در حال بارگذاری ...
داریوش ارجمند:

گرفتار جنگ ۷۲ ملت شده‌ایم

داریوش ارجمند گفت: مرحوم رضا جوان لایق هنرمند شدن بود و توانست با کارها و رفتارش ماندگار شود.

به گزارش تئاتر خراسان رضوی، این هنرمند پیشکسوت در مراسم نکوداشت رضا جوان که شامگاه گذشته با حضور جمعی از اهالی هنر و فرهنگ مشهدی و خانواده این هنرمند در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: از این بابت متاسفم که چقدر حیف شد در دوران شکوفایی رضا جوان، من در کنارش نبودم تا بتوانم کارهای زیادی را از او یادبگیرم زیرا که او احساس خالص و عملکرد نابی داشت.
وی گفت: در واقع جوان هدف‌های بزرگی را در ذهنش می‌پروراند و من هرگز ندیدم که شکوه و گلایه‌ای از زندگی مادی خود داشته باشد، به همین دلیل است که او اینقدر بزرگ بود و همچنان در ذهن ما بزرگ خواهد ماند.
این بازیگر سینما خاطرنشان کرد: من یقین دارم که رضا جوان درس‌های بزرگی به جوانان ما داده است.
ارجمند ادامه داد: شاید بتوان یکی از بهترین تئاترهایی که در خراسان به روی صحنه رفته را نمایشنامه‌ «عصمت» به نویسندگی رضا صابری دانست که رضا جوان نیز نقش دشواری را در آن بر عهده داشت و به خوبی به ایفای آن نقش پرداخته بود.
وی اضافه کرد: هنگامی که رضا جوان اولین کتابش را که برای من فرستاد، از اینکه او علاوه بر بازیگری؛ قصه گویی و ادبیات را هم دنبال می‌کند خیلی خوشحال شدم، زیرا که کمتر هنرمندانی در جامعه امروزی یافت می‌شوند که تک ساحتی نباشند.
این بازیگر سینما و تلویزیون عنوان کرد: رضا از  آن دسته هنرمندانی بود که در جوانی خود، در آن روزگاری که شاید اغلب افراد به دنبال فرم گیرایی بودند هرگز در رفتارش چنین ویژگی‌ای را نشان نداد.
این بازیگر پیشکسوت تصریح کرد: رضا جوان برای تعدادی از بچه‌های معلول برای اینکه بتوانند از معلولیتشان کم کنند و روحشان را نجات دهند، از بند جسم رها شوند و این جاذبه چسبیدن به خاک را از خود دور کنند کار کرد و امید را در دل آن‌ها زنده کرد.
ارجمندبا بیان اینکه نمی‌دانم در این جلسه نماینده‌ای از اداره فرهنگ و ارشاد حضور دارد یا نه، مسئولین آن‌را خطاب قرار داد و گفت: شما برای رضا جوان چه کردید؟ بسیاری از افراد در این شهر از این دنیا می‌روند اما هیچکدام چنین مراسمی را ندارد.
جامعه امروزی فرم زده شده‌اند
این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه جامعه ما از یک مربع وحشتناک رنج می‌برد، اظهار کرد: جامعه‌ امروزی در واقع به گونه‌ای محتوا گریز و فرم زده شده است.
این بازیگر سینما گفت: متاسفانه جوانان امروز همگی به دنبال فرم گرایی هستند و محتوا گرایی را کنار گذاشته‌اند، اما چه چیزی باعث شد که محتوایی گرایی را کنار بگذاریم و اینکه با خود فکر کردیم بیشتر داشتن یک مزیت است.
ارجمند عنوان کرد: در واقع این سوال به وجود می‌آید که گریز از ایمان چگونه درون برخی از افراد شکل گرفته است، در حالی که همه تلاش ما این بود که بتوانیم همه نوع ایمان را در دل جوانان‌مان به وجود آوریم. ایمانی که راه را به من نشان دهد، ایمانی که از ما محافظت کند و ایمانی که ما را به اوج برساند.
گرفتار جنگ ۷۲ ملت شده‌ایم
وی تاکید کرد: امروزه ما همچنان درگیر جنگ ۷۲ ملت شده‌ایم و همان راه افسانه را پیش گرفته‌ایم و حتی تلاش نمی‌کنیم که از آن خارج شویم و به زیبایی‌ها فکر کنیم و از آن‌ها لذت بریم.
 
ارجمند تصریح کرد: در پایانه عمرم برای جوانی که بعد از من وارد این عرصه می‌شوند، نگرانم.
این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه در واقع ما از تاریخ ادبیات مان، تاریخ با شکوه  قبل و پس از اسلام و از هویت تاریخی‌مان دور شده‌ایم و باید پاسخگوی تاریخ خودمان باشیم.، اظهار کرد: چرا فردیت‌های قوام یافته خود را از دست داده‌ایم و هیچ انسانی را با این ویژگی پیدا نمی‌کنیم.
وی با بیان اینکه ما به علت عدم وجود ابزار ناچار شدیم که از این شهر برویم تا ابزار بیشتری داشته باشیم، عنوان کرد: ما خیلی تلاش کردیم که در این شهر فیلم تولید کنیم اما متاسفانه در آن زمان هیچ کس حمایتمان نکرد و به همین دلیل تصمیم به چنین کاری را گرفتیم.
وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در گذشته باوجود مشکلاتی که در حوزه هنر مشهد وجود داشت، انجام می‌داده، خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که ما فعالیت می‌کریم از رنج لذت می‌بردیم و در واقع رنج هنر را نوعی سرمایه می‌دانستیم.
ارجمند گفت: من از خداوند متعال می‌خواهم نسلی که بعد از من می‌آیند نسلی باشند از تبار رضا جوان‌ها.
وی ادامه داد: در واقع بعد از خداوند قبله گاه ما، مردم بوده و همیشه افتخارمان این است که به مردم خدمت می‌کنیم و هیچگاه از این کار خسته نمی‌شویم بلکه از آن لذت می‌بریم.
 




نظرات کاربران