در حال بارگذاری ...
مهدی ضیاچمنی:

در «حذفیات» شخصیت‌ها هستند که به روایت شکل می‌دهند

کتاب نمایشنامه «حذفیات» به نویسندگی مهدی ضیاچمنی نمایشنامه برگزیده سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در بخش بین الملل، روانه بازار شد. در حاشیه این رویداد مهدی ضیاچمنی در باره اثرش می‌گوید: در «حذفیات» این شخصیت‌ها هستند که به روایت شکل می‌دهند. لذا این اثر یک روایت قصه‌محور نیست و ما با روایتی صد در صد شخصیت‌محور رو به رو هستیم. در واقع خواننده فقط قرار است با آدم‌های این نمایشنامه آشنا شود. حذفیات برشی از یک زندگی است.

خراسان رضوی_ مرجانه حسین زاده، اولین‌بار نمایش «حذفیات» را پاییز ۹۶ در تماشاخانه‌ی بهارِ مشهد دیده بودم و بعد که در سی‌وششمین جشنواره فجر «حذفیات» در بخش بین‌الملل جایزه بهترین نمایشنامه راگرفت، ذوق‌‌زده شدم و حالا که این نمایشنامه توسط انتشاراتِ آرادمان به چاپ‌رسیده‌است و در فضای مجازی با عکس جلد کتاب «حذفیات» مواجه می‌شم، احساس شعف می‌کنم و بلافاصله با مهدی ضیاچمنی برای گفتگو در خصوص این کتاب تماس می‌گیرم.

او نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر و متولد ۱۳۶۵ در مشهد است که فعالیت‌های هنری خود را از سال ۱۳۸۰ با ورود به گروه نمایشی علی‌اکبر حلیمی و بازی در نمایش‌های کودک و نوجوان آغاز کرده‌است.

همه مهدی ضیاچمنی را با نمایش‌هایی نظیرِ «اکسیژن»، «تب سرد روی پیشانی داغ»، «حذفیات »، «پلاستیک فریزر»، «نمایشگاه لودلو»، «بازی» و... فیلم بلند «میمون» می‌شناسیم. آن‌طور که خودش می‌گوید «حذفیات» دیالوگ‌محور است و تفاوت زیادی با دیگر آثارش ندارد. ظاهرا ایده‌ی «حذفیات» زمانی‌که مشغول بازنویسی نمایشنامه‌های گذشته‌اش بود، شکل می‌گیرد و پس‌از آن مکتوب می‌شود، به سالن‌های نمایش گرما و روشنی می‌بخشد و حالا این نمایشنامه تبدیل به‌کتاب شده‌است. 

ضیاچمنی می‌گوید: در «حذفیات» این شخصیت‌ها هستند که به روایت شکل می‌دهند. لذا این اثر یک روایت قصه‌محور نیست و ما با روایتی صد در صد شخصیت‌محور رو به رو هستیم. در واقع خواننده فقط قرار است با آدم‌های این نمایشنامه آشنا شود. حذفیات برشی از یک زندگی است.

ضیاچمنی در خصوص خلاصه‌ی این کتاب می‌گوید: حذفیات درباره رابطه مادر و دختری است که با وجود شناختی که از یکدیگر دارند، نبود ارتباط بین‌شان پدیدار است و درکی نسبت به یکدیگر ندارند.

 او با بیان اینکه این نمایشنامه هم نظیرِ دیگر آثارش دیالوگ محور و رئالیستی است در خصوص ایده‌ی «حذفیات» بیان می‌کند:  ایده ی حذفیات ارتباطی به روابط اجتماعی و تحلیل های غلوآمیزِ روانشناختی ندارد. همه چیز سطحی و پیش پا افتاده‌تر از یک مفهمومِ درمانی است.حرف نزدن و نظرندادن مهم ترین دغدغه‌ی من در این اثر بود. .

این نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما ادامه می‌دهد:  من همواره بعد از پایانِ هر نوشتن، بارها متن را بازنویسی می‌کنم و تنها اتفاقِ بزرگ حذفیات، حذف اضافه گویی‌های پرطمطراق آن و پاک کردن دیالوگ ها و توصیف‌های به درد نخور و تکراری بود. 
مهدی ضیاچمنی با تاکید بر اینکه حذفیات  طی سه روز و در کافه گلشن نوشته شد، می‌افزاید:
این نمایشنامه سریع نوشته شد اما خودم به شخصه آن را دوست دارم و فکر می کنم نمره‌ی قابل قبولی می‌گیرد..

ضیاچمنی که این روزها درگیر نوشتنِ فیلمنامه‌ای جدید است؛ در پایان می‌گوید: من کتابِ حذفیات را به الهام کردا تقدیم کردم. امیدوارم با این‌کار بخشی از لطف های بی‌دریغش را جبران کرده باشم.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

محمد جهانپا: جان کلام «رویای اسبی به نام شبرنگ» وطن‌پرستی و میهن‌دوستی است

محمد جهانپا، کارگردان نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ»، این اثر را برداشتی از داستان شاهنامه فردوسی بزرگ می‌داند و می‌گوید نمایش، نگاهی به زندگی کیخسرو دارد و به موضوع انتقام او از افراسیاب به خونخواهی پدرش و هزاران ایرانی کشته‌شده می‌پردازد.

|

گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند
گفت‌وگو با داور جشنواره منطقه‌ای خاوران

محمدعلی دشتگلی: جشنواره‌ها در زنده نگه‌داشتن تئاتر موثرند

محمدعلی دشتگلی، داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران گفت هر رویدادی با عنوان جشنواره می‌تواند در زنده نگه‌داشتن تئاتر در هر مکانی موثر باشد و خود به خود سرمایه اصلی تئاتر که تماشاگر است نیز از این رویداد بهره لازم را خواهد برد.

|

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد
داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد

کریم جشنی، داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌حلی برای این معضلات پیدا کرد.

|

جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی
جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی

جهانشیر یاراحمدی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، محتوای آثار ارائه شده در این رویداد را هوشمندانه و متمرکز بر ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی دانست.

|

نگاهی به نمایش «مَچ مَدَک» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

هیاهویی شیرین برای هیچی تلخ!
نگاهی به نمایش «مَچ مَدَک» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

هیاهویی شیرین برای هیچی تلخ!

امین خرمی*: بی‌هیچ تردید و اغراقی باید گفت که سرزمین پهناور ایران در این موزاییک فرهنگی خود لبریز از قصه‌ها؛ داستان‌ها؛ متل‌ها؛ مثل‌ها و فولکلورهایی است که هر یک، عظمتی از تاریخ و تمدن این ...

|

نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد
نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد

امین خرمی*: قصه و داستان نمایشنامه «شیرهای خان‌بابا سلطنه»، داستانی که در بیش‌ از یک قرن گذشته به قلم افشین هاشمی روایت می‌شود؛ برای بسیاری از هنرمندان تئاتر و مخاطبان این هنر آشناست. اثری که ...

|

نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!
نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!

امین خرمی*: آیین «زار» میان مردمان خون‌گرم و دوست‌داشتنی جنوب کشورمان یکی از پُربسامدترین آیین‌ها در انتخاب هنرمندان آثار دراماتیک برای نگارش نمایشنامه‌هایی خوش‌نام و ...

|

نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟

امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی می‌کند که کماکان پرسش‌گری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری می‌کند که سال‌های ...

|

نظرات کاربران