در حال بارگذاری ...
رونمایی از پوستر نمایش «آنومی»

تئاتر آنومی رسالت هنر است

عابدین زاده دیروز در نشست خبری و رونمایی از پوستر نمایش «آنومی» که با حضور برخی هنرمندان، مسئولان استانی و اصحاب رسانه در پردیس تئاتر مستقل مشهد برگزار شد، اظهار کرد: نویسندگان این نمایش برای شکل‌گیری این متن ساعت‌ها در جلسات محاکمه‌ی ما حضور داشتند و با قضات صحبت می‌کردند. ما در قوه قضاییه بینش هنری نداریم و وظیفه ما تحقیق پژوهش و قضاوت است.

⁨⁩به گزارش ایران تئاتر، معاون دادستان مشهد با اشاره به اینکه در اصل هنرمندان دعوت دستگاه قضا را برای پرداختن به موضوعات اجتماعی پذیرفتند بیان کرد:  این برای ما ارزشمند است که یک گروه هنری آنچه که مطابق با واقعیت باشد را در هنر خود به کار گیرد.
عابدین زاده با اشاره به وظایف دستگاه قضا در قانون بیان کرد:  پیشگیری از وقوع جرم است از مهم‌ترین ارکان قانون اساسی است.
وی افزود: شاید کمتر به آن توجه شده باشد اما مجازات، آثار اجتماعی منفی برای خانواده مجرم و خود مجرم به وجود می‌آید که می‌تواند مقدمه جرم دیگری باشد اما پیشگیری از وقوع جرم این راه را می‌بندد.
وی افزود: در بحث پیشگیری از وقوع جرم استفاده از ابزار هنر در عرصه‌های مختلف بسیار کارآمد است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته می‌شود.
عابدین‌زاده با اشاره به همکاری دادگستری مشهد و این گروه هنری برای اجرای نمایش بیان کرد: ارتباط دستگاه قضا با گروه‌های هنری سبب اعتماد متقابل بین این دو گروه می‌شود.
معاون دادستان مشهد یادآور شد: نویسندگان این نمایش در تمام جلسات دادگاه حتی در جلسات غیر علنی با هماهنگی‌های لازم حضور داشتند و این حضور به خاطر آشنا شدن با روح پرونده است که این روح را فقط در جلسات حضوری دادگاه می‌توان لمس کرد.
وی گفت: از دیگر مزیت‌های این نمایش گستره مخاطب آن است که می‌تواند طیف وسیعی از مردم را که قطعاً امکان حضور در جلسات دادگاه را نداشتند با این پرونده و آسیب‌های اجتماعی آن آشنا کند.
«آنومی»؛ نمایشی براساس پرونده قتل 2 کودک توسط مادر
نویسنده نمایش آنومی نیز در بخش دیگری از این جلسه گفت: از یک سال پیش که از طرف کارگردان این اثر، طرحی به من ارائه شد به سراغ پرونده‌های موجود در دادگاه‌های مشهد رفتم. ان زمان نمی‌دانستم تا چه حد می‌توانم به سمت تاتر مستند حرکت کنم.
شادی غفوریان با اشاره به اینکه در نمایش به ۸۰ درصد پرونده واقعی وفادار بودیم، افزود: در ابتدا نمی‌دانستم که چقدر این تئاتر مستندگونه خواهد بود و چقدر باید فیلترهای هنری را رعایت کند.
وی با بیان اینکه قطعاً هر اثر هنری باید دغدغه‌مند بوده و تلنگری به جامعه باشد، متذکر شد: مخاطب این نمایش نباید انتظار یک نمایش مفرح و سرگرم کننده را داشته باشد چرا که این تئاتر تلخ و قابل تامل است و تئاتر ابزار خوبی برای فکر کردن است.
نویسنده تئاتر «آنومی» گفت: این نمایش بر اساس پرونده‌ای در دادگاه مشهد است که خانمی متولد سال ۶۲ یک فرزند سه ساله و یک فرزند ۸ ساله خود را در خواب به قتل رسانده است.
فکر نمی‌کردم این نمایش ساخته شود
