در حال بارگذاری ...

فروش ۲۰ میلیونی «تاریکی» در ۱۰ شب اجرا

کارگردان تئاتر مشهد گفت: تئاتر «تاریکی» سفری خیالی به زندگی نادر شاه افشار است.

به گزارش تیوال، عبدالله برجسته در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در انتخاب متن برای نمایش «تاریکی» به سراغ موضوع‌هایی رفتیم که بتوان از آن اقتباص کرد و وقتی با نویسندگان گروه کربن به گفت‌وگو پرداختیم به نظرمان رسید تا از فضای اسطوره‌ای به سمت تاریخ حرکت کنیم و به همین منظور نویسندگان کاری تحقیقاتی را در زمینه تاریخ ایران آغاز کردند.

برجسته تصریح کرد: در طول مطالعه بر روی تاریخ ایران به شخصیت نادر شاه افشار برخوردیم و به نظرمان رسید که این شخصیت به مراتب محتوای تراژیک‌تری دارد که می‌توان با اقتباص آن را به صحنه نمایش کشاند.

وی افزود: انتخاب موضوع نادر شاه افشار با توجه به این که به تاریخ خراسان بر می‌گردد به مراتب تأثیرات بهتری بر مخاطب ما دارد و تصمیم گرفتیم با به تصویر کشیدن روز‌های پایانی نادر شاه افشار پس از جنون ناشی از کور کردن فرزندش رضا قلی میرزا مخاطب را درگیر یک جریان تاریخی کنیم که البته بسیار دراماتیک است.

کارگردان تئاتر تاریکی خاطرنشان کرد: تئاتر «تاریکی» در بخش تازه‌ها در جشنواره فجر سال گذشته پذیرفته شد و خوشبختانه پس از حضور در این جشنواره به خوبی درخشید. این نمایش در بخش بازیگری مرد و طراحی صحنه توانست رتبه‌های برتر را به خود اختصاص دهد.

برجسته از اجرای عمومی تئاتر «تاریکی» از ۲۵ فروردین تا ۱۷ مرداد در سالن اصلی تئاتر شهر مشهر خبر داد و گفت: نمایش «تاریکی» در واقع سفری خیالی است به زندگی نادرشاه افشار و به طور خاص پس از کور کردن چشم‌های فرزندش است که در واقع تنها این کور کردن سندیت تاریخی دارد و مابقی داستان و شخصیت‌ها خیالی هستند.

وی افزود: سعی کردیم کار به جای اینکه در فضای تاریخی باشد حالتی اجتماعی داشته باشد چون احساس کردیم در این صورت به مخاطب خود نزدیک‌تر هستیم و به این وسیله تأثیرگذاری بر تماشاچی به مراتب بیشتر می‌شود.

برجسته خاطرنشان کرد: تاریکی تجربه‌ای متفاوت برای گروه کربن به شمار می‌رود و آنچه در این نمایش بر آن تأکید ویژه‌ای داشتم بازیگری و نقش آفرینی بازیکنان بر روی صحنه بود که با دقت و تمرکز بیشتری مورد توجه قرار گرفته بود، در تمرینات اولیه هنوز دکور صحنه وجود نداشت و بازیگران بدون دکور به تمرین می‌پرداختند و بیشتر بر روی تحلیل متن و چگونگی بازی بازیگران روی صحنه کار کردیم.

وی با اشاره به اینکه تئاتر دو سویه با دشواری‌های بسیاری روبرو است، تصریح کرد: این کار باید به صورت دوسویه اجرا می‌شد و با اینکه امکانات اجرای دو سویه در مشهد فراهم نیست سعی کردیم تا با تغییر شرایط صحنه در سالن اصلی تئاتر شهر این کار را اجرا کنیم.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: نمایش تاریکی در ده شب اجرای اول خود روزی ۱۵۰ تماشاگر به خود دیده و فروش این نمایش نزدیک ۲۰ میلیون تومان شده است. این نمایش در ۱۰ شب دیگر اجرا دارد و پیش بینی می‌شود که بتواند رکورد فروش تئاتر بدون چهره را در مشهد بشکند.

برجسته خاطرنشان کرد: موسیقی این نمایش توسط محمد حسن نیازی که از جوانان خوش فکر، کارشناس و خوش آتیه در حوزه موسیقی است تنظیم و اجرا شده است و بدون تعارف با توجه به اینکه امروز کارها باید کارشناسی شده باشد در تاریکی این اختیار را به محمد حسن نیازی دادیم تا بنا به مصلحتی که خود می‌داند به تنظیم کار بپردازد.

وی افزود: به نظرم موسیقی تئاتر تاریکی بسیار دراماتیک است و با محتوای کار ارتباطی تنگاتنگ برقرار کرده و در فضاسازی کار بسیار موثر بوده است، گاهی احساس می‌کنم موسیقی در کار کمی زیاد است و با این حال ترجیح می‌دهم تا این تشخیص در اختیار مختصص آن باشد.

کارگردان نمایش «من تمامی مردگان بودم» ابراز کرد: برای نمایش تاریکی هیچ حمایتی از سوی بخش دولتی و خصوصی نداشته‌ایم و تنها در بخض تبلیغات آن شرکت فراهنگ همکاری‌هایی با گروه کربن داشته است.




نظرات کاربران