در حال بارگذاری ...
در پنجاهمین قسمت آوانسن مطرح شد:

بررسی عملکرد شورای نظارت و ارزشیابی بر تئاتر مشهد

مطالبات هنرمندان تئاتر مشهد از اداره ی ارشاد بسیار است اما «تغییر و تحول در شورای نظارت بر نمایش مشهد» هرگز جزءو این مطالبات نبوده. مدتی قبل اداره ی ارشاد مشهد در جدیدترین تصمیم خود،در کمال تعجب با هدف «تقویت شورا» لیست احتمالی شورای جدید نظارت بر نمایش مشهد را در فضای مجازی منتشر کرد و در پی آن، این اقدام با واکنش تند هنرمندان مواجه شد از طرفی وضعیت اورژانسی سالن اصلی تئاتر شهر مشهد درست در زمانیکه سالن اصلی تئاتر شهر با ترافیک اجرا و گروه های متقاضی مواجه است و لزوم بحث و بررسی آن ورود آوانسن را به عنوان تنها رسانه ی تصویری تئاتر استان به این دو ماجرا موجه می کند.

به گزارش تئاتر مشهد، به نقل از روابط عمومی آوانسن؛ پنجاهمین قسمت برنامه زنده تصویری آوانسن شنبه هفدهم آذر ماه با موضوع بررسی عملکرد شورای نظارت و ارزشیابی بر تئاتر مشهد پخش شد.

مطالبات هنرمندان تئاتر از اداره ی ارشاد بسیار است اما «تغییر و تحول در شورای نظارت بر نمایش مشهد» هرگز جزءو این مطالبات نبوده. مدتی قبل اداره ی ارشاد مشهد در جدیدترین تصمیم خود،در کمال تعجب با هدف «تقویت شورا» لیست احتمالی شورای جدید نظارت بر نمایش مشهد را در فضای مجازی منتشر کرد و در پی آن، این اقدام با واکنش تند هنرمندان مواجه شد 
از طرفی وضعیت اورژانسی سالن اصلی تئاتر شهر مشهد درست در زمانیکه سالن اصلی تئاتر شهر با ترافیک اجرا و گروه های متقاضی مواجه است و لزوم بحث و بررسی آن ورود آوانسن را به عنوان تنها رسانه ی تصویری تئاتر استان به این دو ماجرا موجه می کند.

« لیست پیشنهادی اداره ی ارشاد مشهد هنوز در معاونت هنری بررسی نشده و صرفا پیشنهادی است »
سرپرست معاونت امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ابتدای برنامه آوانسن که شنبه 17 آذرماه با موضوع «بررسی تغییر و تحول در شورای نظارت بر نمایش مشهد» پخش شد؛ گفت: لیست اداره ی ارشاد مشهد طبق روال اداری ابتدا باید در معاونت هنری مورد بررسی قرار بگیرد، لیست پیشنهادی اداره ی ارشاد مشهد هنوز بررسی نشده و صرفا پیشنهادی است و به محض بحث و بررسی روی آن به مدیر کل ارجاع داده خواهد شد و بعد از تایید و نظر نهایی جناب آقای مروارید؛ برای صدور ابلاغ اعضای شورای نظارت؛ به تایید تهران خواهد رسید. بنابراین لیست منتشر شده در فضای مجازی لیست نهایی نیست.
محمدرضا محمدی با اشاره به اتمام تاریخ اعتبار ابلاغیه ی لیست قبلی شورای نظارت اظهار داشت: با توجه به پیشنهاد لیست جدید ریاست ارشاد مشهد شورای قبلی در حال حاضر شورای قبلی فعال نیست و بازبینی ها انجام نمی شود که این جای نگرانی دارد و ما همه ی تلاش مان را خواهیم کرد که در اولین فرصت این مشکل را برطرف کنیم. ضمن آنکه اقای استادی با جوانان ارتباط بسیار خوبی دارند و لذا ما تلاش مان را خواهیم کرد که با ایشان مشورت کنیم و خروجی این شورا خروجی قابل قبولی باشد.
محمدی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه چرا جوانگرایی باید از شورای نظارت مشهد شروع بشود افزود: هر تغییر و تحولی با نقد همراه است اما گاهی این تحولات لازمه پیشرفت به سمتِ جلو است اما مطمئن باشید این تحولات به نفع هنرمندان تئاتر استان خواهد بود.
معاونت امور هنری در خصوص مسائل مربوط به سالن اصلی تئاتر شهر بیان کرد: مقرر شد ما یک کارشناس مطلع از اداره ی هنرهای نمایشی تهران را دعوت کنیم تا ابتدا مشکلاتِ عمده و اصلی سالن را شناسایی کنیم و موارد اورژانسی را در ابتدا رفع کنیم و بعد بازسازی سالن را به زمانی موکول کنیم که زمان پیک سالن نباشد بنابراین نگرانی ما در وهله اول سقف سالن است که احتمالا یک هفته زمان خواهد برد.

