در حال بارگذاری ...
همزمان با بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد:

جشن امضای کتاب تب سرد روی پیشانی داغ

جشن امضای کتاب «تب سرد روی پیشانی داغ» عصر دیروز با حضور جمعی از دوست داران کتاب در بیستمین نمایشگاه کتاب برگزار شد

به گزارش ایران تئاتر، جشن امضای کتاب تب سرد روی پیشانی داغ عصر دیروز با حضور اهالی فرهنگ در بیستمین نمایشگاه کتاب برگزار شد.
نمایشنامه «تب سرد روی پیشانی داغ» که به تازگی توسط انتشارات «ایستگاه آزادی» منتشر شده سال 90 توسط علی حاتمی نژاد به رشته تحریر درآمد و اولین بار در همان سال به کارگردانی خودش به روی صحنه رفت، و چند سال بعد توسط مهدی ضیاچمنی به اجرا درآمد و در جشنواره فجر نیز درخشید و بعد از آن در زنجان؛ همدان و کرمان اجرا شد و اخیرا هم در تهران با بازی پیام دهکردی.
علی حاتمی نژاد که این نمایشنامه را یکی از پرکارترین متون خود می داند در ابتدای این مراسم در ارتباط با تم این نمایشنامه گفت: تم اصلی این نمایشنامه مهاجرت است؛ اما مهاجرت نه به معنای فیزیکی و رد شدن از یک مرز جغرافیایی. اولین جرقه ی این متن از یک خبر در ذهن من شعله ور شد. فحوی خبر این بود که یک زوج از طبقه ای مرفه برای طلاق خود جشنی میگیرند و برای طلاق شان اطلاع رسانی می کنند. این تلاقی «جشن» و «طلاق» برایم پارادوکس عجیبی بود و از این پارادوکس به ایده اولیه این نمایشنامه رسیدم.
این نویسنده و کارگردان تئاتر در پاسخ به سوال مجری مبنی بر افزایش تب مهاجرت در دهه 80 افزود: مهاجرت اتفاقیست که از ابتدای شروع تاریخ بشریت بوده و دغدغه تمام انسان هاست و در قرآن هم به آن اشاره شده. من خودم سال 88 مهاجرت کردم و این مهاجرت با شکست مواجه شد؛ و لذا در متن هایم همیشه دغدغه مهاجرت و سندروم بیقراری وجود دارد. یک نویسنده از محیطی که در آن زندگی می کند تاثیر می گیرد. ضمن اینکه پدیده ی مهاجرت الان هم در جامعه ما رواج دارد؛ عده ای در مهاجرت موفق اند؛ عده ای ناموفق و عده ای اشتباه مهاجرت می کنند. نکته ی دومی که در شکل گیری این متن قابل توجه است موضوع جدال دو برادر است. این موضوع یعنی این جدال برای تصاحب یک چیز برای من همیشه جذاب بوده. چون وقتی در آن کنکاش می کنی می بینی ماجرا خاکستری ست و کسی در این ستیز، خوب مطلق یا بدِ مطلق نیست.
حاتمی نژاد در بخش دیگری از این مراسم در پاسخ به سوالی درباره ی بهترین کارگردانی این اثر؛ اجرای مهدی ضیاچنی را بهترین اجرا دانست و ادامه داد: هر کارگردانی با زاویه دید خودش به اثر نگاه می کند، سال 90 من این متن را در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا کردم. معماری سالن اصلی روی اجرا خیلی تاثیر داشت؛ برای همین من اجرای مهدی ضیاچمنی را که در بلک باکس بود گرمتر از اجرای خودم می دانم.
علی حاتمی نژاد در ادامه ی مراسم با بیان اینکه تئاتر یک ضرورت اجتماعی مغفول مانده است؛ تاکید کرد: اگر تئاتر را از جامعه حذف کنیم عملا اتفاقی نمی افتد؛ تئاتر یک ضرورت اجتماعی مغفول مانده است. اگر از همین مخاطبان نمایشگاه کتاب نام تماشاخانه های مشهد را بپرسید؛ خواهید دید که حتی نام تماشاخانه های شهرشان راهم نمی دانند و این چالش بزرگی ست که وجود دارد.
در سالهای اخیر اتفاقات خوبی افتاده و مخاطب تئاتر رشد حوبی داشته اما باید بپذیریم که مخاطب سینما در تمامِ دنیا از مخاطب تئاتر بیشتر است. اما مخاطب تئاتر با کیفیت تر است و به همین واسطه از تئاتر حمایت بیشتری می شود و به تبع آن شهرداری ها، موسسات دولتی و غیردولتی از آن حمایت مالی می کنند. برای اینکه اگر درامد هنرمندان تئاتر را بر مبنای گیشه بگذاریم آن ها به سمت محتوای هزل خواهند رفت.
وی تبدیل تئاتر را از حالت دولتی به خصوصی را اتفاق ناخوشایندی دانست و تاکید کرد: تئاتر یکمرتبه از حالت دولتی به خصوصی تبدیل شد و در پی آن بودجه دولت و وزارت فرهنگ هم قطع شد و این خیلی بد است. الان ما شاهد هستیم که اهالی تئاتر از گیشه کسب درآمد می کنند و حتی برای سالن به متولی امر، یعنی ارشاد اجاره هم پرداخت می کنند. این امر نشان دهنده مشکلات بافت فرهنگی و حوزه ی مدیریتی ست. شهرداری ها می توانند خیلی بهتر عمل کنند. برای قدم زدن شهروندان پارک بسازید. برای پرورش جسم، سالن ورزشی بسازید و برای پرورش روح سالن تئاتر بسازید.
در دوره ی قبل مجموعه فرهنگی شهرداری نه تنها کاری را پیش نبرد بلکه ضربه هم زد؛ اما در دوره ی اخیر اتفاق خوبی که افتاد وجود فضاهای تبلیغاتی است، چون هر هنری بدون رسانه می بازد، لذا در یکی دو سال اخیر این رسانه ها توسط مجموعه مدیریتی جدید افتاد
حاتمی نژاد در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه چاپ نمایشنامه برای بقا تئاتر موثر است گفت: تئاتر هنری زنده است و به واسطه ی زنده بودنش هنری ست که همانجا می ماند و بعد اثری به جز پوستر و بروشور و اقلام چاپی از آن نمی ماند.
علی حاتمی نژاد در پایان این مراسم از نگارش متن جدید خود خبر داد و اعلام کرد: 60 درصد از متن نوشته شده و تا پایان آذر به تمام می رسد و بعد بلافاصه تمرینات این اثر به کارگردانی عبدالله برجسته شروع خواهد شد.
خاطر نشان می شود مراسم رونمایی از کتاب «تب سرد روی پیشانی داغ» عصر دیروز پنجم آذرماه همزمان با بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد با اجرای محمدرضا لبیب و حضور جمعی از اهالی فرهنگ و دوست داران کتاب در محل دائمی نمایشگاه های مشهد برگزار شد




نظرات کاربران