در حال بارگذاری ...

کوزت نماینده دختران دهه ۷۰ است

سروش طاهری کارگردان نمایش «بینوایان» با اشاره به رویکرد متفاوتی که در این نمایش نسبت به رمان وجود دارد شخصیت کوزت را به نوعی نماینده دختران دهه ۷۰ در جامعه ایران دانست.
سروش طاهری بازیگر و کارگردان تئاتر درباره به صحنه بردن نمایش «بینوایان» و دراماتورژی که از این اثر نمایشی صورت گرفته است به خبرنگار مهر گفت: در واقع اقتباسی که از روی رمان «بینوایان» ویکتور هوگو صورت گرفته براساس شخصیت کوزت انجام شده است. در این نمایش کودکی کوزت در مواجهه با ژان والژان، فانتین و بازرس ژاور به نمایش در می آید و مخاطب تنها در یک صحنه کمیک ارتباط کوزت با خانواده تناردیه را شاهد خواهد بود.
وی ادامه داد: در واقع این نمایش براساس صحنه هایی گزینش شده از رمان نوشته شده است و در نیمه های داستان نیز شاهد تغییر رویکرد کوزت نسبت به رمان خواهیم بود. به این مفهوم که کوزت در این نمایش تحت تعالیم کلیسا قرار نگرفته به همین جهت سرنوشت خوبی هم در انتظارش نخواهد بود. در رمان تاکیدی روی این موضوع نمی شود اما در این نمایش ما به این مساله به عنوان تم اصلی اثر پرداخته ایم. کوزت در بچگی به همراه ژان والژان وارد کلیسا می شود و به واسطه پیرمرد باغبانی که چند سال قبل ژان والژان در هیات شهردار مادلن او را از زیر گاری نجات داده است، در آنجا ساکن می شوند. تا اینجا نمایش با رمان شباهت دارد اما زمانی که کوزت به سن نوجوانی می رسد به پدرش اصرار می کند که از صومعه خارج شوند چون او علاقه ای به آموزش دیدن تحت تعالیم کلیسا را ندارد و نمی خواهد در آینده یک خواهر روحانی شود.
این بازیگر تئاتر درباره مقایسه شخصیت کوزت با دختران امروزی بیان کرد: در حقیقت کوزت در این نمایش نماینده دختران دهه ۷۰ جامعه ماست. نسلی که همه برای خوشبختی اش تلاش می کنند اما چون تحت آموزش مناسبی قرار نگرفته است به بیراهه کشیده می شود. نقش منفی نمایش «بینوایان» کوزت است و ما از اینجا به بعد قصه تازه ای را برای مخاطب بازگو می کنیم. در این نمایش حتی خانواده تناردیه هم رابطه خوبی با کوزت دارند و تمام اتفاقاتی که در کودکی برای وی رخ داده است نقشه ای از طرف خود کوزت و تناردیه ها برای گول زدن ژال والژان بوده است. در واقع اگر کوزت در دنیای معاصر زندگی می کرد برخلاف جهان رومانتیسیسم رمان ویکتور هوگو شخصیتی مثبت و معصوم پیدا نمی کرد.
وی درباره طراحی صحنه این نمایش تصریح کرد: در این نمایش ما یک شهر مینیمال داریم که پر از اختلاف سطح است. این اختلاف سطح ها نشان دهنده اختلافات طبقاتی نیز است که در قرن نوزدهم در فرانسه وجود داشته و در شکل اجرایی و میزانسن بازیگران نیز بر آن تاکید می شود.
طاهری درباره اجرای این اثر نمایشی در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد عنوان کرد: مسعود حکم آبادی تهیه کننده این نمایش خبرنگار ورزشی است و در هنرستان نیز از شاگردان من بوده است. زمانی که او پیشنهاد اجرای یک نمایش و حمایت مالی از آن اثر را به من داد تصمیم گرفتم نمایش «بینوایان» را برای اجرای عمومی آماده کنم. خسرو شهراز، مانلی حسین پور و کوروش زارعی جزو اولین بازیگرانی بودند که با ما همراه شدند.
وی متذکر شد: این نمایش برای بازبینی جشنواره تئاتر فجر هم معرفی شد اما در نهایت مورد قبول قرار نگرفت که به از آن رد شدن در بازبینی اکثر بازیگران مشهدی نمایش، کار را ترک کردند چون متاسفانه کعبه آمال و آرزوی بازیگران شهرستانی ما حضور در جشنواره تئاتر فجر است. بعد از جدا شدن این بازیگران پژمان جمشیدی، آزاده صمدی، شیرین بینا و چند بازیگر تئاتری دیگر به جمع بازیگران نمایش اضافه شدند. البته ۴ نفر از بازیگران گروه حرکت که از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر خراسان هستند و همچنین منشی صحنه نمایش از جمله افراد وفاداری هستند که بعد از بازبینی نیز در کنار گروه ماندند.
کارگردان «خون و ماتیک» متذکر شد: تمرین های کار در تهران انجام می گیرد و قرار است از ۲۹ بهمن تا ۱۰ اسفند ما در تئاتر شهر مشهد به صحنه برویم و ۱۴ اجرا در ۱۰ شب داشته باشیم. اگر قرار باشد باز هم اثری را به صحنه ببرم در انتخاب بازیگران دقت بیشتری خواهم کرد. ما ۷۰ روز برای بازبینی جشنواره فجر تمرین کردیم و ۲۵ روز هم برای اجرای عمومی اما برخی از بازیگران با رفتنشان از گروه لطمه و فشار زیادی به ما وارد کردند.
طاهری در پایان صحبت هایش یادآور شد: این نمایش بیش از ۱۳۰ میلیون تومان هزینه دربرداشته است بنابراین امیدوارم مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد. در حال رایزنی برای اجرای نمایش در تهران نیز هستیم و امیدوارم که سال آینده بتوانیم نمایش را در تالار حافظ یا تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببریم.
دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: میثم نویریان طراح صحنه، زینب رشتی طراح لباس، مجتبی ره نورد آهنگساز، محمود کریمی طراح نور، محمد کیان اسماعیلی منشی صحنه، حسین دیردار و مجتبی برزگرزادگان دستیاران کارگردان، علیرضا و محمدرضا شریفی طراح حرکات موزون، مسعود حکم آبادی تهیه کننده.
بازیگران «بینوایان» خسرو شهراز، کوروش زارعی، مانلی حسین پور، پژمان جمشیدی، شیرین بینا، آزاده صمدی، امیر مباشری، امیرحسین ارقبایی، سید مسعود حسینی، محمد وفازاده، الهه بنی هاشم، حمید احمدی هستند.
این نمایش کاری از گروه تئاتر «عطش پاسارگاد» به نویسندگی کیوان صباغ و مهدی سیم‌ریز از ۲۹ بهمن‌ماه به مدت ۱۰ شب در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد روی صحنه خواهد رفت.




نظرات کاربران