در حال بارگذاری ...
محمدعلی لطفی مقدم در گفت و گو با ایران تئاتر از طرح سالن بزرگ تئاتر مشهد گفت :

توسعه زیرساخت‌ها برای بهره برداری از ظرفیت‌های تئاتر مشهد ضروری است

محمدعلی لطفی مقدم پیشکسوت تئاتر استان خراسان گفت: ظرفیت‌های تئاتر در مشهد بسیار قابل توجه است و ضرورت دارد تا در توسعه زیرساخت‌های تئاتر این شهر جدیت به خرج بدهیم.

توسعه زیرساخت‌های تئاتر در شهر مشهد به عنوان یکی از مراکز شاخص و فعال  در عرصه هنرهای نمایشی کشور بارها از سوی هنرمندان و فعالان تئاتر نیازی ضروری عنوان شده و مورد تاکید قرار گرفته است. در این ارتباط اخیراً خبرهایی مبنی بر تکاپوی شهرداری مشهد برای تأسیس یک مجموعه مجهز در این شهرشنیده می‌شود که در صورت تحقق می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیازهای یاد شده باشد. با توجه به اهمیت موضوع، ایران تئاتر در صدد برآمده تا جزئیات آنچه ساخت "سالن بزرگ تئاتر مشهد " خوانده می شود را طی گفت و گوهایی با صاحبنظران و فعالان تئاتر مشهد پیگیری کند.  

محمدعلی لطفی مقدم پیشکسوت تئاتر استان خراسان و شهر مشهد ضمن تأیید شنیده‌ها در این خصوص اظهار کرد: به دنبال جلساتی که به همراهی جمعی از فعالان تئاتر مشهد با شهردار این شهر داشتیم، توافقی در زمینۀ ایجاد یک مجموعه وسیع و مجهز حاصل شد و این طرح اکنون در مرحلۀ تدوین آیین نامه است. با توجه به پیشنهادهای متعددی که درباره مختصات این مرکز ارائه شد، پیشنهاد دهنده‌ها کاربری‌های گوناگونی برای آن متصور بودند که جزئیات آن در نهایت منوط به تدوین آیین نامه ای شد تا اینکه در حد امکان دربرگیرندۀ طیف‌های وسیع پیشنهادها باشد. همچنین تا جایی که بنده اطلاع دارم تعدادی از طراحان قدیمی و پرسابقه مشهد برای ارائه نظر کارشناسی در این ارتباط مورد مشورت قرار گرفته‌اند. یکی از مواردی که می‌بایست در ایجاد چنین مجموعه ای در نظر گرفت بحث مکان یابی مناسب است و در این ارتباط گزینه‌های متعددی تا کنون بررسی شده است. واضح است که مکان  این مرکز باید در موقعیت شهری مناسبی قرار بگیرد تا امکان بهره برداری از آن به حداکثر برسد. امکاناتی چون پارکینگ اختصاصی و دسترسی‌ها با توجه به اقضائات کلان شهری چون مشهد نیز امری ضروری است. با در نظر گرفتن تجربه ای که در احداث مراکزی از این دست داریم می‌توان مکان یابی مناسبی را برای این طرح در نظر گرفت؛ برای نمونه شاهد هستیم که تالار هلال احمر مشهد با توجه به اینکه در مرکز شهر واقع شده، بیشتر مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفته است.  

او در همین زمینه افزود: یکی از گزینه‌های محتمل در ارتباط با نحوۀ کاربری این مجموعه تأسیس خانه هنرمندان شهر مشهد است که اجماع بیشتری روی آن وجود دارد. با توجه به اینکه شهر مشهد در زمینۀ فعالیت‌های تئاتری از شهرهای شاخص ایران به حساب می‌آید، نبود خانه هنرمندان فقدانی جدی است و تأسیس آن می‌تواند در رشد و ارتقای هنرهای نمایشی این شهرنقش مهمی را ایفا کند.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه و در پاسخ به اینکه او خود چه ماهیتی را برای کاربری این مرکز مناسب می‌داند، تصریح کرد: شخصاً ایجاد یک مجموعه ترکیبی را تحت این عنوان مناسب تر می دانم؛ به این معنی که مجموعۀ مورد نظر تنها به سالن‌های تئاتر محدود نشود و در کنار فضاهای مناسب برای اجرای نمایش‌ها، فعالیت‌های دیگری را هم در زمینه هنرهای نمایشی پوشش دهد. به نظر من در پیش بینی ابعاد فعالیت‌های چنین مجموعه ای نباید صرفاً به ایجاد تالارهای نمایش بسنده کنیم. مهم‌ترین فعالیتی که باید در چنین مرکزی در دستور کار قرار بگیرد، مرکز آموزش و پژوهش‌های تئاتری است. حتی این ظرفیت در مشهد وجود دارد که یک آکادمی و دانشکده تئاتر را در این شهر پایه ریزی کنیم. در حال حاضر رشته ادبیات نمایشی در دانشگاه فردوسی مشهد برقرار است و جا دارد در رشته‌های دیگر هنرهای نمایشی هم مرکز آموزشی معتبری را ایجاد کنیم. از 44 سال پیش که در مشهد سکونت دارم، به اتفاق همکارانم بنای فعالیت‌ها را بری آموزش نسل‌های جوان علاقه مند به هنرهایشی قرار داده‌ایم  و برای نمونه به جرات می‌توان بگویم در همۀ این سال‌ها هیچ بازیگری در این شهرروی صحنۀ تئاتر نرفته، مگر اینکه پیش از آن تحت آموزش‌های لازم قرار گرفته باشد.

این مدرس پرسابقۀ تئاتر در پایان سخنانش در خصوص ظرفیت‌هایی که ضرورت ایجاد چنین مرکزی را ایجاب می‌کند، بیان کرد: در ظرفیت‌های متعدد تئاتر مشهد هیچ تردیدی نباید داشت. تنها در چند ماه گذشته شاهد راه اندازی 5 سالن تئاتر خصوصی در این شهر بوده‌ایم که رونق بسیار خوبی هم داشته و جوان‌های علاقه مند و فعال در این مراکز گرد هم می‌آیند؛ گویی نهضت تازه ای در تئاتر مشهد ایجاد شده و این امر بسیار دلگرم کننده است. از سوی دیگر تعداد فارغ التحصیلان رشته تئاتر در مشهد بسیار قابل توجه است و ضرورت دارد تا در ایجاد زمینه‌های لازم برای فعالیت آن‌ها بسیار جدیت به خرج بدهیم.

 




نظرات کاربران