« صورتجلسه ی امضا شده بین کارگردانان متقاضی سالن اصلی تئاتر شهر، صورتجلسه ی الزام آوری برای اجرا نبود»
آرش خیرآبادی در خصوص تعمیرات سالن در این برنامه اظهار کرد: طبق برآوردی که شده بود و در ابتدا فکر میکردیم سالن یک ماه زمان ببرد اما طبق قول آقای محمدی مقرر شد کارگران سه شیفته کار بکنند تا تعمیرات سالن به حداقل یک هفته و حداکثرده روز زمان ببرد تا کمترین میزان تعطیلی سالن اصلی را داشته باشیم و به احتمال خیلی زیاد سالن اصلی بعد از نمایش تیستو سبز انگشتی تعطیل خواهد شد.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان در خصوص ترتیب اجراهای سالن اصلی تاتر شهر با توجه به تعمیراتِ سالن تصریح کرد: اجراهای سالن اصلی تئاتر شهر منوط به مجوز شورای فنی و شورای نظارت است و بعد از آن هم ما باید هر نمایشی را در شورای سیاستگذاری تاتر استان مطرح کنیم که این شورا از این قضیه آگاه است اما منوط به اینکه نمایش محمد نیازی و امین رضایی اردانی مجوزِ شورای نظارتشان را بگیرند؛ این نمایش ها را در شورای سیاستگذاری تئاتر استان بررسی میکنیم تا جدولِ مرضی الطرفینی را خواهیم بست که هیچ کدام از گروه های نمایشی ناراضی نباشند.
خیرآبادی پیرو صورتجلسه ای که در تاریخ 9 آبان ماه در انجمن هنرهای نمایشی بین کارگردانان گروه های متقاضی سالن اصلی امضا شده افزود: آن صورتجلسه، صورتجلسه ی الزام آوری برای اجرا نبود
ما در آن جلسه به یک ترتیب اجرایی رسیده بودیم اما این راهم لحاظ کرده بودیم که اگر نمایشی مجوز شورای فنی و شورای نظارت داشته باشد می تواند در این نوبت قرار بگیرد اما در نمایش های آن لیست فقط نمایش آقای رضایی و آقای اردانی فقط این مجوز ها را دارند
آرش خیرآبادی گفت: مبنای ما در شورای سیاستگذاری تئاتر استان این بود که با لحاظ کردنِ نمایش آقای بشیری، جلسه ای به این سه گروه متقاضی برای هم اندیشی ترتیب داده شود تا کمترین تفاوت و اختلاف نظر در اجراها را داشته باشیم.
وی در خصوص نمایش باغ خونی افزود: این نمایش به سفارش انجمن نمایش کشور تهیه شده. آنها برای برآورد هزینه های مالی یشان با ما گفتگویی داشتند و من به اقای نیلی عرض کردم که چون قبل از این نمایش گروه های نمایشی مشهد متقاضی اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر بوده اند لذا نمایش باغ خونی را با اختلاف حداقلی به تاخیر خواهیم انداخت.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان در خصوص لیست جدید شورای نظارت بر نمایش مشهد تاکید کرد: انجمن نمی تواند به صورت تکنیکال نمی تواند وارد بحث انتخاب اعضای جدید بشود. ما نظرمان را برای لیست پیشنهادی دادیم اما اینکه اعمال بشود یا خیر بسته به نظر اداره ی ارشاد است.

