در حال بارگذاری ...
آرش خیرآبادی:

ترانه‌های «یتیم‌خانه فونیکس» در خدمت روایت متن هستند

نویسنده نمایشنامه یتیم‌خانه فونیکس گفت: ترانه‌های این نمایش‌نامه برخلاف اغلب تئاترهای موزیکال در خدمت روایت متن هستند.

به گزارش تئاتر خراسان رضوی، آرش خیرآبادی، ضمن اشاره به اینکه این نمایشنامه از نظر ساخت موزیکال است، اظهار کرد: اغلب نمایشنامه‎ها چهارچوب داستانی دارند یعنی صفت و حالت شخصیت‌ها در آن تغییر می‌کند ولی قصه رویداد محور است و این ماجراها هستند که در آن اهمیت دارند و صفت و حالت شخصیت‌ها در طول قصه ثابت می‌ماند.
وی ادامه داد: به گفته ارسطو در داستان دو حالت برای شخصیت به وجود می‌‌آید که یکی دگرگونی شخصیت و دیگری بازشناخت است.
نویسنده نمایشنامه یتیم‌خانه فونیکس درباره ویژگی‌های این نمایشنامه اظهار کرد: یکی از تفاوت‌هایی که این اثر با نمایشنامه‌های درام امروزی دارد این است که از ساختار موزیکال بهره می‌برد و اشعاری که سروده شده‌اند دارای وزن عروضی هستند و با موسیقی اروپایی اجرا می‌شوند.
آرش خیرآبادی ادامه داد: با اینکه شعر‌های سروده شده دارای وزن عروضی هستند ولی مانند شعر‌های سنتی نیستند و به صورت محاوره سروده شده‌اند و بیشتر به حالت ترانه نزدیک هستند و برخلاف کار‌های موزیکال دیگر که بیشتر شعر جنبه تفریحی دارد شعر‌ها به گونه‌ای سروده شده‌اند که به محتوای متن کمک کنند.
وی تصریح کرد: این نمایشنامه برخلاف نمایشنامه‌های عام به صورت زنده اجرا می‌شود یعنی بازیگر‌ها واقعا درصحنه آواز می‌خوانند و بازیگر‌ها برای خواندن ترانه‌ها آموزش دیده‌اند.
نویسنده نمایشنامه یتیم‌خانه فونیکس درباره قصه داستان و طرح اولیه آن عنوان کرد: طرح اولیه این کار را از کارگردان این نمایش آقای محمد‌حسن نیازی گرفتم و در مدت دو ماه آن را نوشتم که قصه آن در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی در شهر لندن اتفاق می‌افتد و در قصه ساعتی جادویی وجود دارد که با نیروی عشق کار می‌کند و توقف این ساعت باعث شده است که شهر لندن در مه و یخبندان فرو برود و ساعت در دست کسانی است که هیچکس این انتظار را ندارد و در طول حوادث قصه باید این ساعت مجددا به کار بیفتد تا شهر لندن از مه و یخبندان بیرون بیاید.
نمایش یتیم‌خانه فونیکس از ۲۱ تیر ماه سال جاری، هر شب ساعت ۲۰ در محل سالن اصلی تئاتر شهر مشهد  روی صحنه خواهد رفت.




نظرات کاربران