در حال بارگذاری ...
 عبدالله برجسته:

سازمان برنامه و بودجه با هنر تئاتر بیگانه است

عبدالله برجسته گفت: کسانی که در این سازمان، بودجه تئاتر را تصویب می‌کنند نشان داده‌اند که با این هنر بیگانه هستند زیرا مبلغ بسیار اندکی برای تئاتر در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش تئاتر خراسان رضوی، این کارگردان تئاتر در چارچوب میزگرد نحوه حمایت دستگاه‌های دولتی از تئاتر در گذشته و حال، ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: هنگامی‌ که جامعه‌ دچار بحران اقتصادی است تمام اجزا و ارکان یک مجموعه را دچار مشکل می‌کند، تئاتر هم با این مشکلات روبرو شده و تقریبا نزدیک به ۵ و ۶ سال است که دولت شرایط اقتصادی مناسبی ندارد.
این هنرمند تئاتر ادامه داد: طبیعتا در این مدت تئاتر هم دچار مشکل شده و چند سالی است که هیچ بودجه تولیدی در اختیار گروه‌های تئاتر قرار نگرفته و تنها فعالیت‌های روزمره‌ای که در هر سال انجام می‌شده، صورت گرفته است.
این کارگردان تصریح کرد: در حال حاضر بودجه‌ای که دولت صرف تئاتر می‌کند در واقع به جشنواره‌ استانی که در هر سال برگزار می‌شود، تعلق می‌گیرد و مشکل اصلی از آن جایی شروع می‌شود که دولت با همان موضوعات گذشته، تئاتر را تعریف می‌کند.
وی افزود: بودجه‌ای که به تئاتر تخصیص داده می‌شود براساس همایش و اردیبهشت تئاتری‌ است که برگزار می‌شود و به این دلیل است که دچار مشکل شده‌ایم و متاسفانه حمایتی در این حوزه صورت نمی‌گیرد.
برجسته عنوان کرد: بودجه‌های زیر ساختی دچار مشکل شده است و در سالی که تئاتر شهر افتتاح شد، قرار بود برای تئاتر شهر در هر سال ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شود ولی تا به این لحظه هزینه‌ای دریافت نشده است.
 
مشهد به لحاظ سخت‌افزاری دچار مشکل شده است
این مدرس تئاتر گفت: شهر مشهد به لحاظ سخت‌افزاری به شدت با مشکل مواجه شده است و دولت هیچ‌گونه حمایتی برای بهتر شدن این وضعیت انجام نمی‌دهد.
وی خاطر نشان کرد: فراهم کردن شرایط سخت‌افزاری جز اولیه نهاد فرهنگی در شهر است و معتقد هستم معنای تفکر فرهنگ که می‌تواند هنر والایی را در ذهن مخاطب ایجاد کند به تدریج این هنر والا به فراموشی سپرده شده است.
این کارگردان اظهار کرد: نزدیک به ۱۷ سال است که در اداره ارشاد مشغول به همکاری هستم و این اداره در حد توان هزینه می‌کند اما متاسفانه این هزینه‌ها برای هنر تئاتر کافی نیست.
 
برای تجهیز سالن‌های تئاتر به امکانات بیشتری نیاز داریم
برجسته تصریح کرد: برای تجهیز سالن‌های تئاتر به امکانات و هزینه‌های بیشتری نیاز داریم اما این موضوع برای مسئولین قابل تصور نیست که عمر یک پروژکتور یکبار مصرف است ولی در سالن‌های ما بالغ بر ۵ سال که با یک پروژکتور کار می‌شود.
وی ادامه داد: برای عده‌ای از افراد قابل توجیه نیست که فقط یکبار می‌توان از پروژکتور استفاده کرد و مسئولین این امر به راحتی روی بودجه‌های تولیدی خط می‌کشند و با هنر، به ویژه تئاتر بیگانه هستند.
وی خاطر نشان کرد: شاید مقصر ما و وزارت خانه ارشاد باشیم که آن‌ها را برای تماشای تئاتر دعوت نمی‌کنیم تا از نزدیک شاهد کمبودها و نابسامانی‌ سالن‌ها باشند، تا شاید در اختصاص بودجه موفق‌تر عمل کنند.
 
