در حال بارگذاری ...
به بهانه آغاز سال سوم شنبه های خوانش

‌شنبه‌های خوانش کلاس آموزش است

حسین وحدتی: خوانش آثارمهجورمانده یا نمایشنامه هایی که به دلایل طولانی بودن یا پرزحمت و پرهزینه بودن برای اجرا ویا بی مهری و بی سلیقگی ازظهور وحضور برصحنه دورمانده‌اند و دوم معرفی اثر توسط نویسنده جهت دریافت واکنش ها و نقدها و پیشنهادات از مخاطبین. سوم تمرین کارگردانی و بازیگری از طریق خوانش نمایشنامه و کم کردن فاصله‌ای نه چندان واقعی و حقیقی میان بخشی که خود را حرفه ای میداند با بخشی که نوظهور است و سعی دارد از و با خوانش نمایشنامه خود را به جرگه حرفه‌ای ها نزدیک نماید.

همه‌ی این عوامل شاید از مهمترین دلایل رونق رویداد نمایشنامه خوانی باشد که هر یک از این انگیزه ها را می توان فایده مند تلقی کرد وحتی مورد حمایت قرار داد

طراحی نشست های تخصصی نمایشنامه خوانی شنبه‌های خوانش که به نظر می رسد در آستانه سومین سال فعالیت ش می‌تواند جایگزین خوبی برای شکل جشنواره‌های رویداد خوانش باشد چرا که به نظر من ایجاد جشنواره وتعیین گروه داوران وگزینشگران و تقدیم انواع تندیس ها و تقدیرنامه ها برای نمایشنامه خوانی در شکل گیری این باورکه نمایشنامه خوانی همانا هم ارز یک اثر هنری است نقش و سهم بسیاری داشته است. پس می توان ادعا کرد حقیقت داردکه ظهور پدیده نمایشنامه خوانی وگسترش آن وهر نوع باورناروایی پیرامون آن از خدمات جشنواره ای شدن نمایشنامه خوانی است. باورکنیم جشنواره‌ای شدن نمایشنامه خوانی و نیز گسترش آن نه راه کاری برای مدیریت علمی تئاتر برای هنر جویان است ونه فراگیرکردن آن میان علاقمندان آن مفید خواهد بود ، قصد نشست‌های تخصصی نمایشنامه خوانی کیفیت بخشی به این مهم با اهمیت دادن به متون انتخابی برای خوانش است . واگر گروه های خوانشگر به این مهم اهمیت ندهند نسل آینده تئاتر تجربی و آکادمیک ما با تجربه دردناکی از لاغر و نحیف بودن بدنه ی تئاتر رو برو خواهند شد که خود مسبب آن بوده اند

جریان نمایشنامه خوانی شنبه های خوانش می خواهد و می تواند فقدان نظام آموزشی را در ساختار تئاتر شهرستان به نمایش بگذارد و تا حد امکان جای آن را بگیرد و خود تبدیل به یک سیستم آموزشی خود جوش و محفلی بشود . و بر اساس همین رویکرد تمرکز سال نود وچهار ما گسترش این نشستها در سطح شهرستانهای استان خراسان بود که اینک با پی گیری های زیاد موفق شدیم شهرستانهای چناران. خواف .قوچان نیشابور. تربت حیدریه .کاشمر و سبزوار راهم فعال کنیم و حتی مسئول هماهنگی امور شهرستانها را در این بخش فعال کنیم که جناب آقای احسان روحی زحمت این مهم را بعهده دارند

به نظر می رسد اگر نمایشنامه خوانی جزو اهداف و برنامه های هر گروه نمایشی باشد و تحت نظارت و هدایت مدیران گروه نمایش قرار بگیرد و آنها نیز از این انگیزه ها با وارد کردن مشاور و کارشناس به گروه خوانشگر حمایت نمایند میتوان از آسیبهای جدی نمایشنامه خوانی که با رویکرد تمرینی و آموزشی و خود اظهاری رواج یافته جلو گیری کرده و از توان بلقوه ی آموزشی آن بیشترین و بهترین بهره برداری را داشته باشیم خاصا با انتخاب متون شاخص و تاثیر گذار . نمایشنامه خوانی اتفاقی است که قابلیت اختصاص دادن محفلهای کوچک شبه فرهنگی همانند کافی شاپ ها کافه کتابها و سفره خانه های سنتی و یا حتی هتل ها و مراکز پذیرایی را برای خود دارد که ما براساس همین قابلیت و با هماهنگی که با مسولین اداره ارشاد مشهد داشتیم قرار شد جهت بهره برداری علمی بیشتر و ترویج تفکر دراماتیک بین مخاطبین بیشتر چنین فضاهایی. خوانش های در خواستی کافه کتابها و کافی شاپها نیز تحت نظارت و مشاوره نشست های تخصصی نمایشنامه خوانی استان قرار بگیرد که خوشبختانه با استقبال زیاد این محافل و پاتوقهای هنری مواجه شدیم

و این همه برای این است که دیگر اثر هنری دانستن فعالیت نمایشنامه خوانی که بخش مهمی از این باور را جشنواره ای شدن این رویداد باعث شده بود را به حداقل رسانده و کم کم بزرگترین آفت جریان آموزشی نمایشنامه خوانی را که شکل جشنواره ای گرفته بود را حذف کنیم و دانش تئاتر در میان مردم گسترش دهیم

ما میخواهیم ادعا کنیم که نشست های تخصصی نمایشنامه خوانی میتواند خلا بخش مهمی از سیستم اموزشی در شهرستانها را بر طرف ساخته و در تولید نیروی انسانی یاریگر خوبی برای نظام آموزشی هنر نمایش باشد چرا که بعنوان متدی برای آموختن و کسب تجربه ی صحیح برای تحلیل متون و هدایت بازیگر و نقد و تحلیل نمایشنامه عمل می کند بشرطی که جریان نمایشنامه خوانی را سهل و ساده تلقی نکنیم و صرفا فرصتی برای پر کردن (سیاهه ی بلوف نامه ی با تجربه هستم ) و یا بهانه ی برای دور هم بودن شبه هنرمندانه و روشنفکرانه ی خوبی استفاده نکنیم ؛ و سخت کوشی و عمل طاقت فرسای تحلیل و فهم و تمرین و تمرین را برای به فرجام رساندن یک اثر دراماتیک با نمایشنامه خوانی آغاز کنیم و به انجام برسانیم.




مطالب مرتبط

در نشست خبری نمایش مطرح شد

«رورانس»؛ یک نقد اجتماعی است
در نشست خبری نمایش مطرح شد

«رورانس»؛ یک نقد اجتماعی است

نوید اسدیان که پس از چند سال دوری از عرصه تئاتر، نمایش «رورانس» را در مشهد روی صحنه آورده است، در نشستی خبری، تاکید کرد این اثر اجرایی که یک نقد اجتماعی به شمار می‌‌رود، برای او به مثابه یک چالش و ریسک بزرگ بوده است.

|

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی ۲۳ آبان به پایان رسید. در بخش صحنه‌ای، سه نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» از نیشابور،» یه جور دیگه یعنی همین» از مشهد و«برچسب» از کاشمر و در بخش خیابانی نمایش‌های «سمپوزیوم شمر و مجنون» از سبزوار، «هفت‌سنگ» از مشهد و «خون‌بست» ...

|

نظرات کاربران