در ادامه کارگردان نمایش «آنومی» گفت: وقتی در اسفندماه سال گذشته درخواستم را به دادگستری مشهد برای همکاری دادم فکرش را هم نمی‌کردم که این نمایش بتواند روزی ساخته شود، اما بعد از تعطیلات عید پاسخ مثبت پیشنهاد همکاری را از دادگستری گرفتم.
عادل توکلی نسب با اشاره به ساختار کلی این نمایش اظهار کرد: این نمایش شامل پنج اپیزود می‌شود که البته هنوز یک اپیزود آن مجوز لازم را نگرفته است و امیدواریم شورای بازبینی مجوز آن را هم بدهد.
وی خاطرنشان کرد: «آنومی» یک واژه فرانسوی است و به زمانی گفته می‌شود که هنجارهای سنتی در یک جامعه از بین رفته و هنجار جدیدی شکل نگرفته است.
«آنومی» تلخ نیست، به ذات هنر نزدیک است
بازیگر نقش قاضی در این تئاتر گفت: معتقدم مسائل فرهنگی در جامعه ما بیشتر قائم به فرد است و مثلا اگر امیرکبیر نبود دارالفنولی هم نبود.
رضا حسینی افزود: این نمایش تلخ نیست بلکه به ذات تئاتر نزدیک است، تئاتر در جنس خودش آگاهی‌بخشی فرهنگی است و از قالب یک نمایش صرفا سرگرم‌کننده درآمده است.
وی با اشاره به رسالت تئاتر و هنرمند بیان کرد: رسالت تئاتر این است که چیزهایی که در جامعه وجود دارد را بازتاب کند و وظیفه من هنرمند درمان این مشکلات نیست بلکه درمان کار سیاست‌مداران و مسؤولان است.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: در تئاتر مستند ما اصل موضوع را می‌گیریم و آن را بازسازی می‌کنیم و نزدیک شدن به واقعیت سخت است چراکه واقعیت آنقدر تلخ است که نمی‌توان به آن نزدیک شد.
حسینی در مورد بازی‌اش در نقش قاضی توضیح داد: چون تئاتر مستندگونه است قاعدتا در بازی‌ها هم باید بازیگرها اکت‌های نزدیک به واقعیت داشته باشند.
وی ادامه داد: من در جلسه‌ای که با قاضی این پرونده صحبت می‌کردم سعی در ضبط تمام حرکات و رفتار او برای استفاده در نقش خود داشتم.
تئاتر و پیشگیری از وقوع جرم
در ادامه این نشست یکی از کارگردانان تئاتر مشهد گفت: همیشه فکر می‌کردم رفتن به سمت موضوعات اجتماعی و قضایی قبحی دارد که نباید برای جامعه ریخته شود.
فرشید تمری افزود: اما امروز متوجه شدم که نه تنها رفتن به سمت این موضوع اشکالی ندارد بلکه برای پیشگیری از اتفاقات مشابه اجرای این نمایش‌ها لازم است.
هنرمندان خراسانی از فرهنگ خراسان الهام گرفتند
یکی دیگر از بازیگران این تئاتر در این نشست گفت: خراسان همیشه از تنوع فرهنگی برخوردار بوده است و در تاریخ صد و چند ساله تئاتر خراسان همین ویژگی نمایان است.
رضا عرفانی اظهار کرد: هر هنرمند خراسانی با نگاهی به پیشینه فرهنگی و هنری استان خود به خلق آثار هنری می‌پردازد و تئاتر «آنومی» هم از این قاعده مستثنی نیست و نویسندگان آن از آبشخور بزرگ فرهنگ خراسان الهام گرفته‌اند.
وی گفت: تئاتر آنومی حاصل یک همگرایی بین هنرمندان و مسؤولان استان است.
مسیر جدید تئاتر با آثار مستندگونه
مجید فولادیان استادیار جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه این نشست گفت: پرداختن به موضوعات اجتماعی و جامعه را در آثار هنری، بیشتر در سینما می‌بینیم اما در عرصه تئاتر کمتر شاهد چنین موضوعات مستند گونه بودیم و من معتقدم یک کار خوب هم در این عرصه قابل قبول است چرا که شروع‌کننده مسیر جدیدی در تئاتر است.




نظرات کاربران