در حال بارگذاری ...
گفتگو با کارگردان و بازیگر نمایش «خورشید کاروان» به بهانه اجرا در مشهد

نمایش یک سوگواره؛ نمایش یک مرثیه جهانی

 این روزها و در حال و هوای شور و ماتم حسینی اجرای نمایش «خورشید کاروان» به نویسندگی مهدی متوسلی و کارگردان مشترک علی آزادنیا و اصغر لشکری در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد به روی صحنه رفته است. «خورشید کاروان» نمایشی برآمده از عشق به حضرت سید الشهداست که تماشاگر را با حماسه حسینی و رسالت زینبی آشنا می‌کند. در این نمایش علیرضا سوزنچی، علی آزادنیا، حسین مقدم، غلام‌رضا بایران‌منش، امیر محاسبتی، حسین مقدم و محرم نجف‌زاده بازی می‌کنند. گفتنی است اجرای این نمایش در مشهد که چند سال اجرا نشده است، امسال برای یازدهمین سال متوالی توسط گروه تئاتر کارگر روی صحنه رفته است. به همین بهانه با کارگردان و بازیگر این نمایش به گفتگو نشستیم.
هر شب ٢٠٠نفر «خورشید کاروان» را تماشا می‌کنند
کارگردان مشهدی درخصوص استقبال مخاطبان از اجرای نمایش خورشید کاروان تصریح کرد: طبیعتا اجرای نمایش مذهبی تماشاچی خود را دارد. اصغر لشکری ادامه داد: از آنجایی که مخاطبان با عاشورا و کربلا آشنا هستند، همواره علاقه‌مند نمایش‌های دینی هستند، در این چند مدت که این نمایش اجرا می‌شود، نسبتا تماشاگر خوبی داشتیم. وی با اشاره به این مطلب که برای نمایش «خورشید کاروان» توان تبلیغاتی کمی برای اطلاع‌رسانی داشته‌اند، اظهار کرد: هر شب حدود ١٨٠ تا ٢٠٠نفر برای تماشای این نمایش به سالن اصلی تئاتر شهر مشهد می‌آیند.


محرم و عاشورا، در طول زمان کهنه نمی‌شوند
لشکری در خصوص این مطلب که آیا تکرار اجرای «خورشید کاروان» در طی این سال‌ها سبب خستگی مخاطب و ریزش تماشاگر نمی‌شود، اظهار کرد: محرم و عاشورا١۴٠٠سال است دارد تکرار می‌شود و نمایش این حماسه، تکرار نیست و در حقیقت نمایش یک سوگواره و نمایش یک مرثیه است. وی ادامه داد: ما در واقع همان کاری را می‌کنیم که در مساجد دارد انجام می‌شود. این کارگردان ضمن اشاره به این مطلب که هر سال شاهد عزاداری و بیان روایت عاشورا در همه‌جا از جمله تکایا و مساجد هستیم ولی باز هم مردم از آن جدا نمی‌شوند، افزود: مخاطبان نمایش خورشید کاروان درحقیقت همان مخاطبان عاشورا هستند. لشکری بیان کرد: همه مردم می‌دانند ما در این نمایش چه می‌خواهیم بگوییم ولی باز هم می‌آیند به‌خاطر اینکه مردم و مخاطب ما با فرهنگ عاشورا و محرم انس گرفته‌اند و ما اصلا نمی‌توانیم از محرم جدا شویم.


جابه‌جایی محل اجرای نمایش، ریزش آمار تماشاگران
کارگردان مطرح مشهدی درخصوص مقایسه استقبال تماشاگران امسال نسبت به سال گذشته گفت: ما در این ١٠سال همیشه نمایش «خورشید کاروان» را در سالن شهید هاشمی‌نژاد به روی صحنه بردیم. لشکری افزود: تماشاگر ما از همه‌جا می‌دانست که در این محل این نمایش به اجرا در‌می‌آید، اما امسال ما به سالن اصلی تئاترشهر مشهد آمدیم و طبیعتا مردم با این سالن زیاد آشنا نبودند و از طرفی ما هم به‌لحاظ مالی توانایی تبلیغ برای این نمایش را ندشتیم. وی با اشاره به این مطلب که آن دوستانی که قرار بود در این زمینه به ما کمک کنند، شاید برایشان مشکلاتی پیش آمد که نتوانستند آن حمایت لازم را در بحث تبلیغات با ما داشته باشند، ادامه داد: چون محل اجرای همیشگی ما تغییر پیدا کرده بود، بالطبع تماشاچی‌ها نسبت‌به سال‌های گذشته کمی ریزش کرد، اما خدا را شکر با همه این‌ها از نظر مخاطب زیاد بد نبود.


