در حال بارگذاری ...
رئیس اداره هنرهای نمایشی ارشاد خراسان رضوی:

تئاتر مترادف با اندیشه و تفکر است

رئیس اداره هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: وقتی صحبت از تئاتر می‌شود ناخود‌آگاه کلمه ای به ذهن انسان متبادر می‌شود که معطوف به اندیشه است.

رئیس اداره هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: وقتی صحبت از تئاتر می‌شود ناخود‌آگاه کلمه ای به ذهن انسان متبادر می‌شود که معطوف به اندیشه است.
 
به گزارش تئاتر خراسان رضوی، حجت طباطبایی در آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی واقع در سالن اصلی تئاتر شهر ضمن بیان اینکه در تاریخ فلسفه، فیلسوفان زیادی درباره تئاتر نوشته اند گفت: تا آنجایی که می‌دانیم، تئاتر و فلسفه هر دو یک زمان و یک مکان، یعنی حدود قرن 6 پیش از میلاد در یونان، ظاهر شده اند؛ هر دو واژه ای یونانی هستند، تئاتر به معنی محل تماشا و فلسفه به معنی عشق به حکمت است.

وی ادامه داد: در پاسخ به این سوال که چه عاملی است که از میان تمام هنرها تئاتر را به خویشاوندی نزدیک برای فلسفه در نظر می‌گیرند، باید گفت که تئاتر نیز همانند فلسفه به حقیقتی نور می‌تاباند که توسط ظواهر مغشوش شده است وانگهی تئاتر نیز همانند فلسفه با به نمایش گذاشتن و تحلیل کنش‌های انسان و روابط او از حقیقت پرده برداری می‌کند.

رئیس اداره هنرهای نمایشی خراسان رضوی در همین رابطه عنوان کرد: کرایسلر در کتاب فلسفه اجرا می گوید: پیوندی که تئاتر و فلسفه را به هم مربوط می‌کند، کنش دیدن است. مشاهده رویدادها، کنش‌ها، واکنش‌ها، اشارات، رفتار‌ها، اصوات، الحان و ضرب‌آهنگ‌ها ما را به درک واقعیت‌هایی یاری می‌کند که در زیر ظواهر سطحی قرار دارد. نسبت میان تئاتر و اندیشه راستین، آنچنان ژرف و وسیع است که مجالی فراخ در نشان دادن رابطه وثیق این دو، طلب می‌شود.

طباطبایی ادامه داد: سنت نمایش، در خاک ما نیز آنچنان بیگانه نیست، این سنت در خراسان که مهد فرهنگ و هنر و فلسفه نیز بوده، به قدر کفایت به بلوغ رسیده است؛ برگزاری جشن‌ها، آیین‌های شادی بخش، آیین‌های مذهبی و تعذیه خوانی با گذشت چندین هزار سال در میان خراسانیان زنده و جاوید است. هنر خراسان محاط در نمایش نیست و حق مطلب آن است که وسعت هنر در این دیار را باید وسیع تر نگریست؛ به استناد تاریخ، نقش خراسان در شکل گیری تمدن ایران اسلام، نقشی برتر شمرده می‌شود.

وی تصریح کرد: اینک انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به فال نیک می‌گیریم و تمامی هنرمندان این دیار را علی الخصوص اهالی تئاتر که در طی چند دهه فعالیت هنری، نام مشهد را در عرصه هنر، پر آوازه کرده اند ارج می‌نهیم و بر خود فرض می‌دانیم که در این مسیر درخشان مداومت کنیم و نسل نو را بیش از پیش در سایه‌سار هنر نمایش حمایت نماییم.

رئیس اداره هنرهای نمایشی ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: در پایان لازم می‌دانم که از اصحاب نمایش قدردانی کرده و از همه هنرمندانی که رخ در نقاب خاک کشیده اند از جمله مرحوم علی اکبری، رضا جوان، حسین عطار، محسن غفوری یاد کرده و گرامی بدارم یاد استاد سید رضا کمال علوی را که در «مرگ فروشنده» بازی مرگ را آزمود، لاکن خریدار زندگی جاودان شد، چرا که به تعبیر ظریفی تا روزی که در یادها بمانی، زنده‌ای.




نظرات کاربران