در حال بارگذاری ...

«تربیت حرکت برای بازیگران» با ترجمه معین محب علیان وارد بازار کتاب می‌شود

کتاب «تربیت حرکت برای بازیگران» با ترجمه معین محب علیان مترجم تئاتر مشهد برای نخستین بار وارد بازار کتاب می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر از خراسان رضوی، نویسنده این کتاب «جکی اسنو» طراح حرکت ، کارگردان تئاتر و مدرس بازیگری صحنه و دوربین و مدرس مدرسه موسیقی و بازیگری گیلدهال در انگلستان است.
«تربیت حرکت برای بازیگران» با هدف معرفی و توضیح اهمیت حرکت در بازیگری نوشته شده است. این کتاب توصیف جنبه‌ای از تربیت بازیگران در رویال آکادمی هنرهای نمایشی و دیگر مدارس بازیگری و فلسفه‌ای برای آماده‌سازی و هر چه منعطف شدن در بازیگری است. سخت‌ترین بخش آموزش این کتاب مقوله حرکت است و کمی هم به راه ارتباط کلامی به صورت یک شیوه‌نامه می‌پردازد. هنرجو پس از شناخت دقیق وضعیت بدنی‌اش باید تمرین‌های کتاب را انجام دهد و درباره یافته‌ها و برآمد این ماجرا بحث کند. این کتاب می‌کوشد به هنرجو بیاموزد که ابتدا ماسک‌های خنثی و کاراکتر ، شخصیت‌پردازی جسمانی ، ارتباط مکانی ، کار گروهی ، بازی‌ها ، بدیهه‌ ، آکروبات‌های توصیفی ، تمرین‌های نامگذاری و … را بشناسد تا بتواند به حرکت درستی روی صحنه دست یابد.
در بخش هایی از کتاب آمده است: “حالت جهانی به طور عمومی به وضعیت خنثی شناخته می‌شود و هنگامی است که همه‌ی افراد چه از لحاظ جسمانی و چه ذهنی در شرایط یکسانی برای کارکردن هستند. این مرحله شامل آماده‌سازی دانشجویان یا بازیگران به صورت فردی و یا گروهی برای فعالیت شناخته می‌شود. حالت جهانی به دو بخش مهم تقسیم شده است: بخشی برای گروه و قسمت دیگر برای فردِ بازیگر. اگر فرد می‌خواهد رشدش به حالت گروهی برسد ، گروه باید در حالت سلامت ذهنی در راستای یادگیری باشد. اگر مشغول آموزش بازیگران تاز‌ه‌کار هستید پیشنهاد می‌شود قبل از انجام هر گونه حرکتی ناب ، بازی‌ها و تمرین‌های فصل یک را انجام دهید. این تمرین‌ها گروه را پر انرژی ، چابک و مشوق می‌کند. حالت جهانی برای گروه یک خیلی مهم است ؛ بازیگران لباس خنثی بپوشند (لباس مشکی) و از هرگونه قضاوت یا خودآگاهی نسبت به اندازه بدن و شکل پرهیز کنند. بازی‌ها برای سرگرمی ، تناسب اندام ، کار گروهی ، رقابت سالم ، تخیل فوری و شجاعت جسمانی همراه گروه تنظیم شده است. جلسه‌ها می‌توانند با بازی‌های جسمانی برای گرم کردن بدن در مسیر سرگرمی و تخیل ، راه اندازی گردش خون و گرم کردن ماهیچه‌ها به کار روند. بازی‌ها به بازیگران امکان کار سریع با ظرافت و فکر ، و همچنین گرفتن تاکید از آگاهی بدن را در بر دارند و فرایند رهاسازی تنش‌ها را فراهم می‌کنند. گرچه ممکن است کودکانه به نظر برسد اما این بازی‌ها ارزش زیادی دارند. مرحله دوم ساختار گروهی و رقابت سالم با احساس شادی آنی و بازیگوشی همراه است. بازی‌ها نه تنها بازیگران را از لحاظ جسمانی گرم می‌کند بلکه سطحی از با هم بودن یا کار گروهی را فراهم می‌آورند. بنابراین بازی‌هایی با هدف‌های مختلف وجود دارند که در این کتاب مثال‌هایی با کارکردهایی از هر کدام آمده است.”
«Movement Training for Actors» یا «تربیت حرکت برای بازیگران» قرار است در حدود ۲۲۰ صفحه به دست انتشارات «بهمن‌آرا» در سال جاری منتشر شود.

 




نظرات کاربران