«اگر سر موعد مقرری که در صورتجلسه آمده نمایش مان را اجرا نکنیم به فجر نمی رسیم»
مسعود حکم آبادی تهیه کننده تئاتر در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به صورتجلسه ی 9 آبان گفت: در آن جلسه، تمامی کارگردانانِ متقاضی سالن اصلی از آقای بشیری پرسیدند که آیا شما درخواست سالن داده اید؟ و آقای بشیری گفتند من بعد از سال نمایش باغ خونی را اجرا خواهم کرد و لذا ما در آن جلسه با اجماع نظر و برای پیشبرد اهداف مان برای اولین بار به این تفاهم رسیدیم که دو نمایش را در یک شب و در یک سالن اجرا کنیم. این اسباب کشی هرشبه روی صحنه اتفاق دشواریست اما برای اینکه هدفِ ما جشنواره ی فجر است همگی این سختی را پذیرفتیم
تهیه کننده تئاتر آی راک افزود: نوبت درخواست نمایش آی راک از همه زودتر بوده وما می توانستیم پافشاری کنیم اما ترجیح دادیم تعامل کنیم. اما رئیس انجمن نمایش اصرار دارند که سه گروهی که مجوز شورای نظارت و فنی دارند باید باهم توافق کنند در صورتیکه اصلا گروه نمایش باغ خونی در مذاکرات ما نبوده. چرا ما باید باهم توافق کنیم؟ مگر یکبار توافق نکردیم؟ مگر امضای رئیس تئاتر شهر زیر صورت جلسه ی توافق ما نیست؟ ما اگر سر موعد مقرر که در صورتجلسه آمده نمایش مان را اجرا نکنیم به فجر نمی رسیم.. امیر بشیری همکار و دوست من است اما به عقیده ی من آقای بشیری نباید در این موقعیت اینقدر خودش را مقابل همکارانش قرار بدهد. نمی شود که بر اساس یک اهرم فشار دوستان مان را از دور خارج کنیم. اگر در این موقعیت نمایش سفارشی باغِ خونی اقای بشیری اجرا شود جلوی ورود دیگر گروه ها به فجر گرفته خواهد شد

«صورتجلسه ی 9 آبان فاقد ارزش قانونی است»
امین رضایی اردانی: طی صحبتی که در جلسه ی 9 آبان با 12 تن از کارگردان متقاضی سالن اصلی تئاتر شهر داشتیم ترتیب اجرای نمایش ها با موافقت تمامی کارگردان ها تنظیم شد و ای کاش آن صورتجلسه سربرگ انجمن را داشت و چون سربرگ انجمن را ندارد فاقد ارزش قانونی است.
طبق آن صورت جلسه به شرطی که مجوز هایم را داشته باشم باید 25 آذرنمایشم را در سالن اصلی روی صحنه ببرم اما با وضعیت الان شورای نظارت و تغییر و تحولات و طی شدنِ روالِ اداری نمیدانم وضعیتِ نمایشم چگونه خواهد شد و این نگران کننده است
اردانی با اشاره به تعمیراتِ سالن اصلی تئاتر شهر افزود: از 26 فروردین که باران به سالن اصلی تئاتر شهر نشت کرده بود همه متوجه مسائل اورژانسی سالن اصلی شدیم اما درست حالا و در زمانیکه پیک کارِ سالن اصلی هست اقدام به تعمیر سالن اصلی شده و این اصلا درست نیست. اینکه تلاش چند ماهه یک گروه نمایشی را با یک معلق میشود اصلا درست نیست. ما برای نمایش مان هزینه کرده ایم. امیر بشیری نمایش باغ خونی را تنها یک ماه است که دست گرفته و حالا به چون به واسطه ی حضورشان در فجر می خواهند به این جشنواره برسند بی انصافی است که نمایش آی راک و نمایش من و بقیه که چندین ماه است داریم کار می کنیم؛ از اجرای عموم عقب بمانیم تاکار سفارشی تهران روی صحنه برود

