در حال بارگذاری ...

«ژیل دولوز و سینمای بازی» با ترجمه معین محب علیان به چاپ می رسد

کتاب ژیل دولوز و سینمای بازی (هنرپیشه): نیروهای عاطفه  نوشته النا دل ریو با ترجمه معین محب علیان توسط انتشارات پارسه به چاپ می رسد.

به گزارش «تئاتر خراسان رضوی»، این کتاب بازنگری منحصربه فردی از بدن اجراگر یا نمایشگر را  در ۲۴۰ ص ارائه می دهد  که مساله نیروی عاطفی را از فرم بصری در مقام نطریات سابق صحنه و اجرا مستثنی می کند. نویسنده با معطوف کردن نگاهش به فلسفه ژیل دولوز از بدن و مفاهیم مرتبط دولوز_اسپینوزا راجع عاطفه و بیانگری، احساسات سینمایی را ارائه می دهد که از منظر خودش اجرایی_عاطفی[۱] نام دارد. کیفیت های چنین سینمایی از طریق بحث های جزئی محور حرکت، ژست و سرعت بدن در فیلم های داگلاس سرک، راینر فاسبیندر، سالی پاتر ، کلیر دنیس و دیوید لینچ مشخص می شود. شاه کلید درگیری کتاب با اجرا و بازیگری توجهی پیوسته به قوای جسمانی  عاطفه و احساسات را در طول مجموعه نشان می دهد. نویسنده می کوشد عدم کفایت رویکردهای نظری گذشته درخصوص ظرفیت های خلاق و تبدیل پذیری بدن متحرک هنرپیشه  را نشان دهد. این کتاب مورد علاقه اساتید یا دانشجویان سینما و یا هرگونه افراد علاقه مند فیلم های بدن محور سینما خواهد بود خواه طرفدار پدیدارشناسی دولوز در سینما باشند و خواه از نقطه نظر مولفه های سینمای فمینیست به جریان نگاه بیاندازند. نخستین حدفاصل نظریه دولوز و بازیگری فیلم برمی گردد به توجهی کافی و وافی به ارتباط میان بدن پیکره اجرا ( بدن هنرپیشه) و پیکره احساسات. بازنگری تازه ای از مفاهیم مرکزی مشاهدات بت وارانه ای از موارد علاقه آدمی  تا فاصله گذاری برشتی، آزارگری، آزارخواهی و خودشیفتگی در این کتاب مورد بررسی قرار می گیرند. ارزیابی ارتباط بدن ایفاگر به سیاست های فمینیستی و همچنین سینمایی ملودرام و سینمای مستقل معاصر از دیگر بخش های این کتاب است. سرفصل های کتاب به بخش های ذیل تقسیم بندی می شوند:
از بازنمایی تا بازیگری ( اجرا)
کارناوال باختین بعنوان هیجان عاطفی دولوزی
زیبایی شناسی فاسبیندر در قلمرو احساسات
ارتباط میان برشت و آرتو
قطعات موازی و جداگانه بدن
اجرای ضدخودشیفتگی  و بازتعریفی از ملودرام در دوران ما.
هماهنگی بدن، قدرت صدا، بی نظمی احساسات ، سرایت های عاطفی، جاعلان خلاق در سینما و ….
نویسنده اسپانیایی اثر متخصص تاریخ ایده در عصر طلایی اسپانیا پیرامون حوزه های فلسفه و اخلاق، غرابت مفاهیم و آرایه شناسی است، تخصص دوم او در شعر مدرن و روایت در آثار ادبی آمریکای لاتین است کتاب تصوری  فن شناسانه در سینمای آنتونیونی ، ژان لوک گدارو آتوم اگویان از او در دانشگاه بین المللی میکروفیلم منتشر شده است. او همچنین متخصص مطالعات فیلم در دانشگاه آلبرتا می باشد و مقالاتی زیادی را در سینما منتشر کرده است.




نظرات کاربران