عدم حمایت دولت باعث شد تا به سمت خصوصی‌سازی برویم
این مدرس تئاتر اظهار کرد: دولت تنها از جشنواره‌ها حمایت می‌کند و به صورت جدی به تئاتر توجهی ندارد ولی باید مبلغی پرداخت شود تا اهالی تئاتر بتوانند به کار خود ادامه دهند، زیرا مردم به تئاتر علاقه دارند و ما هم به انتخاب آن‌ها احترام می‌گذاریم و نمایش‌های مختلف را اجرا می‌کنیم.
برجسته گفت: متاسفانه در چهار سال اخیر هیچ مبلغی از طریق دولت برای حمایت از تئاتر هزینه نشد و ما به طور ناخودآگاه به سمت خصوصی‌سازی رفتیم و این موضوع در ابتدا از تهران شروع و مشهد هم به عنوان دومین شهر با این مشکل مواجه شد.
 
خصوصی شدن یک جریان فرهنگی است که می‌تواند خطرناک باشد
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: تصور می‌کنم در این مدت کوتاه خصوصی شدن یک جریان فرهنگی است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد و اگر دیگر کشورها را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این تغییر به تدریج شکل گرفته است.
این مدرس تئاتر ادامه داد: زمانی که تئاتر به خصوصی‌سازی تبدیل شد طبیعتا گروه اجرایی تمام تلاش خود را می‌کند که بفروشد در نتیجه در مقابل این تلاش ممکن است نمایش بار هنری یا تفکری نداشته باشد.


دولت باید بخشی از حمایت خود را معطوف به تئاتر کند
 وی عنوان کرد: برای اینکه تئاتر در شهر مشهد ماندگار باشد، دولت باید از آن حمایت کند و حداقل بخشی از حمایت‌های خود را معطوف به تئاترکند چرا که این هنر در بالاترین شکل هم نیازمند حمایت‌های دولتی است.
برجسته افزود: اگر گفته می‌شود که باید از تئاتر حمایت شود به این معنی نیست که تمام هزینه‌ها را دولت بپردازد بنده معتقدم اگر۷۰ درصد هنرمند تلاش می‌کند ۳۰ درصد هم باید دولت حمایت کند تا حداقل هنرمندان بتوانندکاری را که مد نظر دارند انجام دهند.

 

در میان ارگان‌ها، بودجه ناعادلانه تقسیم‌ می‌شود
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: این موضوع را می‌پذیریم که اداره کل فرهنگ و ارشاد متولی اصلی فرهنگ و هنر است اما چرا بودجه فرهنگی سایر ارگان‌ها از اداره فرهنگ و ارشاد بیشتر است، ارگان‌های مختلف بودجه‌هایی را به عنوان فرهنگ و هنر استفاده می‌کنند که اصلا به صورت تخصصی و کارشناسی شده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
برجسته افزود: دانشجویان فارغ‌التحصیل با تجربه در شهر مشهد وجود دارد که در حوزه تئاتر بسیار تلاش می‌کنند و بعد با یک تقسیم‌بندی ناعادلانه بودجه‌ به یک ارگانی که هیچ تخصصی به کار هنر ندارند اختصاص می‌یابد.
وی گفت: حتی اگر یک درصد بودجه‌های فرهنگی استان وارد کانال فرهنگ و ارشاد اسلامی شود به مراتب اتفاقات بهتری برای تئاتر صورت می‌گیرد و درحال حاضر اجاره سالن تئاتر و تبلیغات از جمله هزینه‌هایی است که خود هنرمندان پرداخت می‌کنند.
این مدرس تئاتر در پاسخ به این سوال که برای حفظ استقلال تئاتر چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید، عنوان کرد: هنرمندان تئاتر یک ناراحتی که دارند گویی برای مسئولین، یک امر کاملا طبیعی شده که هنرمندان باید تمام هزینه‌ها را پرداخت کنند و این موضوع بسیار دردناک است چرا که این موضوع برای مسئولین یک عادت تلقی می‌شود.
 
