در حال بارگذاری ...
سیدجواد اشکذری:

ایران تئاتر آینه تمام نمای تئاتر شهرهای ایران است

سید جواد اشکذری به مناسبت دوازدهمین سالگرد فعالیت ایران تئاتر گفت: سایت ایران تئاتر، حکم خانه‌ای را دارد که تمام اعضای خانواده -هنرمندان تئاتر کشور- به‌نوعی بازتاب تلاش‌های خود را در آن می‌بینند.

اول: ایران تئاتر واژه ترکیبی بااهمیتی است که از دو واژه دل‌نشین و خاطره‌انگیز «ایران» و «تئاتر» تشکیل‌شده است که به‌طور حتم این دو واژه، هر هنرمند ایرانی را می‌تواند سر ذوق بیاورد که هرروز باافتخار او را ببیند و با آن دلبری کند. ایران تئاتر با بیش از یک دهه فعالیت حالا دیگر به یک عادت تکراری تئاتری بسیار خوب همه هنرمندان تبدیل‌شده است که این تکرار عاشقانه را در سال روز تولدش به همه متولیان دیروزش و زحمت کشان امروزش تبریک می‌گویم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.
دوم: پایگاه تخصصی و اطلاع‌رسانی ایران تئاتر، در مسیر ۱۲ ساله‌اش -درحالی‌که این روزها تولدش را جشن می‌گیریم- نوجوانی است که هرچند برخلاف سنش زودتر به بلوغ فکری رسیده اما رؤیاها و دغدغه‌های بسیاری برای ادامه حیات موفقیت آمیزش دارد. این سایت که مراحل آزمون‌وخطای خود را گذرانده و در مسیر رشد قرارگرفته، باید بیش از گذشته موردحمایت مدیران و عنایت بیشتر صاحبانش –هنرمندان- قرار گیرد. سایت ایران تئاتر تنها یک رسانه نیست. اهمیتش آن زمان بیشتر خواهد شد که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای مؤثر رونق اقتصاد تئاتر در کشور تبدیل شود و به‌عنوان یکی از عوامل استقبال تماشاگران قلمداد شود. این مهم زمانی تحقق می‌یابد که علاوه بر اطلاع‌رسانی و نیز ارائه مباحث تخصصی، محلی برای جریان سازی‌های تئاتری در کشور باشد. بنابراین ایران تئاتر می‌تواند تمام مخاطبانش تنها هنرمندان تئاتر نباشند و در مسیر نمایشگر و تماشاگر به رونق تمام تماشاخانه‌های تئاتر کشور کمک بیشتری کند.
به نظر می‌رسد جای بخش مجزایی که اطلاع‌رسانی سریع اجراهای روی صحنه تئاتر در سالن‌های مختلف تهران و شهرهای دیگر را بر عهده داشته باشد، در این سایت خالی است؛ بنابراین سایت می‌تواند مرجعی کامل‌تر هم برای هنرمندان و هم برای تماشاگران باشد. به‌طور حتم ایران تئاتر می‌تواند در چشم‌انداز چند سال آینده خود عامل و دلیل اصلی بالا بردن شعور و فرهنگ تئاتر در کشور باشد. آنچه این روزها به آن احساس نیازی بیشتری داریم.
سوم: ایران تئاتر حکم خانه‌ای دارد که تمام اعضای خانواده -هنرمندان تئاتر کشور- به‌نوعی بازتاب تلاش‌های خود را در آن می‌بینند. این سایت به‌خوبی در مدت‌زمان فعالیتش توانست پل ارتباطی بسیار تأثیرگذاری برای تمام نقاط کشور باشد که هم دارای فعالیت تئاتری هستند و هم آگاهی از تلاش‌های تئاتری شهرهای دیگر کشور، حق مسلم آن‌هاست. در دهه اول و در دوره گذشته ایران تئاتر، تئاتر شهرستان یا بهتر بگویم تئاتر در شهرستان‌های کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار