در حال بارگذاری ...

فاصله طبقاتی در طراحی صحنه «بینوایان» نمایان است

طراح صحنه نمایش «بینوایان» از ترسیم جامعه ای سرشار از غم ها و شادی ها در این نمایش خبر داد.
 
به گزارش تئاتر خراسان رضوی، مدرس دانشگاه و طراح صحنه تئاتر در گفتگو با «پایگاه تخصصی اطلاع رسانی مشهدتئاتر»؛ گفت: نمایش بینوایان به فاصله طبقاتی بین افراد یک جامعه می پردازد، جامعه ای سرشار از غم ها و شادی ها ، قدرت و پول ، جنگ و پیروزی و شکست ، عشق و نفرت و … همه این ها در طبقات مختلف یک جامعه اتفاق می افتد. این آغازی بود برای طراحی صحنه نمایش بینوایان.

میثم نویریان افزود: من و کارگردان نمایش طبق روال کارهای گذشته ، قبل از شروع تمرینات به دنبال رسیدن به اتودهایی برای طراحی صحنه بودیم . این اثر نیز پس از جلسات متعدد بین من و ایشان به نتایج خوبی رسید و پس از تبادل نظرات ، سروش طاهری با اتود طراحی صحنه تمرینات نمایش را آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای نشان دادن طبقات مختلف جامعه سعی کردم با ایجاد اختلاف سطح های متعدد در کل صحنه چندین طبقه از جامعه را بازنمایی کنم . شخصیت های نمایش از اقشار بالا و پائین جامعه تشکیل می شود بنابراین سعی شد با ایجاد اختلاف سطح های بالا و پائین در طراحی صحنه این امر نمایان شود.

طراح صحنه نمایش «بینوایان» با بیان اینکه در این اثر شخصیت هایی که دارای قدرت هستند در اختلاف سطح بالاتر قرار دارند و شخصیت های ضعیف در طبقات پائین تر، گفت: کارگردان نیز بر این امر متعهد بود و طراحی میزان سن های خود را نیز با این رویکرد به پیش برد که این مسئاله برای من قابل احترام است ، زیرا هماهنگی بین کارگردان و طراح صحنه می تواند نمایش را در مسیر اصلی خود قرار دهد و به زیبائی شناسی صحنه کمک کند .

نویریان ادامه داد: نگاه مینیمال در صحنه و امتداد صحنه با پله ها و استفاده از آکساسوار موجز و کاربردی از دیگر مشخصات طراحی بود ، تا بتوان شهری کوچک را به نمایش گذاشت . این امتداد صحنه با پله ها و اختلاف سطح های متفاوت که به هم متصل بود کمک کرد تا جابجایی و تعویض صحنه ها در کمترین زمان اتفاق بیافتد.

میثم نویریان تاکنون طراح صحنه نمایش هایی چون  عاشقستان، ما همه اهل یک محله ایم ، خون و ماتیک ، در تار و پود یک نقش ، صد سال تنهایی ، ۹۲ درصد زندگی ، کُنار ، میدان مقاومت ،چهل گیس ، مروارید و …. بوده است. در حدود ۲۰ سال فعالیت تئاتری اش بیش از ۳۰ نمایش را طراحی کرده است و موفق به کسب جوایز متعددی از جشنواره های مختلف شده است، دریافت جایزه طراحی صحنه در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر برای نمایش مروارید ، چهار دوره مقام اول از جشنواره سراسری تئاتر ماه، جشنواره سراسری تئاتر مقاومت ، جشنواره تئاتر بارلی کشورهند ، جشنواره بین المللی کودک و نوجوان همدان ، جشنواره تئاتر رضوی و … از موفقیت های این هنرمند مشهدی به شمار می آید.




نظرات کاربران