بازیگران اصلی ثابت بودند
لشکری در پاسخ به این پرسش که آیا در یازدهمین اجرای نمایش خورشید کاروان همه بازیگران ثابت بودند یا خیر، گفت: بازیگران نقش سرداران در این نمایش مثل آقایان سوزنچی، بایران‌منش، مقدم، محاسبتی، محترم نجف‌زاده، پوریا علیدادی و عباس نکویی بازیگران ثابت هستند. وی ادامه داد: یکسری از بازیگران مثل بازیگران نقش فرشته و اسرا را عوض‌کردیم، آن هم به‌خاطر اینکه آن‌ها نیامدند و ما به‌سراغ بچه‌های جدید رفتیم.


از «دِیر» هم عطر حسین(ع) می‌آید
بازیگر نقش سردار اشقیا در نمایش خورشید کاروان در خصوص ویژگی این نمایش گفت: به غیر چند سالی که نمایش دل‌بسته را اجرا می‌کردیم، الان ١٠سال است که نمایش خورشید کاروان را به روی صحنه می‌بریم. علیرضا سوزنچی تصریح کرد: خورشید کاروان قصه‌ای دارد که بیشتر مردم یا آن را شنیدند یا وقتی به سوریه رفته‌اند، راجع‌به آن و سنگی که صندوق حاوی سر بریده امام حسین(ع ) را روی آن گذاشتند، به چشم دیده‌اند که چه رنگ «خون‌فامی» دارد. این بازیگر ادامه داد: ویژگی این نمایش آن است که مربوط به باورهای اعتقادیست و مردمی که می‌آیند آن را تماشا می‌کنند، ارتباط خوبی با آن برقرار می‌کنند. وقتی راهب با سر امام حسین(ع) در این نمایش صحبت می‌کند یا آن قسمت که حضرت رقیه(س) با سر پدر گفتگو می‌کند، ما ناظر گریه و تاثر تماشاگران سالن هستیم .


یک دلِ‌شکسته برای رضایت ما کافیست
بازیگر مطرح نمایش‌های مذهبی درخصوص بازی خودش در این نمایش گفت: سعی کردم هر سالی که بتوانم اجرا کنم حتما به ایفای نقشم بپردازم. سوزنچی افزود: در بین افرادی که به تماشای این نمایش می‌آیند، کافیست تنها یک نفر دلش خالص شده و بشکند، همین کافیست تا ما نتیجه کار خود را ببینیم. وی با اشاره به این مطلب که وصیت کرده است بعد از فوتش پیراهن بازیگری‌اش را روی تابوتش قرار دهند، گفت: امیدوارم آقا امام حسین(ع) خودش ما را شفاعت کنند.


مردم ما با دین عجین شده‌اند
بازیگر مشهدی در پایان درخصوص استمرار نمایش‌های آیینی در طول سال تصریح کرد، مردم ما با نمایش آیینی ارتباط بیشتر و بهتری نسبت ‌به سایر موضوع‌های نمایشی برقرار می‌کنند و گفت: فرهنگ ما با حب اهل البیت(ع) و دین عجین شده و مردم ما از تاریخی که بر ائمه(ع) گذشته است، کمابیش اطلاع دارند. سوزنچی افزود: تماشای این نمایش برای مردم رایگان است و خدمت ما از آن فردی که در این نمایش موسیقی می‌نوازد یا آن کسی که مداحی می‌کند تا بازیگران، همه کار را برای رضایت امام حسین(ع) انجام داده‌اند و همین حس و حال و رضایت است که باعث دلگرمی همه ماست.

 

گفت‌وگو: طیبه ثابت
 




نظرات کاربران