برای اقتصاد هنر، باید جذب مخاطب کنیم
این نویسنده خاطر نشان کرد: خوشبختانه مردم مشهد از تئاتر بسیار استقبال می‌کنند و تصور می‌کنم که باید تعریف دولت نسبت به تخصیص بودجه تغییر کند تا بتوانیم مخاطبان خود را حفظ کنیم.
وی اظهار کرد: بهترین کار برای اقتصاد هنر این است که باید جذب مخاطب کنیم و قانونی گذاشته شود که هر چقدر نمایش به فروش رسید به همان میزان هم از سوی دولت حمایت صورت گیرد کارهایی که مخاطب پسند است بسیار ارزشمند و دولت باید به مردم نگاه کند چرا که اگر به آن‌ها توجهی نشود استقبالی صورت نمی‌گیرد.
برجسته خاطر نشان کرد: واقعا مردم مشهد سنگ تمام گذاشتند و ثابت کردند که تئاتر را دوست دارند و حتی هنرجویانی که برای آن‌ها کلاس آموزش برگزار می‌کنیم بسیار استقبال کردند و در مقابل، هنرمندان هم به وظیفه خود عمل می‌کنند.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: امکاناتی که در سالن‌ها وجود دارد از نظر کیفیت نامطلوب هستند و در روزهای تابستان مخاطب را در یک سالن گرمی که کولر ندارد و یا در زمستان که سیستم گرمایشی وجود ندارد می‌بریم و توقع داریم که برای اجرای تئاتر حضور داشته باشند.
 
با تاسیس سازمان تئاتر می‌توانیم ایجاد شغل کنیم
این نویسنده تئاتر عنوان کرد: سازمان تئاتر از جمله طرح‌های خوبی است که تمام بودجه‌های فرهنگی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف وارد این سازمان می‌شود و این سازمان تمام بودجه‌های مختلف را در طول سال صرف تولید تئاتر می‌کند تا یک حرکت مفید و مثبت شکل ‌گیرد.
این مدرس تئاتر تصریح کرد: برای تشکیل چنین سازمانی کار سخت و پیچیده‌ای نیست که از هر ارگان یک کارشناس استخدام شود و تمام کارها باید به صورت تخصصی عملی شود و تاسیس سازمان تئاتر باعث می‌شود تا ایجاد شغل در میان افراد صورت گیرد.
وی اظهار کرد: مشکلی که در این حوزه وجود دارد این است که مفهوم تئاتر را به معنای واقعی نمی‌دانیم و باید تعاریف خود را به یکدیگر نزدیک کنیم و بپذیریم که تئاتر یک تخصص است و اگر قرار است به وسیله تئاتر بر روی مخاطب تاثیری گذاشته شود راهی جز این که تئاتر را به دست یک متخصص بسپاریم، نداریم.
 
تئاتر به افراد متخصص و کارشناس نیاز دارد
وی افزود: تئاتر یک هنر تخصصی است و در این حیطه افراد متخصص و کارشناس نیاز دارد تا بتواند مخاطب جذب کند و پیشنهادی که من برای سازمان تئاتر دادم اگر عملی شود اتفاقات بسیار درخشانی برای تئاتر رخ می‌دهد.
این کارگردان تئاتر اظهار کرد: افتخار شهر مشهد هنر تئاتر است و افتخاراتی را که برای هنر تئاتر دارد نمی‌توان با هنر سینما، تجسمی، خوش‌نویسی مقایسه کرد و همچنین تئاتر گل سر سبد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
این مدرس تئاتر افزود: هنرمندان تئاتر مشهد در این سه سال به معنی واقعی، کلمه اقتصاد مقاومتی را انجام دادند و با این شرایط بد اقتصادی بسیار خوب عمل کردند و این شرایط باعث شد تا آن‌ها مهارت لازم را کسب کنند.

 




نظرات کاربران