در حال بارگذاری ...

روانکاوی «نادرشاه افشار» در جشنواره تئاتر فجر

«عبدالله برجسته» می‌گوید: «نمایش ˝تاریکی˝ سفری خیالی به زندگی نادرشاه افشار است.»

به گزارش «تئاتر خراسان رضوی» به نقل از خبرآنلاین؛ نمایش «تاریکی» نوشته علی حاتمی‌نژاد و رئوف دشتی و کارگردانی عبدالله برجسته از مشهد یکی از آثار راه یافته به مرحله نهایی «تولیدهای تازه تئا‌تر ایران» سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر است.

برجسته با اشاره به اینکه متن این اثر توسط نویسندگان گروه تئا‌تر «کربن» نوشته شده است، گفت: «این کار سفری خیالی به زندگی نادرشاه افشار است. در کارهای قبلی‌مان هم به شخصیت‌ها و آثار خراسان پرداخته بودیم مانند شاهنامه فردوسی. امسال تصمیم گرفتیم تا به شخصیت معاصرتری بپردازم و آن نادرشاه افشار بود. البته نادرشاه شخصیت ملی است و زندگی دراماتیکی داشته است.»

برجسته در پاسخ به این سئوال که آیا برهه زمانی خاصی از زندگی این شخصیت تاریخی را به تصویر می‌کشد، بیان کرد: «نادرشاه به دلیل سوظن به پسرش، او را کور می‌کند. این اتفاق دست‌مایه خوبی برای پرداختن به این شخصیت بود، اینکه چه عواملی باعث چنین اتفاقی شده است. ما در این کار تاکیدی بر جنگ‌های این شخصیت نداریم، ابعاد انسانی و روان‌شناسانه او از اهمیت بیشتری برایمان برخوردار بود.»

این کارگردان تئا‌تر در مورد پرداخت به شخصیت‌های تاریخی عنوان کرد: «موضوعات متفاوتی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. فکر می‌کنم وظیفه هر هنرمندی است که بخشی از فرهنگ خود را به تصویر بکشد. ما نیز بر آن شدیم تا دین هنری‌مان را ادا کنیم. شخصیت‌های تاریخی ما ابعاد مختلفی دارند که می‌توان به آن‌ها پرداخت.»

برجسته با بیان اینکه متن و اجرا با هم جلو می‌رود عنوان کرد: «ما تمام تلاش‌مان را به کار می‌بریم که فضای حاکم را با تمام ابزارهای موجود به کار ببریم تا تمام مفاهیم موجود به درستی مخاطب ارائه بدهیم.»

محمدرضا صولتی، ندا محمدی، مسعود عقلی، سعید صادقی، محمد جهانپا و امیرحسین رضازاده بازیگران این نمایش‌ هستند.

گفتنی است؛ نمایش «تاریکی» سه‌شنبه 16بهمن‌ماه در دو سانس ساعت 18 و 20 و 45دقیقه در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.




نظرات کاربران