امروز که در خدمتِ شما هستم، روابطِ عمومی‌ی انجمنِ هنرهای نمایشی‌ی استان خراسان رضوی، فعالانه در عرصه‌ی تهیه و تنظیم و تنشیرِ خبر پا به عرصه‌ی اطلاع‌رسانی نهاده، تارنما[سایت]ی ویژه‌ای در این انجمن آماده و نیز نیروی متخصصِ انسانی‌اش فراهم گشته تا مِن‌بعد، اگر خدا بخواهد، به قدرت و کفایت، هر آن‌چه باید و شاید را به اطلاعِ عموم برسانیم.

تأخیری که در این بازه‌ی زمانی‌ی دو ماهه در امرِ خبررسانی داشتیم را عذرگزارم. اما هم‌زمان، امیدوارم که در دایره‌ی خدمت به نشرِ اخبارِ روزانه‌ی تآتر این زادْبوم، بیش از پیش فعالیت کنیم و حضوری به رنگِ پُرتر، بر بومِ هنرهای نمایشی‌ی کشور داشته باشیم؛ ان‌شاءالله.


با پیش‌کش درودهای بی‌پایان: آرش خیرآبادی
رییس انجمن هنرهای نمایشی‌ی استان خراسان رضوی
 




مطالب مرتبط

کارگردان نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه»

محسن مسعودی‌فر: حضور جوانان در رشد تئاتر شهرستان‌ها موثر است
کارگردان نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه»

محسن مسعودی‌فر: حضور جوانان در رشد تئاتر شهرستان‌ها موثر است

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان رضوی، سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی از شنبه 20 آبان ماه به دبیری محمد جهانپا در دو مجموعه مجتمع امام رضا(ع) و حوزه هنری در دو بخش صحنه‌ای و ...

|

نظرات کاربران