«هنرمندان شورای نظارت فعلی پشتوانه ی انقلابی دارند»
حامد معمار طهرانی، در بخش دیگری از برنامه در خصوص تغییر و تحول در شورای نظارت گفت: این ترکیب جدید که پیشنهادِ ارشاد بوده ترکیب خوبی نیست هنرمندانِ فعلی شورای نظارت پشتوانه ی انقلابی داشتند؛ مبارزه کرده بودند و دارای عقیده و اعتقاد بودند اما اعضای لیست پیشنهادی ارشاد بایدحداقل دو سال کنار تیم قبل کار کنند تا یاد بگیرند 
ارشاد باید به جای حذف هنرمندانِ تئاتری عضو شورا؛ اعضای شورای نظارت را بیشتر کند؛ مثل کاری که در تهران انجام شد. یعنی تعداد اعضا بیشتر شوند. اما آیا آقای سهیلی و ملتجی به اتفاقات جامعه واقف نیستند؟ آیا مشکلات را نمیدانند و نمی بینند؟
باید به شانیت هنرمندان تاتر احترام بگذاریم. به عنوان مثال اگر استاد صابری بخواهند نمایشی را روی صحنه ببرند؛ چه اتفاقی می افتد اگر اعضای پیشنهادی بخواند روی کارِ ایشان اظهار نظر کنند؟ چگونه می شود یک شاگرد کارِ استادش را در بازبینی رد کند؟
این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به صحبت های ریاست محترم ارشاد مشهد گفت: شورا نباید یک دست باشد، اتفاقا باید ترکیبی از سلیقه های مختلف باشد. این ترکیب پیشنهادی ارشاد ترکیب خوبی نیست. 

«هنرمندان شورای نظارت فعلی فعالیت شان قابل تعمق است»
راضیه ایرانی بازیگر و کارگردان تئاتر در ادامه ی برنامه اظهار کرد: تئاتر خراسان برای بارور کردنِ این شورای نظارت 27سال است که تلاش کرده و این شورا و مخصوصا هنرمندان این شورا فعالیت شان قابل تعمق است. چند شب قبل که اسامی لیست پیشنهادی ارشاد را دیدم وحشت کردم. هنرمند صدای جامعه است. وقتی شورای نظارت هنرمند را درک می کند و می تواند با هنرمند تعامل کنداین به نفع جامعه و مسئولین است. بنده خودم مدتی قبل به چند نمایش ایرادات جدی جدی گرفتم و معتقد بودم آن نمایش ها به دلیل ضعف های متعدد نباید به صحنه می رفت اما آقای ملتجی مرا قانع کرد که باید از جوانان حمایت کرد. این شورا همیشه پای اهالی تئاتر ایستاده و جلوی خیلی از مسائل ایستاده؛ تعامل به معنای سازش نیست. تعامل به معنای درک هنرمند و جامعه است. من شورای نظارت را عضو بدنه ی ارشاد می دانم و خطاب به ارشاد می گویم که شورای نظارت بر نمایش شما جامعه را درک کرد و در راستای پیشبرد فرهنگ جامعه داره حرکت میکند؛ و اگر میخواهید جلوی آن را بگیرید پس باید گفت زهی تاسف.