نبود. در گذشته با ایجاد یک بخش برای تئاتر ۳۲ استان، به‌نوعی یک خط‌کشی و مرزبندی بین تهران و تمام شهر و استان‌های دیگر ایجاد کرد که به‌طور حتم این بی‌عدالتی در فضای آگاهی بخشی عرصه تئاتر کشور، ناراحتی بسیاری را برای اهالی تئاتر شهرستان ایجاد کرد. اما مدتی است که ایران تئاتر آینه تمام نمای تئاتر اغلب شهرهای ایران است که علاوه بر اینکه هراستانی برای خودش درگاهی مجزا دارد، در فضای اصلی سایت اخبار تئاتر شهرهای غیر از تهران هم موج می‌زند. هر زمان ایران تئاتر ارتباطش را با شهرستان‌ها به‌خصوص مراکز استان‌ها قوی‌تر کرده، این سایت بااهمیت در مسیر اهداف خود -که تعالی تئاتر کشور است- بیشتر و بهتر گام برداشته است.
چهارم: ایران تئاتر می‌تواند مرکز و قطب اصلی برای ایجاد فعالیت‌های منسجم رسانه‌ای در عرصه تئاتر استان‌های کشور باشد. ایران تئاتر می‌تواند با حمایت مادی و معنوی مرکز هنرهای نمایشی کشور تجربه و تخصص خود را با آموزش در اختیار استان‌های دیگر قرار بدهد و سایت‌های دیگری نیز ایجاد کند. هرچند خراسان رضوی دارای سایت خصوصی مشهد تئاتر است که به‌صورت مستقل چند سالی هست باقدرت به بازتاب فعالیت‌های تئاتر استان می‌پردازد. مشهدتئاتر به‌طور حتم از ابزارهای رشد اجراهای عمومی تئاتر در مشهد به شمار می‌آید. به نظر می‌رسد ایران تئاتر توانسته زیر ساخت لازم برای تبدیل شذن به مرکز مناسبی برای ایجاد رسانه‌های تخصصی با رویکرد غیردولتی در مرکز تمامی استان ها دیگر را فراهم کند. رشد تولید و اجراهای تئاتر در اغلب شهرهای کشور این ضرورت را بیشتر از گذشته برای دلسوزان تئاتر در عرصه رسانه بیشتر کرده است.
پنجم: تئاتر باشکوه کشورمان با رشد بی‌نظیرش دیگر برای تمام کشورهای صاحب تئاتر آن‌قدر مهم است و به برندی در تئاتر جهان تبدیل‌شده که از طریقی بتوانند هرروز با او سری بزنند و با تلاش‌های تئاتری ایران بیشتر آشنا شوند. به‌طور حتم استفاده از زبان انگلیسی در این سایت تخصصی و اطلاع‌رسانی می‌تواند پل ارتباطی بسیار خوبی میان ایران و کشورهای دیگر باشد. هرچند معتقدم که تئاتر جهان تنها نباید به اخبار تئاتر کشور آشنا شوند و ایران تئاتر علاوه بر آن می‌تواند آبشخور بسیار خوبی برای انتقال اندیشه‌های تئاتر ناب ایرانی در سراسر جهان باشد. مخاطب متخصص تئاتری خارج از کشورمان برای ایران تئاتر می‌تواند سبب‌ساز رشد بیشتری برای این هنر هم باشد و راه و مسیر کمپانی‌ها و شرکت‌های اجرای تئاتر در کشورهای اروپایی و دیگر نقاط جهان را برای اجرای آثار ایران هموار کند.
ششم: ایران تئاتر، دیگر متعلق به متولیانش نیست. دیگر تنها ارگان اداره کلهنرهای نمایشی کشور به شمار نمی‌آید. ایران تئاتر نام‌آشنایی برای تمام هنرمندان تئاتر کشور است که همه با آن خاطره دارند، رشد کرده‌اند و به او تعلق‌خاطر دارند؛ بنابراین حفظ موقعیت و نیز ارتقاء سطح این سایت وظیفه تمام هنرمندان با دغدغه تئاتر کشور به شمار می‌آید.




نظرات کاربران