در حال بارگذاری ...

گفت و گو با سروش طاهری بازیگر نمایش «صعود مقاومت…» و «مروارید»

سروش طاهری بازیگر و کارگردان تئاتر درباره بازی همزمان در دو نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» و «مروارید»، ویژگی های این دو نقش و کارکردن با دو کارگردان باتجربه سخن گفت.

به گزارش «تئاتر خراسان رضوی»، سروش طاهری بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها همزمان در دو اثر نمایشی به ایفای نقش می پردازد در این باره به مهر گفت: در حال حاضر مشغول بازی در دو نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» به کارگردانی امیر دژاکام و «مروارید» به کارگردانی قطب الدین صادقی هستم که نقش هایی که بر عهده دارم تفاوت های بسیاری با هم دارند.
وی درباره ویژگی های نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» بیان کرد: این اثر نمایشی متن برتولت برشت است که بازنویسی و در آن از شیوه اجرایی نمایش های سنتی ایرانی چون سیاه بازی نیز بهره برده شده است. همه شخصیت های این نمایش کاریکاتور هستند و در حقیقت پایشان را فراتر از تیپ گذاشته اند. این امر به خواست کارگردان صورت گرفته است و نقش من نیز از این قاعده مستثنی نیست.
طاهری ادامه داد: اما «مروارید» نمایشی مدرن است که در آن بازی ها به شکل رئالیستی انجام می گیرد. این اثر نمایشی، اثری در ارتباط با تاریخ و فرهنگ ایران است و نمایشی ملی به حساب می آید. «مروارید» فضایی تراژیک دارد و در ارتباط با حمله مغول است بنابراین هر دو نقشی که در این نمایش ها ایفا می کنم از بنیاد با یکدیگر تفاوت دارند.
این بازیگر تئاتر درباره سختی بازی همزمان در دو نقش متفاوت گفت: ایفای هر دو نقش کار سختی است و زمانی که قرار است به صورت همزمان و در فاصله زمانی ۱۵ دقیقه آنها را ایفا کنم سختی کار بیشتر می شود. در حقیقت زمانی که من از نمایش «مروارید» به تالار حافظ می رسم تماشاگران در حال ورود به سالن هستند و زمان اندکی برای اماده شدن در اختیار دارم.
کارگردان نمایش «بینوایان» درباره چگونگی ایفای این دو نقش توضیح داد: مساله ای که در بازیگری به آن علاقه مندم استفاده از بیان بدنی در هر نقش است به این ترتیب که در ایفای هر نقش شکل قرارگیری اندام و تغییر نقطه ثقل بدن برایم اهمیت زیادی دارد. در نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» نقش بوچر را برعهده دارم که نقص عضو دارد و وجه تیپیکالش باعث شده مابه ازاهای زیادی از او در جامعه ببینیم. اما در نمایش «مروارید» نقش یک سردار مغول به نام قتلغ را ایفا می کنم. فردی که بیشتر زندگی اش را روی اسب بوده در نتیجه گشادتر راه می رود. این فرد چون بیشتر عمرش را در بیابان بوده از تمدن به دور است و حتی عشق ورزیدنش هم بیابانی است و به عشقش مروارید هم نگاهی جنسی دارد. او از لحاظ دراماتیک یک شخصیت است و در همه ابعاد ویژگی های یک شخصیت را به صورت کامل دارد.
وی درباره نوع نگاه هر دو کارگردان بیان کرد: کارگردان با امیر دژاکام و قطب الدین صادقی برای من ارزشمند است چون این دو هنرمند دغدغه مند هستند و تئاتر برایشان حرف اول را می زند. امیر دژاکام انسان فهمیده و باهوش و کارگردانی کاربلد و با تجربه است. قطب الدین صادقی نیز هنرمندی بسیار باسواد و با تجربه است و کارکردن با او برای من بسیار لذت بخش است. من از هر دو این هنرمندان می آموزم و خوشحالم که با آنها کار می کنم.
طاهری در پایان درباره دیگر فعالیت هایش گفت: نمایش «پاریس، سرخ، سفید، آبی» را که در بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در بخش اساتید به صحنه بردم، در نوبت اجرا دارم که امیدوارم شرایط اجرای عمومی آن در یکی از تالارهای مولوی یا حافظ فراهم شود.
نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» به کارگردانی امیر دژاکام و حضور بازیگرانی چون امیرکربلایی زاده، سروش طاهری، تینو صالحی، بهران ابراهیمی، نرگس محمدی، شهره رعایتی و … تا ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه در تالار حافظ روی صحنه خواهد رفت.
نمایش «مروارید» نوشته و کارگردانی قطب الدین صادقی نگاهی به تاریخ ایران در زمان حمله مغول دارد و بازیگرانی همچون مانلی حسین پور، سروش طاهری، محمدرضا آزادفرد و شیما حکیم پور در آن بازی می‌کنند. این نمایش تا ۲۷ خردادماه هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.




نظرات کاربران