«شورای فعلی به زعم همه ی اهالی تئاتر بروندهی و کارنامه مناسب و قابل دفاعی داشت»
مهدی سیم ریز در پنجاهمین قسمتِ آوانسن تاکید کرد: شکل انجام این تغییرو تحولات در شورای نظارت کمی عجیب بود حتی از خودِ این اقدام عجیب تر بود. ما قریب به 5 سال را در شورای نظارت با ترتیب منظم و بی حاشیه ای پشت سر گذاشتیم و اصلا این سطح ازتغییرات قابل انتظار نبود؛ آن هم برای شورایی که به زعم همه بروندهی و کارنامه مناسب و قابل دفاع داشت و علاوه بر اینکه حاشیه ای درست نکرده بود؛ خودش هم یکی از مدافعان ماهیت تئاتر و هنرمندانِ تئاتر در سالهای گذشته بود و گروه های نمایشی پشت شان به شورای نظارت به ویژه و هنرمند و پیشکسوت تئاتری گرم بود.
من به ترکیب جدید تبریک میگویم همه ی عزیزان ار هنرمندان خوب تئاتر هستند

«قبل از تغییر به سراغِ تقویت برویم»
احسان روحی نویسنده و کارگردان تئاتر در این برنامه خاطر نشان کرد: وقتی میخواهیم هر مجموعه ای را دستخوش تغییر و تحولاتی بکنیم باید ببینیم آیا بیلانِ کاری آن مجموعه ایرادی داشته یا خیر؟ شورای فعلی کارنامه ی قابل قبولی دارد. این شورا در سالهای اخیر کارش را درست انجام داده. اگر بنا به تغییر است بهتر بود ارشاد به سراغ تقویت می رفت مثلا اینکه اعضا به جای پنج نفر به هفت نفر ارتقا یابند 
روحی با اشاره به حضور بانوان در اعضای شورای نظارت عنوان کرد: اینکه صرفا به خاطر حضور بانوان بخواهیم به سراغ آن ها برویم چیزی را عوض نخواهد کرد.
وی ادامه داد: به عقیده ی من یکدست و همسو بودن شورا اصلا اتفاق خوبی نیست؛ یعنی اگر شورا ترکیبی باشد از آدم هایی که از لحاظِ فکری و اندیشه ای باهم تناقض داشته باشند این اتفاق بهتر می تواند به تئاتر کمک کند تا اینکه شورا محصول تفکر کسانی باشد که به اجرای یک سری نمایش با محتوای خاص و مشخص منتج شود. حوزه ی نظارت با این ترکیب جدید دارد تبدیل به جزیره می شود، چون اعضای ترکیب جدید، همگی همسو و همفکر هستند.
مشکلاتِ امروز ما ؛ اعم از کمبودِ سالن و نبودنِ زیرساخت های مشخص در تئاتر دارد فرایندی می شود که به جای کمک به هنرمندی که سالن ندارد، بیشتر مسیر او را دشوار می کند


«ویژگی مهم شورا تعامل خوب شان با گروه های نمایشی بود»
سید جواد اشکذری نویسنده و کارگردان تئاتر بیان کرد: شورای نظارت قبل جزو بهترین شورای نظارت بعد از انقلاب بود اعضای شورا به مدت ده سال وقت شان را برای شورای نظارت گذاشتند. ویژگی مهم شورای نظارت قبل و مخصوصن هنرمندانِ عضو شورا تعامل خوب شان به گروه های نمایشی بود و هرکسی که بخواهد عضو این شورا بشود باید همین الگو را ادامه بدهد تا بتواند به نفع گروه های نمایشی عمل کند
وی گفت: هر مدیری حق تغییر را دارد اما این تغییر باید فرایندی را طی کند؛ مثل نظرسنجی و هم اندیشی با هنرمندان تا این تغییر از تغییر قبل بهتر باشد اعضای شورای نظارت نگاهِ حذفی نداشتند، نگاهشان اصلاحی بود. اگر هنرمندان عضو شورا در سمتِ خود باقی ماندند که اتفاق خوبی رقم خواهد خورد؛ اما اگر عوض شدند افرادِ جایگزین باید راهِ آنها را با همان الگو ادامه بدهند یعنی ویژگی های خوبشان را حفظ کنند و با گروه های نمایشی اداری برخورد نکنند. 

گزارش از: مرجانه حسین زاده




نظرات کاربران