در حال بارگذاری ...
دی ماه در تئاتر شهر مشهد به صحنه می رود

«باغ خونی» عاشقانه ای که تاریخ را روایت می‌کند

«باغ خونی» به کارگردانی امیر بشیری دی ماه ۹۷ در سالن اصلی تئاتر شهرمشهد به روی صحنه می رود. در این اثر بازیگران مطرحی از جمله پرویز فلاحی پور، کامران تفتی و محمد الهی حضور دارند.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «باغ خونی» محصول انجمن هنرهای نمایشی ایران به کارگردانی امیر بشیری دی ماه سال 97 در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد به روی صحنه می‌رود.

نویسندگی این نمایش را محمد نقابی بر عهده داشته است. در این اثر 14 بازیگر اصلی و 20 بازیگر فرعی به ایفای نقش پرداخته‌اند. از جمله بازیگران این نمایش می‌توان پرویز فلاحی پور، کامران تفتی، محمد الهی، امیر محاسبتی، زهره مرادی، جواد محمد زاده، سعید صادقی، امیرحسام امیر پور، مهشید شریفی، محبوبه سلطانی، مهران مطیع، مجید بخششیان، سجاد انتظاری را نام برد.

امیر بشیری در گفت و گو با ایران تئاتر درباره این نمایش این گفت: «باغ خونی» به روایت یک داستان عاشقانه خانوادگی است که در بستر یک واقعه‌ی تاریخی مهم اتفاق می‌افتد.

او درباره‌ی داستان نمایش گفت: داستان نمایش را در سال 1314 دنبال می کنیم و با یک داستان خانوادگی و عاشقانه طرف هستیم. لیلا گم شده است و پدر او نامزدش را مأمور می‌کند تا او را پیدا کند. از آنجایی که نامزد لیلا شهربانی چی است ، یافتن لیلا  منجر به قربانی شدن یک عده می‌شود.

او در رابطه با محتوای این اثر که بی ارتباط با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیست؛ ادامه داد: واقعه‌ی تاریخی تنها بستر این نمایش است و ما در لایه‌های زیرین به آن اشاره می‌کنیم و اتفاقاً اینکه نمایشنامه مستقیماً همه چیز را بازگو نمی‌کند از جذابیت‌های آن برای من بوده است.

امیر بشیری درباره کارگردانی اثر به ایران تئاتر گفت: من سعی کردم تا آن جا که ممکن است از نمادها و نشانه‌ها استفاده کنم و قرار را بر ساخت یک فضای رئالیستی نگذارم. همه‌ی تلاش من مبتنی بر ساختن فضاهای متفاوت بوده است و سعی کردیم تا از این طریق مخاطب را با خود و خط داستانی درگیر و همراه کنیم.

او درباره تمرکززدایی تئاتر از تهران به عنوان رویکرد جدید انجمن نمایش ایران گفت: این مسئله اتفاق بسیار مبارکی است و به ما کمک می‌کند تا در تمام کشور بتوانیم پتانسیل‌ها را پیدا کنیم و از قابلیت تئاتر در آن‌ها استفاده کنیم و همه چیز درباره‌ی تئاتر محدود به مرکز باقی نماند.

او درباره تلاش نمایش «باغ خونی» در این راستا گفت: یکی از نمونه‌ها ی تمرکز زدایی همین نمایش است و می تواند در این زمینه اثر بخش باشد .اگر بتواند نمونه‌ خوبی باشد و برای دیگران انگیزه آفرین باشد.

باغ خونی نام باغی تاریخی در مشهد است که دارای سه عمارت مستقل بوده است و بنا به روایات تاریخی مسجد گوهرشاد مشهد را از این باغ به توپ بستند.




نظرات کاربران