در حال بارگذاری ...
  • تلگرام
  • احمد ریحانه:

    درخشش تئاتر مشهد در جشنواره ها نشان از تلاش جدی هنرمندان تئاتر است

    گفتگو با احمد ریحانه، بازیگر پیشکسوت تئاتر مشهد

    احمد ریحانه ”را همه کسانی که در تئاترو سینما دستی هرچند از دوردارند اورا به عنوان یکی ازبازیگران خوب و پیشکسوت می شناسند. بازیگری که بیش از چهار دهه به صورت مداوم و حرفه ای دراین رشته حضور جدی دارد. او که این روزها مشغول تمرین برای بازی در نمایش “اسب های سفید” اثرهنریک ایبسن وبه کارگردانی “سیامک دورانی” است . به عنوان یکی ازاعضای بازبینی هم مشغول  بازبینی اثار جشنواره تئاتر میثاق نیز هست . وی که متولد ١٣۴٠در مشهد و بازنشسته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با پست سازمانی بازیگری است . درباره شروع فعالیت  بازیگری می گوید : ازدوران دبیرستان کارم را با دبیر تاریخ  مان آقای جلیل صابر مقدم شروع کردم بعدها بامحمد مهاجرو کمال الدین غراب  به فضای تئاتر حرفه ای گام نهادم .پس از آن  با حضور در مرکز آموزش تئاتر و استخدام در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرمان به صورت جدی تئاتر را ادامه دادم .
    ریحانه ادامه می دهد : بعدها با داریوش و انوشیروان ارجمند، رضا صابری ، رضا سعیدی و محمد مهدی خاتمی و …کارکردم .
    اوازآثاری که در کارنامه هنری اش همیشه به خاطر دارد برایمان می گوید و می افزاید :  در زمینه تئاترحج ابراهیم،حج عاشورا،شگرد آخر،سایه ماه ،شنا درآتش ، یخبندان ، شمشیربا شمشیر، کور اوغلو چن لی بل ،مهتابی ، گلایه و…. درزمینه تصویر از فیلم های کوتاه راننده شخصی، درسایه های بلند هزارهای خشتی وفیلم وسریال های تلویزیونی کمند خاطرات ،روایت عشق ، عطوفت آبی ، مسافرعشق ، بانوو…یاد می کند.
    احمد ریحانه درباره وضعیت تئاتر شهرمان می گوید : به اعتقاد من در حال حاضرجریان نگاه جدی از طرف جوان های این رشته به این تئاتروجود دارد. به خاطر دارم در دوران شروع کاری ما سالن بسیا کم بود و ما برای اجرای نمایش های مان مجبور بودیم از سالن های ادارات بخواهیم تا سالن را برای اجرای تئاتر به ما بدهند. اما خوشبختانه تا حدی وجود سالن های تئاتردولتی و خصوصی این مشکل را تا حد زیادی مرتفع کرده است .
    وی اذعان می دارد: خوشبختانه  بچه های خوش فکری درعرصه نویسندگی حضوردارند وامروزه با مشکل متون بومی وسایرمتن نمایش درشهرمان با محدودیت مواجه نیستیم این در حالیست که در گذشته کارگردان های ما تعداد محدودی دست به قلم بودند و مابقی هم با تعامل با پایتخت متن را تهیه می کردند .
    این پیشکسوت بازیگری شهرمان با بیان آن که خوشبختانه حتی درانتخاب متن توسط کارگردان ها توجه زیادی وجود دارد ، یادآور می شود هر از گاهی اگر ما شاهد اجرای یک نمایش خارجی هم هستیم آن هم با تامل و دقت بسیارانتخاب شده است و همین دقت درزمینه های مختلف برای اجراهای عمومی سبب شده است ،مخاطب شهرمان در تئاتر جای خودش را پیدا کند اما برای حفظ آن نیاز به مساعدت های دولتی داریم .
    وی اظهار می دارد:انعکاس حضور و درخشش تئاتر مشهد در جشنواره های ملی و بین المللی نشان از همین تلاش جدی اهالی هنر تئاتراست که برای حفظ آن باید برنامه ریزی داشت .
    او با یادآوری این که هنوز به تئاتر نمی توان در شهرمان به عنوان یک شغل نگریست ، تصریح می کنذ : درگذشته برای اجرای یک نمایش اداره هنرهای نمایش با کارگردان قرارداد می بست و کارگردان  حداقل نگران مسایل مالی اجرا نبود ووقتش  را صرف کارش می کرد و این در حالیست  امروزکارگردان باید ازخودش یا هزینه کند یا به دنبال اسپانسر باشد و فقط در صورت انتخاب  به جشنواره یک ورودی ناچیز به او داده می شود .
    وی که در حال حاضر مشغول بازبینی تئاترهای جشنواره میثاق در کاشمراست ،درباره وضعیت تئاترهای شهرستان های استان مان نیزمی گوید : به اعتقاد من علاقمندان هنرتئاتردرشهرستان ها وقت و انرژی وهزینه زیادی برای هنر شان می گذراند اما آن چه مشکل اساسی تئاتر شهرستان های ماست ، به عدم انتخاب متن خوب و عدم آموزش  تئاتربرمی گردد.
     
    منبع: روزنامه قدس




    نظرات کاربران